Tevékeny mindennapjainkban egyre kevésbé jellemző, hogy csak egy dolgot csináljunk egyszerre, sokszor még az izgalmas feladatok közben is kedvenc számainkat vagy egy érdekes podcastet hallgatunk. Hatványozottan igaz ez például a vezetésre, mosogatásra, teregetésre, amikor az agyunk vágyik rá, hogy a rutin mellett figyelhessen valami újra, valami izgalmasra! Ilyen esetekre tud minden generációnak megoldással szolgálni a Kamaszkodó című podcast, melynek színfalai mögé a záróepizód felvétele előtt kaptam betekintést.
Idén tavasz végén történt, hogy Czutor Zoli, aki tengernyi elfoglaltsága mellett a Belmondo zenekar énekes és gitáros frontembere is, D6Studios néven elindította legújabb projektjét. Ennek keretein belül létrejött pár zenekari próbaterem és egy podcast stúdió is. Történetesen itt, a négyből a legkisebb teremben készülnek az említett műsor epizódjai is. És hogy mi kell egy jó podcast elkészítéséhez? Egy elszánt csapat, zavarba ejtően kevés, de specifikusan erre a célra tervezett hangtechnikai eszköz és sok energia a virtuális színfalak mögött.
Átfogóan a Z-generáció életéről szóló, illetve velük készített Kamaszkodó podcast megpróbálja eltörölni a fals sztereotípiákat, illetve hídként funkcionálva közelebb hozni egymáshoz a mai társadalom eltérő korosztályait. A műsor megszületéséhez Czutor Zoli mellett szükség volt egy felelős szerkesztőre, amely szerepre Regényi Eszter tökéletes választásnak és hatalmas segítségnek bizonyult. Eszter és Zoli egymástól független epizódokat képzeltek el ehhez a sorozathoz. A témaválasztással és az aktuális adás lehetséges vendégeivel kapcsolatban is közösen ötleteltek, majd amikor az alapkoncepció megszületett, Eszter előinterjút készített a kiszemelt vendégekkel. Ezekből a tapasztalatokból születtek meg a következő adásokat körvonalazó kérdések. A technikai előkészületeket és a felvételek készítését Zoli régi barátja, egyben a Belmondo zenekar basszusgitárosa, Paczári Viktor vállalta magára, aki végigkísérte a műsor megszületését az elejétől a végéig. A gyakorlottabb rádiósok és előadók mellett sokszor instruálni szükséges a tapasztalatlanabb vendégeket, például, hogy mikor és hogyan kell a mikrofonba beszélni úgy, hogy tiszta, hangos és érthető felvétel születhessen. Ezt a segítő szerepet is Viktor látja el, aki így a műsor karmestereként egyszerre tartja szemmel a hangsávokat és a beszélgetőpartnereket.
Ami a kevés, de annál inkább céleszköznek megálmodott technikát illeti, a beszélgetések jelútja az asztal körüli négy Audio-Technica AT2040 hiperkardioid dinamikus mikrofonból indul el. Ezt a típust a gyártó úgy találta ki, hogy hangkaraktere hasonlítson a drágább, rádióműsorokban hallható BP40 nagymembrános broadcastmikrofon nagytestvéréhez, rendelkezzen beépített rezgéscsillapítóval is, mégis megfizethető maradjon. Rádióműsorhoz hasonlóan a podcastben is irányított, közeli mikrofonozás a cél, minden egyes apró hangot rögzíteni kell a forrásból, a környezeti zajokból viszont minél kevesebbet.
A jelút ezután a Tascam Mixcast 4 podcast keverőbe érkezik, mely egy all-in-one állomásként lát el megannyi feladatot. Alapvetően egy érintőképernyős, felvételi presetekkel rendelkező, 14 be- és 2 kijáratú, USB hangkártyára épülő keverőről van szó, melybe így a mikrofonok csatornái mellett USB kapcsolaton, Bluetooth, illetve 4 pólusú TRRS Jack csatlakozáson keresztül is be lehet kötni egy betelefonáló vendég vagy háttérzene jelét is. Van még az eszköz fedélzetén Automix funkció is a mikrofonok egyszerűbb szintezéséhez, a külső betelefonálót pedig a MixMinus segíti abban, hogy ne hallja vissza saját magát, mindenki mást viszont tisztán érthessen. Az élő műsorok jellemző showelemei az egyedi igények szerint programozható effektgombok, melyek külön potméteren szabályozhatóak, ezekhez pedig betöltött vagy helyben rögzített felvételeket is tudunk használni. A rádió- és podcastadás résztvevői szokott módon egymástól függetlenül szintezhető fejhallgató kijáratokon kapják vissza a többiek hangját, de a Tascam úgy álmodta meg a Mixcast 4 állomását, hogy ne csak a beszélgetéssel egy légtérben, hanem leválasztott stúdióban is használható legyen. Erre a célra rendelkezik monitor kijárattal, ahol a felvétel készítője nyomon követheti az elhangzottakat, illetve a Talkback gomb segítségével minden résztvevő hallhatja az általa adott instrukciókat anélkül, hogy ez belekerülne a rögzített felvételbe. Zenei munkásságuk révén Zoli és Viktor is rendelkezik DAW szoftveres tapasztalattal, így a hanganyagokat egyenesen továbbküldik a Pro Tools felé, és a Mixcast4-et hangkártyaként használva csatornánként rögzítik az elhangzott beszélgetéseket. Azok, akik nem ismerik még ki magukat egyik DAW-ban sem, ingyenesen hozzáférhetnek a Tascam Podcast Editor szerkesztő szoftverhez, mellyel a pult beállításait is kezelhetjük, illetve a felvételek utómunkáját is elvégezhetjük. A többórányi nyers felvételt Regényi Eszter, a szerkesztő vágja meg a műsor hosszát és tartalmi korlátait szem előtt tartva, majd az ATMEDIA-nál végzik el a végső mixing és mastering folyamatokat. Ezzel a lépéssel zárul a Kamaszkodó podcast felvételeinek gyártása, mi hallgatók pedig ezen a ponton csatlakozunk be a folyamatba és élvezzük a kész anyagot, amiről sokat talán nem is tudták, mennyi munkával jár az elkészítése. Czutor Zoli és csapata egyelőre a stúdió kényelmében készítik a műsorokat, de arra az esetre, ha kimozdulnának külső helyszínre, a Mixcast 4 saját maga is képes SD kártyára rögzíteni sávonként, ezzel minimalizálva a podcast eszközigényt.
A Tascam azzal a céllal álmodta meg a Mixcast 4 keverőt, hogy gyorsan tanulható eszközként tudjon kiváltani olyan egymástól független berendezéseket, amelynek eredményeként helyet, pénzt és időt spórol meg kezelőjének. Viktort idézve: „Ez egy első látásra átlátható és felhasználóbarát eszköz. Mi is könnyíteni akartunk a saját életünkön és nem tovább bonyolítani.”
A kilátásokkal és tervekkel kapcsolatban Zoli elárulta, hogy tapasztalata szerint rádióműsorok és podcastadások esetében 4 embert még kényelmesen lehet hallgatva követni, ennél többet azonban már egyre nehezebbé válik, így nem létszámban tervezik a fejlődést, hanem formátum terén. Idővel a hanganyag mellé szívesen készítenének kamerákkal videótartalmat is, hogy vizuálisan is követni lehessen a műsort. Az eddigi sikerek után, bízva a legjobbakban, a jövőben több hasonló podcast készítését is szívesen nyakába venné a csapat.
A Kamaszkodó podcast adásaiba belehallgatva a fiatal generációt is érintő témák mellett az Audio-Technica AT2040 és a Tascam Mixcast 4 minőségéről is gyorsan képet kap a hallgató, érdemes lesz próbát tenni vele!
Zagyva Tamás
Fotó: László Dorina (Dorinka Studio)
2025. január 16. 07:49