Múlt héten zárult a hazai zenei export két fontos eseménye a bécsi Waves Viennaés a szöuli Zandari Festa. Mindkét esemény kiemelt figyelmet fordított Magyarországra, a meghívott előadók számában és a konferenciaprogramban egyaránt. Olyan lehetőségekhez jutott a hazai könnyűzenei színtér, amelyeket a további építkezése során kamatoztathat az exportiroda és az egyes előadók egyaránt. A két fesztivál tapasztalatairól Bali Dáviddal, a HOTS - Hungarian Oncoming Tunes vezetőjével beszélgettünk.
Mit jelentett egészen pontosan a Waves Vienna fókuszország szerep?
A Waves szervezői minden évben két célpiacot szeretnének bemutatni általában a jelenlévő zeneipari szakembereknek, valamint a jegyváltó, zeneszerető közönségnek: idén, a tavalyi eredmények miatt Svédország mellett Magyarország érdemelhette ki a HOTS-on keresztül ezt a meghívást annak köszönhetően, hogy az elmúlt években végigment egy látványos generációváltás a hazai könnyűzenében, ami már Európán túlmutatva Ázsiában és Amerikában is képes nyomot hagyni, megteremtve további lehetőségeket, és általában azt a láthatóságot, ami szükségszerű ahhoz, hogy a magyar könnyűzenével szembeni sztereotípiákat elhessegethessük.
Hány különböző programon, koncerten jelent meg a HOTS delegációja?
A Waves Vienna stábja már tavaly jelezte felénk az érdeklődését - három éve dolgozunk már együtt velük, mint a legfontosabb szomszédos piac szakmai eseményével -, és az idei, teltházas fesztivál teljesen azt a képet mutatta, hogy megérte időt és energiát szánni erre az együttműködésre. Végül hét magyar zenekar adhatott koncerteket (az Ivan & the Parazol, a Middlemist Red, a Mayberian Sanskülotts, a Dope Calypso, a Jónás Vera Experiment, a Platon Karataev és a The Qualitons lett meghívva a szervezők által a szabad jelentkezéses Gigmit-felületről), ezek többsége teltházas is volt, ezen felül pedig egy dedikált konferenciaprogram, egy szakmai speed meeting, valamint egy informális fogadás került megrendezésre a fesztiválprogram részeként.
A Collegium Hungaricumban tartott fogadás teltházas lett. Mi alapozta meg ezt a sikert?
Egyrészt úgy terveztünk a fogadással, hogy a Wavesen hagyománnyá vált Delegates Tour - ez egy olyan kezdeményezés, ahol a nemzetközi delegáltakat szombat délelőtt szakmai programokra viszik a Waves szervezői - első állomása mindenképp a Collegium Hungaricum legyen, másrészt az igazi felelősség az volt, hogy ott is tudjuk tartani a megjelenteket. Ebben segítségünkre volt az Ivan & the Parazol akusztikus koncertje, ami láthatóan mindenkinél átment, és a jelenlévők még a helyszínen is tudtak networkölni a megjelent magyar delegáltakkal. Hálásak vagyunk amiatt, hogy a Collegium Hungaricum termeit ilyen értelemben hubként használhattuk szombat délelőtt, ami a Wavesnek is egyfajta hazatérés volt, hiszen a legelső konferenciát itt rendezték meg nyolc évvel ezelőtt.
A Zandari Festa a kiemelt szerepet a koreai-magyar diplomáciai kapcsolatfelvétel 30. jubileumával kötötte össze. Milyen egyéb tényezőkre alapozhatnak magyar előadók, ha az ázsiai piac felé nyitnának?
A kiemelt szerepet szerencsére nem csupán a diplomáciai emlékév - valamint a Koreai Nagykövetség segítsége -, hanem az elmúlt évek sikerei is alátámasztották: az olyan produkciók, mint a Bohemian Betyars vagy a Mongooz and the Magnetalapjaiban gondoskodtak arról a Korean Times-címlapfotóikkal is, hogy az ázsiai piac komolyan vegye a magyar könnyűzenét, és az Artisjus átláthatósági jelentése alapján is kijelenthető, hogy jelenleg az ázsiai piac a magyar könnyűzene számára a legdinamikusabban fejlődő célrégió. Csak tavaly 211,93%-kal növekedtek ebből a régióból a fellépések után járó jogdíjbevételek, míg terjesztésben is 119,94%-os növekedéssel számolhattunk, ami alapján joggal kezdhetünk úgy gondolni erre az együttműködésre, mint egy sikertörténet első, megalapozó fejezetére. A Zandari Festán lassan már hagyománnyá válik a HOTS Night nevű magyar showcase a megnyitó napján, ezt idén, három nappal a koncert előtt a legnagyobb helyi klubba, a MUV Hallba kellett átrakni a nagy érdeklődésre való tekintettel, ami szerencsére önmagáért beszél. A Zandari Festára négy magyar zenekart hívtak meg a szervezők, visszatért a Bohemian Betyars, akikkel a Mary Popkids, a Fran Palermo, valamint a Gébert-Ulbert Project tartottak, és minden produkció több koncertet is adott a tartózkodása alatt.
Kik a legnagyobb nyertesei a bécsi és a szöuli jelenlétnek? Milyen együttműködések születtek?
Bízom benne, hogy a mostani generációváltásban jelen lévő szerzők, előadók és menedzserek, és általánosságban a piaci szereplők ennek a legnagyobb haszonélvezői - annak köszönhetően, hogy az elmúlt évek gazdasági fellendülésében Budapest is képes életben tartani és inspirálni egy sokszínű, szókimondó underground közösséget, úgy az abban alkotók is képesek egymásra hatva formálni a saját önkifejezésüket, és ez a hitelesség az, aminek köszönhetően egyetlen hétvégén a világ két pontján is minden a magyar könnyűzenéről szólhatott. Persze a meghívott előadók is kaptak ajánlatokat a fellépéseik hatására, de erről korai lenne még bármit is mondani - ami biztos, hogy mindkét fókuszesemény már most megtérülni látszik, és nem azért, mert a HOTS immáron tényleg köznevesült a piaci szereplők szemében, mint magyar könnyűzenei exportiroda, hanem mert a hasonló aktivitások haszonélvezői számára is olyan utak nyílnak meg, amivel a teljes versenypiacot képesek lesznek majd inspirálni.
Az év hátralévő részében hová összpontosul az exportiroda figyelme?
A következő kiemelt projektünk novemberre tehető, amikor egy hétig minden a könnyűzenéről fog szólni Budapesten: a HOTS SongLab részeként négy nemzetközileg elismert producert, Matt Lawrence-et (Adele, Amy Winehouse, The Rolling Stones, stb.), Mo Hauslert (Marina & the Diamonds, Bat For Lashes, stb.), Howie B-t (Björk, U2, stb.) és Noah Slee-t (OWLSA, Majestic Casual) tudtuk felkérni arra, hogy 2-2 általuk kiválasztott magyar szerző dalait fejezhessék be a SuperSize falai között. A felhívásra több mint 200 dal érkezett, és még mindig várjuk a producerek végső döntését. A SongLabet követően egyből kezdetét is veszi a Budapest Showcase Hub, aminek az idei konferenciaprogramjáért a HOTS felel. A háromnapos szakmai konferencián lényegében minden zeneipari szektort szerettünk volna lefedni az egyes panelekkel, workshopokkal és keynote-okkal, és büszkék vagyunk arra, hogy többek között Geir Luedy (AURORA és Sigrid menedzsere), Philippe Weiss (producer/mixer, aki dolgozott Kendrick Lamarral, Madonnával és a Red Hot Chili Peppersszel is), Seppl Kretz (a holland Sizzer sync ügynöke, a Diesel globális kampányáért felelt), Duncan Smith (a Sony PlayStation zenei supervisora) vagy Michael Pelczynski (a SoundCloud európai stratégiájáért felelős zenei szerkesztő) is elfogadták a meghívásunkat, és szeretnénk hinni, hogy a régióban egyedülálló szakmai programot kínál ezzel a BUSH is a környező országok szakemberei számára is.
Ezt követően pedig már a jövő évi projektekkel foglalkozunk majd: elkezdtek beérkezni az első Eurosonic-konfirmálások, már három magyar zenekarban lehetünk biztosak - ami az év ezen szakaszában több mint örömteli -, és folyamatosan foglalkozunk a szakmai programjaink, az OBL mentortábor és a SongLab finomhangolásával.
A Petőfi TV Én vagyok Itt műsorával ott volt Bécsben a Waves Viennán, összefoglaló anyaguk elérhető itt:
2019. október 13. 14:31