MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Julien Chanal

Menjünk sorban! Van egyszer egy Barcelona Gypsy Balkan Orchestra (továbbiakban BgKo), amely az elmúlt három évben úgy húz felfelé a népszerűségi mutatókon, mint a rakéta, lassan megbolondítja a lakosságot, tessék kipróbálni, akár antidepresszánsként is használhatjuk. A zenekart 7 varázsló, 6 országból alkotja. A gitárost Julien Chanalt a tavalyi magyarországi koncertjükön ismertük meg, akivel a buli után nagyjából két órát csevegtünk. Több zenekar oszlopos „aranzsátora”, szerzője, szólistája, jelenleg pedig szóló projektjén dolgozik. És természetesen májusban Magyarországra látogat, hogy néhány igazán közönség közeli koncertet adjon Budapesten és vidéken is. 

A legtöbben úgy ismernek, mint a Barcelona Gypsy Balkan Orchesra gitárosát, ahol főleg a tradicionális balkán zenéket játszotok. Ami elég különleges, mert franciaként, a Sanzon hazájából indultál és néhány kerülővel, de végül a Flamenco hazájában kötöttél ki, ahol a balkánt játszod…

Eredetileg klasszikus fuvolát tanultam a szülővárosomban Rambouilletben, Franciaországban, e tizennégy éves koromban kaptam egy gitárt, azonnal beleszerettem a hangszerbe. Jimi Hendrix és a többi 60-as 70-es évek gitárosa inspirált, így elkezdtem magamat tanítani a zeneiskolában tanultak alapján. A Sanzon ugyan nagyon népszerű francia műfaj, de engem a dalokban is az instrumentális részek fogtak meg leginkább. Vagy a szólók. Akkoriban elég népszerű volt a reggae és az afrikai zene is otthon, így tíz évig ezekben a műfajokban ténykedtem. Aztán eltöltöttem pár évet Írországban és elutaztam Barcelonába, hogy valami más után nézzek. Barcelona egy igazi kozmopolita város, mindenhonnan érkezett emberekkel és zenészekkel, természetesen. Találkoztam olyan emberekkel, akik a gypsy jazzben és a balkán-klezmer zenében mozogtak, majd szép lassan csatlakoztam hozzájuk és tanultam tőlük.

Emlékszel még, hogyan ment ez a tanulási folyamat?

Fogalmam sem volt erről a műfajról, különösen ritmikai szempontból. Teljes mértékben bele kellett tennem magam. De a zenei nyelvezetben ugye nincs titok, így nem volt más választás, el kellett kezdeni azokkal az emberekkel zenélnem, akik ezt a nyelvet beszélték. Természetesen a Youtube nagy segítség, mert meghallgathattam a dalokat, de a lényeg a jam session. Találkozni a Balkán-Görög-Török zenészekkel és velük játszani. Bárokban és partikon is játszottunk, megtanultam annyi dalt, amennyit csak tudtam, először csak a kíséreteket. Barcelonában akkoriban elég kevés gitáros érdeklődött ezen műfajok iránt, így gyorsan megtaláltam a helyem. A bouzouki és a laúd inspirált leginkább. Hallgattam, hogyan díszítik a dallamot és átültettem a gitárra.

Most viszont szóló karrieredet is elindítottad. Mennyiben különbözik a saját zenéd, a balkán gypsy műfajoktól?

Elsőként tisztázni szeretném, hogy bár a szóló karrierem indítom, a BgKo-val továbbra is zenélek, nem is tervezem abbahagyni. De az instrumentális zene jobban vonz, mint a vokális. A BgKo-ban rendkívül jó az arány, mert a repertoár egyik fele instrumentális, a másik fele vokális. Az évek folyamán szerzőként mindig késztetésem volt arra, hogy megosszam a zenéimet másokkal is. Úgy tűnik, eljött az idő. Gitárosként az eddigi összes műfaj keveredett bennem, amivel foglalkoztam, és ez a szerzeményeimen is hallatszik. De természetesen hallani lehet majd a balkáni dallamokat is, amiket beépítek a saját repertoáromba. Szeretem ezt a műfajt nagyon, több mint hét éve játszom ebben a műfajban a BgKo-val, bejártuk a világot, nagy koncerteket adtunk, a szóló karrieremben pedig kisebb helyekre, a közönséggel való szorosabb kapcsolatra vágyom. A szóló projektem abszolút erre irányul. A szólóban való zenélés elég jól tükrözi ezt az individualista társadalmat, amiben most élünk, így egy másik saját projekttel próbálom ezt ellensúlyozni, amit Slalom Trio néven találhattok meg. A trióban is a saját szerzeményeimet játsszuk, de a kreatív részeit a számnak, a zenésztársakkal együtt dolgozzuk ki. Hiába az indivídum, a zenéket a zenésztársakkal és a közönséggel is meg kell osztani…

Milyen zenekarokban most? BgKo, Slalom Trio, és láttam egy gitár duót is Aleksander Kozmic-csal...

Zenélek a Nihan & the single Camels nevű zenekarban, amelyben a török Nihan Devecioglu az énekesnő. Tradícionális Török, Örmény, Kurdisztán dallamokat játszunk teljesen modern felfogásban, de akusztikus hangszerekkel. 2019 végén jelent meg az első lemezünk. Az improvizációra épül, így teljes mértékben a BgKo ellentéte. A BgKo-ban minden arrange meg van írva, pontosan szerkesztve a dalok, stb. Nihannal improvizálunk, így minden koncert más. Ezen kívül van még egy Spanyol klasszikus zenei projekt dobbal, de erről még később beszélnék, maradjon meglepetés…

A Slalom Trio Barcelonában van, Aleksanderrel a duótok Ljubjanaban. Folyamatos mozgásban vagy? 
Barcelona és Ljubjana között ingázok, főleg magánéleti dolgok miatt, így valóban, projektek is mindkét városban vannak. A gitár duó Ljubjanaban, a Slalom Trio, a BgKo és a Nihan & the Camels is Barcelonában. A szóló projektem pedig valódi szabadságot jelent nekem. Rugalmasságot zeneileg, mert nem szeretem magamat bezárni egy zenei műfajba, vagy projektbe. Utazom a zenei műfajok, a zenekarok és a városok és országok között is.

Különböző zenei műfajok, különböző játékstílust igényelnek. Van valami módszered a gyakorlásra és felkészülésre?

A gyakorlásom folyamatosan változik és mindig az adott projekthez kapcsolódik. Olykor a dallamokra, szólókra koncentrálok hetekig, majd a harmoniákra és skálákra, utána új technikákat tanulok, például a flamencoval próbálkozom, de még mindig nem érzem a magaménak… (nevet) De ütős technikáknak is nekiálltam, amit beépítenék a saját szerzeményeimbe, mert a szóló játéknál kifejezetten jól szól. A Youtube és a metronóm a két legjobb barátom… A Youtube-on felfedezem és megtanulom az újdonságokat, a metronómmal pedig rendbe teszem. De a lényeg, hogy lépésről lépésre haladok, mindig ezt tettem.

Beszéljünk a hangszereidről.

Camps 2000 Professional gitárt használok. Fishman Pro Blend elektronikával van szerelve. Ez gyakorlatilag a legjobb számomra, mert éppen a klasszikus és a flamenco gitár között van félúton. Ráadásul a Camps gitárokat Barcelonától egy órányi útra Gironaban készítik, így közel is van. Szemezek más gitárokkal is, például a flamenco negrával. Húrok terén rengeteget kipróbáltam, végül a Savarez Alliance blue mellett kötöttem ki. Rendkívül attackos, de közben szép, meleg hangja van. De természetesen ez is ízlés kérdése. Ráadásul a húr nagyban függ a gitártól és a gitárostól is. Effektek terén is voltak körök, amiket megtettem. Használtam boostert, hangolót, reverbet, külső erősítőt, de rátaláltam a T-rex SoulMate akusztikus pedáljára, amiben benne van minden. Hangoló, booster, compressor reverb, delay, looper, EQ és még chorus is, így most már csak ezt használom. Persze az effektek felét nem is használom, szeretem a naturális hangot. De a turnék miatt rendkívül jó, mert könnyen cipelhető. A gitár egyébként elképesztően fontos, de szintén ízlés kérdése. Játszottam elektromos gitáron, akusztikuson, rengeteg félén, végül kialakult, hogy nekem a nylon húros cutaway-es gitár a megfelelő. Ezzel a végtelenségig tudok játszani. De volt egy rakás nylon húros gitár is, amiket kipróbáltam például jam sessionök alkalmával, de nem volt egyik sem az igazi. Évekbe telt, mire megtaláltam ezt a Camps gitárt is… De most készül egy hangszer számomra, kíváncsi leszek, hogy sikerül. Spanyolországban rengeteg nagyon jó gitárkészítő dolgozik.

Elindult a szóló karriered, koncerteket adsz és a lemez is érik. Mesélnél róla?

Ezen még én is ábrándozom, milyen is lesz. Elképesztő mennyiségű saját szerzeményem van. Balkán, Jazz, klasszikus, Francia dalok, d még nem tudom pontosan, hogy fogom ezeket egy albumra tenni. Először az jutott eszembe, hogy a BgKo zenekaron keresztül ismertek meg az emberek, így az első szóló lemezt a Balkán zenéjének szentelném. De aztán inkább valami személyesebbet szerettem volna a saját kompozícióimmal. Már csak jól kell szervezni, mert egymást érik a turnék, így még a stúdióba is nehéz lesz beszaladni. De a youtubon már hallható néhány dolog, ízelítőnek. Ha minden jól megy, májusban Magyarországon is zenélek néhány városban, sőt, júniusban még a BgKo-val is fellépünk majd.

Julien Chanal: https://www.youtube.com/channel/UCmkVZ1SyV2_XnlshD_aHmqQ
BgKo: https://www.youtube.com/watch?v=7Qu7KOXu_V4

Goldsmann Tamás


2020. február 24. 13:33

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA