MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

JUHÁSZ ATTILA JACK

„Bizakodó vagyok a jövővel kapcsolatosan,  tudom, hogy tele lesz alkotással.” Hogy az instrumentális zene mennyire nagy erővel, időtálló értékkel bír, arra az elmúlt másfél-két évben jöttem rá. Köszönhetően többek között Juhász Attila JACK tavaly megjelent fantasztikus „Morning Sensations” lemezének, amelyen az előadó filmzenei hangulatban gondolkodott olyan stílusok jegyeivel fűszerezve szerzeményeit, mint a jazz, a blues, a klasszikus zene, valamint a minőségi pop rock.  A Liszt Ferenc Zeneakadémia főiskolai képzése után Juhász Attila Jack Bellinghamben, a Western Wahington University-n végezte master tanulmányait Chuck Israels tanítványaként, akinek később kollégájává is vált. Jack 1998 óta muzsikál aktívan itthon, főként jazz zenekarokban játszik, valamint megannyi pop produkció zenésze, zeneszerzője, hangszerelője (Budapest Jazz Orchestra, Club 54). A sokoldalú, virtuóz zenész nemrégiben kiadta legújabb albumát, a lélegzetelállítóan minőségi „Just A Moment” formájában.

Tudjuk, hogy minden változik, így van ez a zenehallgatási szokásainkkal is. A tiéd miben, mennyire módosult?

Mindig is sok zenét hallgattam, otthon, utazás közben, autóban, turnébuszban... Régen leginkább CD-ket, amelyekből elég nagy gyűjteményem van, illetve az utóbbi másfél évben elkezdtem bakelit lemezeket hallgatni. Ez olyan hobbivá vált, hogy van három bakelit lemezjátszóm, mind különböző hangkarakterrel, és járunk a párommal lemezbörzékre, turkálni, kincsek után kutatni. Azt vettem észre, hogy azóta még több zenét hallgatok, még jobban élvezem a hangzásbéli különbségeket, azt a szertartást, mikor leülünk, és felrakunk egy új korongot. Műfajok tekintetében mindig is a jazz volt a fő irányom, időszakosan más-más is társul mellé. Nagyon szeretem a klasszikus zenét, a soul, a funky, a pop, a népzenét, de igazából mindenevő vagyok.

Jaj, de jó, akkor te tényleg hallgatsz még teljes lemezeket.

Igen, abszolút. Nem csak azért, mert tudom, hogy mennyi meló egy egész lemezt megalkotni, hanem tényleg érdekel is. A bakelittel ez még jobban kialakult, mert nem egy random lejátszási lista megy a háttérben korlátlan hosszban, hanem egy album, amit meg kell fordítani néha. Viszont így jobban odafigyelek, számomra még nagyobb értéket kap az az egy lemez. És még az albumborítót is tudom olvasgatni közben!

Megjelent legújabb, tíz dalt tartalmazó „Just A Moment” albumod. Miért pont ez lett a korong címe? Kiknek ajánlod ezt a munkádat?

A címet a párom, Janka adta. Ő nagyon sokat segít nekem a címekkel, a zenémet is végig inspirálta. Elég tág lehet a jelentése a „Just A Moment”-nek, mindenkinek más és más juthat az eszébe... Nekem az, mikor alkotás közben megszűnik az idő, jelen vagyunk a mostban, csak a pillanat létezik. Ajánlom azoknak, akik szeretik az instrumentális muzsikát, akik kíváncsiak arra, hogy mi járt a fejemben mostanában. Nagyon szeretem az instrumentális zenében, hogy szabadon bízhatunk meg a hallgató fantáziájában.

Kik támogattak a munkálatok során?

A párom, Magyar Janka végig inspirált, segített az ötleteivel, őszinte meglátásaival, más zenei világával. Piri Béla, -aki immáron harminchárom éve a barátom,- nagybőgőzött rajta. Gresicki Tamás barátom keverte, és masterelte az albumot, akivel jó tizenöt éve dolgozunk együtt.

A magazinban immáron hagyomány, hogy arra kérem az előadókat, hogy az új korong minden daláról meséljenek az olvasóknak. Ezt most te sem úszod meg, kérlek, avass be minket a szerzemények háttérbe külön-külön!

Your Light: Azt az érzést próbáltam megfogni benne, mikor egy másik ember lénye hirtelen megfog a maga természetességével, egyszerűségével.

Someone Else: Arra gondoltam az alkotás közben, mikor két látszólag idegen ember találkozik, különböző karakterekkel, de megvan bennük egy közös szál, ami végül könnyedén összeköti őket, ismerősökké válnak.

Funny How Things work: Sokszor megy valami film a fejemben alkotás közben... Itt egy táncos jelenet pörgött, ahol egy pár életét láthatjuk, tele szenvedéllyel, konfliktussal, csenddel, és újra közös tánccal.

Your Arrival: Szerintem ennél a dalnál a legbeszédesebb cím... Azt ábrázolja, amikor megérkezik valaki olyan az életedbe, akire már nagyon vártál.

Resonance: Ezt a címet Janka adta a szerzeménynek... Számomra azt jelenti, mikor két emberben megvan az együtthangzás, és egyszerűen, természetesen tudnak összekapcsolódni, összerezonálni.

Fallen From the path: Azt az érzést próbáltam ábrázolni, amikor keressük a helyes ösvényt, de közben rendre letérünk róla, és meg kell tanulnunk mindig újból visszatalálni…

Te-Te-Te: Nagyon meglepő, de ezt a címet is Janka adta... A te-te-te a dob groove-ban található woodblock hangja, ami őt idegesítette. A zseniális Nate Smith dobolását használtam fel, tele fantasztikus zenei ötletekkel, tempóváltással, arrange-okkal... Elképesztően inspiratív volt.

P.S.: Ez egy teljes improvizáció, utóirat egy meg nem írt levélhez.

Wath the Day: Figyeld meg egy napodat! Hogyan változik? Mennyire függ attól, hogyan ébredsz? Mit akarsz beletenni? Majd hogyan tudod ezt bármikor megváltoztatni? Ehhez lehet társ ez a zene.

Good Grace: Arról szól, hogy ha csinálunk valamit, igyekezzünk teljes szívvel tenni, derűvel, és mosollyal az arcunkon. Ismét a fantasztikus Nate Smith dobolása hallható benne.

Tudjuk, hogy megannyi produkcióban, színpadon, lemezen álltad meg a helyed. Nyilván minden projekt szívügy, de mi az, amire a legbüszkébb vagy pályád során?

2018-ban az Óbudai Danubia Zenekar meghívott a Zeneakadémián tartott amerikai témájú koncertjére, ahol Duke Ellington „New World A-Comin’” című darabjában én voltam a szólista... Hát, mindezt a Zeneakadémián átélni… Óriási élmény volt, felejthetetlen!

Folytassuk az összegzést, hiszen lassan-lassan vége a 2024-es évnek. Hogyan értékeled ezt az esztendőt?

Számomra rendhagyó volt a 2024-es esztendő. Az év első fele nagyon aktívan telt, a Budapest Jazz Orchestrával rengeteg koncertünk volt. Zsédával, a Club54-el, Gábriellel is sokat muzsikáltunk, aztán a nyáron szinte teljesen megálltak a fellépések. Nálam elmaradt a fesztiválszezon, viszont sok időm maradt a pihenésre, a nyaralásra, a gyakorlásra. Még egy régi álmomat is életre tudtam kelteni, elkezdtem aquarellezni. Még a jazz zene fertőzése előtt képzőművésznek készültem, rajzfilmet is rajzoltam, nem áll messze a festészet a szívemtől. Az év vége szerencsére visszahozta a koncert világot, nagyon izgalmas időszak ez, sok-sok jó zenével. Csináltunk a Budapest Jazz Orchestrával egy lemezt, amin Mester Dániel fantasztikus muzsikáját adjuk át, és Tony Lakatos a szólista. Továbbá elkészült az én „Just A Moment” című albumom, egy videoklip a „Your Light” című dalhoz, amit Sivó Julia, és Surányi András készített. Úgy érzem, nagyon izgalmas, színes évem volt, tele sok-sok alkotással.

Mik a tervek 2025-re nézve? Hogyan látod a jövőt?

Már írom az új lemezem, alkotok, ötletelek, kísérletezek. Igyekszem kitekinteni más zenei világokba. Remélem, hogy sokat tudok majd muzsikálni, izgalmas projektekben. Februárban a Pannon Filharmonikusokkal lesznek fellépések, amit nagyon várok. A Budapest Jazz Orchestrával is lesznek izgalmas koncertek. Bizakodó vagyok a jövővel kapcsolatosan, tudom, hogy tele lesz alkotással.

Így legyen Jack! Kívánom, hogy munkásságoddal nagyobb hangsúlyt, közönséget kapjon a hazai instrumentális műfaj. Köszönöm az új lemezt, ami valóban káprázatos utazást nyújt minden meghallgatás során. Aki nem hisz nekem, járjon utána!

Hatos Niki


2025. február 19. 07:12

Minden jog fenntartva. 2025 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA