Lehet így is csinálni! Szerelemből zenélni, nem erőlködni. 2017-es, első lemeze után egy egységesebb albummal rukkolt elő a power blues-rockot játszó trió, a Jazztelen. A srácok rendszeresen fellépnek magyar zenei ikonokkal is, mi több, Pókát, Tátrait egy-egy dalra meg is invitálták már a stúdióba. Most szűkebb zenészkerettel dolgozva jöttek ki új albumukkal, a Rocksztárok bűnével. Bűdi Szilárd énekes-basszusgitáros-szájharmonikással és Géczy Viktor gitárossal beszélgettünk az aktualitásokról.
Mindkét lemezetek NKA támogatással született. Hogy látjátok a pályázat nyújtotta lehetőségeket? Más pályázatotok is volt már?
Szilárd: - Igen, mindkét lemezhez kaptunk támogatást a sokszorosításra/CD készítésre, a saját erő mellé. Egészséges mennyiségben pályázunk és nyerünk, kaptunk segítséget például az előzenekaros turnéinkra is. Az NKA nagyon jó dolog a zenekarok életében, sokat segítenek egy induló produkción, egy kicsit a kiadók után maradt űrt is pótolják.
A felvételek hol, milyen technológiával készültek? Az első a Hang-Ár-ban volt, ez már nem…
Szilárd: - Az első, az „mindenhol is” készült, de főleg a Hang-Ár stúdióban, a második lemezt "Jappánnál" – Pesti Stúdió- kezdtük el, nála 4 dalt rögzítettünk, klasszikus módon, sávonként, gitárok erősítőről véve, bemikrofonozva, semmi szoftveres erősítő modellezés, semmi reamp. A másik 4 dalt a Supersize-ban, Dexter hangmérnöki vezetésével és ezzel párhuzamosan Viktorunknál folytattuk a munkát. A Supersize stúdióban ment a feldobolás és az ének/vokálok felvétele, Viktornál pedig a gitársávok, basszusgitár, szájharmonika. Ennek egyfelől anyagi és időtakarékossági oka volt, másfelől kísérletezünk is mindig.
Viktor: - Az ember megpróbál egyre több feladatot magánál tartani, hogy minél inkább a saját elképzelését hallhassa vissza, és nem utolsó sorban a stúdióba az erősítők kipakolása stb., az sokszor napokra igényli az embert…
Szilárd: - Viktornál jobban tudtunk - a nyári hajtás ellenére- a lopott óráinkban haladni. Technológia szempontjából: voltak gitársávok, amelyeket a SelectGuitars showroom-jában vettünk fel, mert itt több sávon, több gitárral, illetve többféle erősítővel kísérletezhettünk. Majd a közben megérkezett új szerzeményük, amit azonnal bevetettünk - az Universal Audio OX eszköz -, ami óriási segítség, mert így éjjel, egy 100 wattos Marshall fej mellett gitározhattunk. Erről Viktor biztosan szívesen mesélne órákat…
Viktor: - Mindenképp ki szeretnénk emelni, hogy a mixing/masteringben Jappán és Dexter berendezései és hangmérnöki/produceri közreműködése elengedhetetlen volt, akik nagyon jól ráéreztek a muzsikánkra, kifejezetten gördülékeny volt minden munkafázis.
Ki, milyen produkciókban vesz még részt, a Jazztelenen kívül?
Viktor: - Mindenkinek vannak pluszai, kinek ezért, kinek azért. Kottler Ákos, a dobosunk szerintem az összes magyar zenekarban játszik! Ha-ha! Ő csak ebből él.
Szilárd: - Viktor mára megvetette a lábát a gitár-erősítő-pedál businessben és nagy sikereket érnek el a SelectGuitars-szal. A "Jar of Soul" nevű formációjával, olyan zenét csinálnak, ami nagyon nyugati. RnB/soul irányzat, egy teljesen más oldaláról ismerhetjük meg őt ebben.
Én a Jazztelenen kívül Petendi Tomival, a Message to Hendrix-ben örömzenélek, egyre nagyobb sikerrel, és van egy partyzenekarom is a StarMachine, de a legfontosabb a Jazztelen, mert itt a mi gondolataink jelennek meg, ez a mi gyerekünk, a mi akaratunk.
Mi a „rocksztárok bűne”?
Szilárd: - Ha, az album címére kérdezel, akkor ez egy olyan blues-rock lemez lett, amelyet mindig is szerettünk volna. Ez az a zene, amit, ha nem mi csinálunk meg, akkor mástól is szívesen meghallgatom. Kicsit, a Póka-Tátrai szerzőpáros arany korszakának hozzáállására tudnám hasonlítani, amikor az alkotók nem fékezték és korlátozták magukat, azt csinálták, ami jött.
Ami nagyon jó ezen a lemezen, a visszajelzések alapján, hogy szinte minden dal slágernek tekinthető, de van kettő, amit rendszerint kiemelnek, ez pedig a „Vasárnap” és a „Ne fesd feketére” című szerzemények, amelyeknek kimagaslóan jók a tetszési indexei baráti körben, és ez jó jel.
A "Vasárnap" az agyondolgozott és agyonhajszolt emberekhez szól, mert, hogy van egy nap, amikor mindenképp meg kell állni, meg kell pihenni, erre találták ki a vasárnapot. Ez a nap a családoké és a szerelemé. Erre készítjük most az új klipet is.
A "Ne fesd feketére" című dalt, a reggel munkába igyekvő, többnyire szomorú tekintetű emberek ihlették, ez egy üzenet nekik, mert szerintem: "Ha reggel felkelek, eldönthetem, hogy indul a napom". Figyeljünk oda magunkra, nem muszáj őrjöngeni állandóan az utcán, a másik emberrel, oda is lehet mosolyogni.
Alapvetően a szövegtémákat az élet hozta. A "Rocksztárok bűne" című nóta a rajongók szemszögéből íródott. Azt dolgozza fel, milyen gondolatokat, hatásokat váltanak ki a zenészek a dalaikkal a rajongókból. Mit érezhet egy tini, amikor este a takaró alatt fülhallgatóval a fején, a kedvencéről álmodik, vagy készülődik egy koncertjére... Kifejezetten izgalmas téma és elképesztő rock and roll lett belőle.
De kiemelhetném a „Csaliforniát” is, ami egy általános generációs problémát dolgoz föl, maradni vagy menni, hol a te hazád? Mindenkinél eljön az a pillanat az életében, amikor elgondolkodik, hogy milyen lehet egy másik országban élni, és az álmai országát felruházza, képzeletben, minden földi jóval, aztán, amikor elmegy, rájön, ott sincs kolbászból a kerítés.
Szóval nem csak egyszerű szerelmes dalok vannak a lemezen...
Miként jellemeznétek ezt a lemezt az első tükrében? Kevesebb közreműködő van itt, mint az 1. lemezen volt…
Szilárd: - Ez a CD egy igazi Jazztelen lemez lett, amiből mindenki kivette a részét. Olyan lett, amilyenek mi vagyunk, mindenki hozzárakta azt, amije van, és amit tud. A zene legnagyobb részét Viktorral ketten írtuk és a próbán hárman pofozgattuk. A szövegeket én írtam. Nem fukarkodtunk a hangszeres szólókkal sem. Van olyan dal, például a "Hagyjuk már", ami kifejezetten a gitárra épít, és akkora teret kap, mint régen, a Robben Ford lemezeken, és legalább akkorát is játszik itt Viktor.
A "Hú ez" című számban a szájharmonika tarol, itt én raktam bele apait-anyait, ez egy klasszikusabb, nagyon húzós buli dal lett, imádják is a koncerteken.
Az első lemez, sok-sok év alatt összegyűlt dalainkból lett, amiket csak úgy, nyughatatlanságból írtam/írtunk, de jó alapul szolgált, hogy elindulhasson a zenekar. A "Rocksztárok bűne" viszont egy igazi Jazztelen lemez.
Volt szó, egy Deák Billel közös dalról is korábban. Mi van vele?
Szilárd: - Felvettük vele a kapcsolatot, de amikor a konkrét dolgokra került volna a sor, akkorra nagyon sok elfoglaltsága lett és így elmaradt... Viszont, mivel én mindenképpen le szerettem volna róni a tiszteletemet a mester előtt, ezért átírtam a szöveget és így is kapott benne helyet: "Valahonnan szólt egy hang, és azt ordítja, Bill a király, nekem a zene adott erőt, de csak azt kaptam, ami kijárt". Ez lett a "Ki voltál" című nóta, ami végül rólunk szól, hogy honnan indultunk, milyen dolgok inspiráltak, mik voltak a küzdelmek, azzal az üzenettel, hogy ne felejtsük el honnan jöttünk, bármerre is tartunk a világban! Ez egy elég fontos dala a lemeznek…
Fellépésre milyen lehetőségeitek vannak? Fut pár koncert Tátraival megint, illetve a Hobo Karácsonyon is felléptek…
Viktor: - A 2019-es év bizonyítja, hogy jó úton járunk és hogy jó utat jártunk be idáig. Budapesten a Muzikum Klub a "bázisunk", de elkezdtek hívni minket Füzértől- Sárvárig, Orosházától a Paksi Gastro Blues fesztiválig mindenfelé. Kábé 25 bulink lesz az év végére, ami gyönyörűnek mondható!
Most Tibusszal volt-lesz néhány klub bulink. Helyszín volt az esztergomi Sportalsó klub, a gyöngyösi Startműhely klub, legközelebb november 23-án Hajdúszoboszlón, a Rock Caféban láthattok. Ami két koncert valójában, mert az első fele Jazztelen, a másik fele pedig Tibusz műsor, ez mindig jutalomjáték nekünk!
És már fix, hogy a Hobo Karácsonnyal zárunk a Barba Negrában, december 26-án, amit meg szavakba önteni sem lehet...
Nem járhatjuk mindig a könnyebbik utat... Legaktívabbak a Facebookon vagyunk, bölcsességek mindennapra: https://www.facebook.com/Jazztelen/
Youtube csatornánk: Itt tekinthető meg
PAYA
2019. november 12. 14:35