MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

GHOST - SZERDÁN KONCERT AZ ARÉNÁBAN!

Május 18-án ismét Budapesten koncertezik a Ghost. A Tobias Forge énekes vezette okkult vonalon indult Grammy-díjas svéd brigád ma már a rockműfaj legnagyobb sztárcsapatai közé tartozik, amit fényesen bizonyít legújabb albumuk, a március 11-én megjelent Impera hallatlan sikere: a lemez a 2022-es év legkomolyabb első heti eladását produkálta Amerikában, amivel a mindenható Billboard Top 200-as albumlistáján a második helyen nyitott, de az összes jelentős lemezpiacon tarolt Angliától Németországig, Svédországtól Ausztráliáig. A zeneileg minden eddiginél slágeresebb, ugyanakkor nagyobb szabású anyag és a közelgő koncert kapcsán a zenekar teljhatalmú ura, Tobias Forge Barcelonából jelentkezve adott telefonos villáminterjút lapunknak.

Gondoltad volna, hogy az Impera ekkora sikert fog aratni?

Tobias Forge: Sejtettem, hogy nem lesz vele gond és jól fog muzsikálni az eladások tekintetében, de ekkora sikerre, bevallom, nem számítottam. De ezt sosem lehet előre látni. Olyan ez, mint a szerencsejáték: vagy bejön, vagy nem. Pontosan ezért van, hogy általában nem fogalmazok meg különösebb elvárásokat egy-egy újabb albummal szemben. Az Impera esetében is az volt a helyzet, hogy volt bennem egy jó előérzet, mert úgy gondoltam, remek anyagot készítettünk, ugyanakkor a múltban számos olyan óriási lemez látott úgy napvilágot, hogy az előadók végül nem jutottak vele semmire. Attól még, hogy egy album jó, nem feltétlenül fog jól fogyni. Rengeteg faktornak kell stimmelnie ahhoz, hogy a siker beüssön. Az Impera láthatóan szép eredményeket produkál, úgyhogy most az a feladatunk, hogy ezt a teljesítményt fenntartsuk, ehhez pedig annyi koncertet kell adnunk, amennyit csak tudunk.

Hogy látod, az Imperával elértél egy olyan szélesebb közönségréteget, amely eddig nem feltétlenül hallgatta a Ghost lemezeit?

Tobias: Nem is tudom… Remélem hogy így van. Eddig minden egyes Ghost-albummal sikerült előre lépni és mind kicsit jobban megy, mint az azt megelőző. Szerintem jó dolog új embereket elérni egy új anyaggal, de az is igaz, hogy az Impera esetében még korai ilyesmiről beszélni. Éppen csak elkezdődött a lemez promóciójának első fázisa és ezért még rengeteg munka van előttünk, amit el kell végeznünk.

Milyen elképzelésekkel vágtál neki az Imperia megírásának, mik voltak a célkitűzések?

Tobias: Elsősorban egy bizonyos tematika köré akartam rendezni az ötleteket, továbbá ezeket olyan dalok formájába kívántam önteni, amelyek egy jelentőségteljes új fejezetet nyithatnak a Ghost életművében. Tudod, aki lemezeket készít, előbb vagy utóbb eljut arra a pontra, amikor egy új album megjelenése már nem igazán számít senkinek. Nagyon sok zenekarnál ez a helyzet, főleg azoknál, akik már hosszú évtizedek óta üzik ezt az iparágat. Nekik nem is nagyon van szükségük arra, hogy újabb lemezeket készítsenek, mert a közönség nem feltétlenül várja ezt el, hiszen úgyis a régi slágerekre kíváncsiak, azért mennek el a koncertekre. A magam részéről abszolút tiszteletben tartom ezt, mi viszont még nem tartunk ott és nálunk igenis komoly jelentősége van annak, hogy egy új anyag miként sikerül. Nem engedhetjük meg magunknak a középszerűséget, az új daloknak erősnek és meghatározónak kell lenniük, mivel a koncertprogramban is központi szerep hárul rájuk. Ahogy haladunk előre a turnéval, egyre több dalt veszünk elő az Imperáról és ez a jövőben még inkább így lesz: azt látom, hogy a közönségünk kimondottan érdeklődő és lelkes az új lemez anyaga iránt, ami nagyon jó jel…

Zeneileg az Impera komoly előrelépésnek tűnik, hiszen minden tekintetben elvittétek rajta a falig a Ghost koncepcióját: minden eddiginél fogósabbak a refrének, összetettebbek a hangszerelések és nagyobb a produkció, tehát egyáltalán nem meglepő, hogy minden kritika a ‘80-as évek arénarockjával és hajmetáljával rokonítja. Mit szólsz ehhez?

Tobias: Értem, hogy az emberek miért mondják ezt, el is tudom fogadni, én viszont kicsit másképp látom ezt. Az új lemeznél sem dolgoztam másképp, mint a Meliora és a Prequelle készítésekor, egyszerűen úgy alakult, hogy ennyire fülbemászó dallamok születtek. Ami miatt persze egyből arénarockos érzete lett számos dalnak és ezért emlegeti a lemezzel kapcsolatban mindenki az akkor idők nagy bandáit. Viszont hidd el, ebben semmi tudatosság nem volt. Nem úgy álltam neki az anyagnak, hogy “akkor most készítek egy ‘80-as évekre szabott albumot”. Ne érts félre, nincs azzal semmi baj, hogy az Impera ilyen lett. A baj az lett volna, ha eleve egy Van Halen-típusú korongot akartam volna kreálni.

A lemez tematikája a birodalmak felemelkedése és bukása körül forog, ami kimondottan ironikus annak tükrében, hogy mi zajlik jelenleg Európában, nem?

Tobias: Teljesen őszinte leszek: egészen biztos vagyok abban, hogy mindössze egyetlen ember szerint jó dolog, ami most Ukrajnában történik és komolyan elgondolkodtató, hogy egyetlen ember a döntéseivel mekkora bajt tud hozni mindannyiunk fejére. Nem is igazán tudom, mit is mondhatnék még ezzel kapcsolatban, annyira nyilvánvaló, ami történik. Egy biztos: addig nem érezhetjük magunkat biztonságban, amíg a probléma forrása meg nem szűnik. Majd, amikor erre sor kerül és a birodalom romjain egy új létesül, remélhetőleg olyasvalaki fogja vezetni, aki ésszerűbb módon cselekszik és inkább a világ egyensúlyát tartja szem előtt. Nagyon reménykedem benne, hogy eljön ez az idő, a béke ideje, amikor is a nyugat és az orosz nép konszenzusa megvalósul. Mert egy dolgot nem szabad elfelejteni, még ha ez a saját véleményem is: ezt a háborút egy diktátorral szemben vívja a világ, nem az orosz nép, az ártatlan orosz emberek ellen. És ez nagyon jó, mert eleve táptalajt ad a jövőbeli kiegyezésnek.

A Ghost korábban nem a végletekig kidolgozott, virtuóz gitárszólókról volt híres, most azonban komoly előrelépés történt ezügyben: a szólókat ezúttal egy kultikus svéd gitárhős, Fredrik Akesson (Opeth, Talisman, Krux, stb.) játszotta fel a stúdióban, az eredmény pedig egészen elképesztő lett. Milyen okból kifolyólag gyúrtatok rá ennyire a szólógitárra?

Tobias: Úgy alakult, hogy az általam feljátszott demókhoz rengeteg gitársávot vettem fel különböző helyeken és időpontokban, ezért a azt éreztem, hogy az egységességnek nem ártana, ha újra felvennénk mindet. Viszont csak hat hét stúdióidőnk volt és baromi nagy mennyiségű munkát kellett elvégeznem: Klas Ahlunddal közösen vittük a hátunkon a produkciós munkát, aztán ott volt a hangszerelés, ki kellett találni, milyen legyen a dob és a basszus, és még fel is kellett énekelnem az összes dalt. Amikor tudatosult bennem, hogy a gitárok felvétele ezúttal nem fog beleférni nekem, beláttam, hogy nincs más választásom, szereznem kell egy nagyon jó gitárost, hogy időre készen legyünk. Fredriknek nem okozott gondot, hogy napi nyolc órát kellett gitároznia, a munkabírása pedig lehetővé tette, hogy a szólók mellett a ritmusgitársávokat is feljátssza. Amúgy nincs problémám a gitározással, stúdiós körülmények közepette különösen hatékony és magabiztos vagyok, persze a mai stúdiótechnika csodáinak segítségével már szinte bárki képes profi minőségű felvételt készíteni. Fredrik viszont nyilvánvalóan sokkal jobb gitáros, mint én, így örültem, hogy levette ezt a terhet a vállamról és ilyen kiváló teljesítményt nyújtott. Ez egy kísérlet volt részemről és nagyon jól sült el!

Mennyire volt Fredriknek lehetősége belevinni a kreativitását a szólókba? Szabad kezet kapott vagy mindent előre meghatároztál neki?

Tobias: Sajnálom, de szó sem lehetett arról, hogy szabad kezet kapjon! (nevet) Határozott elképzeléseim vannak minden egyes hangról, ami egy Ghost-lemezre felkerül és ez alól a gitárszólók sem képeznek kivételt. Eléggé szőrszálhasogató vagyok, amihez Fredriknek is alkalmazkodnia kellett, de rendkívüli türelemmel viszonyult a kéréseimhez és a  magyarázataimhoz: mindig megértő volt, ha azt kértem tőle, hogy ne játssza túl az adott dalt, de azért akadt olyan helyzet is, amikor igazán elereszthette az ujjait. Szeretem, ha egy szóló az adott dalon belül önállóan is képes megállni a helyét. A legjobb példa erre Kee Marcello játéka a Europe Out Of This World lemezén, ahol tényleg földöntúli gitárszólókat hallani. Azt mondtam Fredriknek, hogy pont akkora horderejű szólókat akarok az albumra, mint amilyeneket Kee játszott annak idején, ő pedig nagyvonalúan eleget tett ennek a vágyamnak.

A színház és a musical világa sosem állt messze tőled, ez leginkább a Twenties című dalban mutatkozik meg az új lemezen. Gondoltál már arra, mi lenne, ha a Ghost egyszer beköltözne a Broadwayre?

Tobias: Ez olyasmi, amit egészen biztosan imádnék, mindazonáltal azzal is tisztában vagyok, mennyire bonyolult dolog megírni egy komplett musicalt. Pontosan ezért hatalmas tiszteletet érzek minden olyan komponista iránt, aki musicalt képes szerezni. A musical legsarkalatosabb pontja a sztori: kell egy bődületesen jó történet, mert másképp nem áll meg a lábán, és akkor még nem is beszéltem arról, micsoda kooperációk zajlanak egy ilyen mű hátterében. Ez nem olyasvalami, ami egy szombat délután kipattan az ember fejéből. Egy musical felépítésének volumene külön projektszervezetet igényel, össze sem lehet hasonlítani egy normál rocklemez elkésítésével. Talán egyszer eljutok oda, hogy átgondoljam egy Ghost-musical lehetőségét, de még egyszer mondom, sokkal jobban tisztelem ezt a műfajt annál, hogy csak úgy fejest ugorjak egy ilyen kalandba.

Talán nem én vagyok az egyedüli, akiben hiányérzet munkálkodik, amiért még soha nem jelent meg hivatalos Ghost DVD. Látsz rá esélyt, hogy esetleg erről a turnéról készüljön egy ilyesfajta koncertanyag?

Tobias: Tényleg nem vagy egyedül ezzel a kívánsággal, mert számomra is bakancslistás a dolog. Évek óta tervbe van véve egy DVD kiadása, de eddig valamiért sosem jutottunk el a megvalósításig. Nagyon bízom benne, hogy ezúttal másképp lesz…

Talán már fel is vettetek bulikat a nyersanyaghoz?

Tobias: Nem szeretnék erről többet mondani, legyen elég annyi, hogy a nem túl távoli jövőben valószínűleg ezt az ügyet is kipipálhatjuk!

ghost-official.com

Interjú: Danev György


2022. május 15. 05:09

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA