MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Gain-ek az esőben - Audient preamp-ok a gyakorlatban

A november az új október, hiszen a szokásos őszi, esős időjárás eddig váratott magára. Ez persze senkit nem érdekel, aki épp a meleg szobában zongorázgat, de aki a hóna alatt egy újonnan vásárolt ASP előfokkal próbál beférni a buszmegálló fedett része alá, annak bizony ez komoly gondot jelent. Persze az időjárás változik, azonban az átfázott-átázott embert is hamar felmelegíti az a hangzás, amit eddig csak a hóna alatt szorongatott.

Van ugye a hangkártyánk, ami lehet USB-s vagy PCI-os, vagy teljesen mindegy milyen csatlakozású, ha találunk rajta ADAT IN opciót, máris nagyon boldogok lehetünk. Ez ugyanis azt jelenti, hogy jó eséllyel csatlakoztathatunk egy optikai bővítőt, mellyel újabb rögzíthető csatornákhoz juthatunk. Miért is jó ez? Vegyünk egy példát, rendelkezünk egy Audient iD14-es hangkártyával (vagy iD22-essel), melynek két bemenete van. Ez mindaddig elég, amíg egy sztereó jelet, vagy épp egy vokálsávot szeretnénk rögzíteni, de mint tudjuk, ezt hamar meg lehet ugrani és máris ott találjuk magunkat, hogy mondjuk kéne 8 sáv szimultán egy dobfelvételhez. Mit tehetünk? Vásárolhatunk egy új hangkártyát, aminek van 8 bemenete, de mégsem ez a legjobb döntés, hiszen ott vár ránk az a kis optikai csatlakozó.

Az Audient-ről számtalanszor elmondtam már, hogy a legnagyobb fegyverük az a stratégia, hogy minden eszközbe ugyanazt a mikrofon előfokot építik, így megbízhatóan tartják a gyártási színvonalat és termékeik népszerűsége is rohamosan növekszik.  A cikk apropójaként beharangozott optikai bővítőkből kettő is rendelkezésünkre áll, de az biztos, hogy akármelyiket is választjuk, nem foghatunk mellé. Az ASP-880 és az ASP-800 céljai megegyeznek, kivitelükben azonban van némi különbség, ezért a következő pár gondolatban igyekszem rendet tenni.

Az ASP-880 letisztult és átlátható előlapján nyolc, teljesen egyforma csatornát találunk, azzal a különbséggel, hogy az első kettőnél dedikált DI hangszerbemenetet is találunk. A kezelőszervek tekintetében minden esetben egyformák , +48V fantomtáp, PAD csillapítás, fázis, felül-áteresztő szűrő, egy A-D gomb, amivel az erősített jelet az optikai kimenetre küldhetjük. A szűrő frekvenciája állítható a HPF potméterrel, emellett pedig a GAIN-t és a bemenet impedanciájára vonatkozó kapcsolót találjuk. A hátlapon már nem ennyire egyértelmű minden, de tegyük tisztába:
A 8 darab kombó JACK-XLR bemenetre nem térnék ki külön, tőle balra viszont egy szokatlan, de annál jobb megoldást találunk. A 8 bemenet inzertjének ki- és bemenetei egy-egy D-SUB csatlakozópáron kaptak helyet, ami kiváló megoldás az előfok méretének kordában tartásához, hiszen így maradhat az 1U-s méret. Folytatva a sort, a két optikai kimenet egymás alatt helyezkedik el, kettejük között mindössze annyi a különbség, hogy míg 44.1/48kHz-en nyolc, 88.2/96kHz (SMUX) négy csatornát képes kiküldeni magából. Emellett az órajel szinkroncsatlakozója és annak illesztése (Hi-Z, 75Ohm), valamint az AES - S/PDIF D-SUB kimenet kapcsolója van.

Az ASP-800-nál némileg változtattak a stratégián, itt tulajdonképpen egy 2-6 felosztással találkozhatunk, ha szigorúbban akarjuk elkülöníteni a nyolc bejáratot. A 800-as nagy újítása ugyanis a két modellező előfok beépítése (RETRO csatornák), melyek a már előbb felsorolt fantom, fázis és PAD mellett két egyéb kapcsolót tartalmaznak. A HMX és IRON gombok, valamint az alattuk található potméterek különleges funkciót rejtenek, használatukkal egyedi ízzel fűszerezhetjük meg felvételünket. Míg a HMX a 60-as évek csöves eszközök hangzását emulálja, az IRON a későbbi, 70-es évekre jellemző tranzisztoros hangzás tisztaságával, pezsgésével hódít. Együttes használatuk is lehetséges, az igazán egyedi sound kikísérletezése érdekében. A további hat bemenet ennél jóval egyszerűbb kialakítást kapott, mindössze fantomtápot és PAD csillapítást kapcsolhatunk.
A hátlap is egyszerűbb némileg a 880-asnál, a nyolc kombó bemenet mellett a már említett, dupla optikai kijáratok, a Word Clock csatlakozó és a D-SUB direkt kijárat kapott helyet.

Amennyiben rendelkezik hangkártyánk optikai ADAT IN csatlakozóval, ragadjuk meg a lehetőséget és bővítsünk ebbe az irányba, mert aki már megtette és az Audient-et válaszotta, nem bánta meg.

Kint meg eshet az eső, amíg csak akar….

Gergics Attila
www.audmax.hu


 

2017. november 25. 16:28

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA