A zeneipar leállása, bizonytalansága miatt a szakma nincs jó mentális állapotban, a Hangfoglaló Könnyűzenei Menedzserképzést Támogató Alprogramjának ősszel induló évadában éppen ezért lesz nagy hangsúly a közösségépítésen, a megoldásközpontú gondolkodáson. Tóth Barbara, az alprogram új vezetője szerint folytatódnak a nagy sikerű Backstage-programok, készül egy újabb tanulmánykötet, és folytatódik a Nemzeti Filmintézettel közös szakmai együttműködés is. Bicsérdi Ádám interjúja.
Az idei évben a menedzserek, szervezők fő kérdései a túlélési stratégiákra vonatkoznak a zeneipar leállása, majd csökkentett módú újraindítása miatt. Hogyan tud a Program segíteni most a rengeteg felmerülő kérdésben?
Az idei év óriási kihívás elé állította a szakmai szereplőket. Az egzisztenciális bizonytalanság mellett a legnagyobb sebet sokunkban a tehetetlenség, és a mellőzhetőség érzései keltették. A folyamatos újratervezéssel telt hónapokat követően továbbra sem tudjuk, hogy mikor indulhat újra biztonságos körülmények között az élet. Demotivált és dühös a szakma. Nagyon fontosnak gondolom, hogy képesek legyünk átfordítani ezt a mindsetet olyan irányba, amiből aztán a lehető legjobban tudunk továbblépni.
A Hangfoglaló Program Zenei Menedzserképzést Támogató Alprogramjának vezetését éppen a járványhelyzet közepén vettem át Fernbach Erikától. Az új évad tervezésekor a fenti problémákra igyekeztem választ találni: azaz úgy összeállítani a menedzserképzés tananyagát, hogy abból ne csak az induló előadók és szervezők tanulhassanak. Figyelmet szeretnék fordítani olyan képességek fejlesztésére is, amelyek esszenciálisan fontosak szakmánkban, mégis alig létezik intézmény, ahol ezek a soft skillek elsajátíthatóak lennének.
Milyen témákon lesz a hangsúly az alprogram idei évadában?
A Backstage Start és Plusz eseményei továbbra is havi rendszerességgel várják majd a könnyűzene háttéripara iránt érdeklődőket. Új helyszínt találtunk a programsorozatnak, így amint a pandémiás helyzet engedi, a B32 Galéria és Kultúrtér koncerttermébe várunk minden érdeklődőt.
A félév előadásainak témái érintik a könnyűzenei életpályamodellt, a stratégiai tervezést, a komplex zenekari menedzsmentet, a DIY zenekari működést, a klasszikus zenei sajtó eszközeit, és új felületek megközelítési módjait is. A Backstage Plusz eseményekre pedig olyan kerekasztal-beszélgetéseket szervezünk, amelyek reflektálnak az aktuális zeneipari nehézségekre, így többek között válságmenedzsmentről, kritikai újságírásról és fenntarthatóságról is szó lesz. A fentiek mellett pedig idén ősszel egy Backstage esemény keretein belül folytatjuk a BLEND programot, amely 2020. év elején jött létre szoros együttműködésben a Nemzeti Filmintézettel. Ennek a programnak a célja, hogy közelebbi kapcsolatot alakítson ki a magyar könnyűzenei és filmes szereplők között, elősegítve a további közös munkát, kooperációt.
A Backstage évadának előadásai, workshopjai és kerekasztalbeszélgetései mellett kipróbálunk egy négyalkalmas tréningsorozatot is. Ezek az alkalmak alapvető, és mindenki által könnyen adaptálható technikákat tanítanak asszertív kommunikációra, tárgyalástechnikára, konfliktuskezelésre és a csapatdinamika javítására.
Tóth Barbara könnyűzenei menedzser, kommunikációs szakember. A 30Y zenekar turné- és kommunikációs menedzsere, illetve teljes körű artist management feladatokat lát el a Felső Tízezer és az IDEGEN zenekarok mellett. A Pécsi Tudományegyetemen működő Zenélő Egyetem képzési programjának szakmai koordinátora. A Hangfoglaló Program teljes körű kommunikációjért 2018 decembere óta felelős, 2020 júliusától pedig a Zenei Menedzserképzést Támogató Alprogram vezetője.
Van olyan programelem ebben az évadban, amit kifejezetten kértek tőletek a zeneiparban dolgozók?
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az Alprogramot a korábbi években vezető elődeim nagy figyelmet fordítottak a résztvevői visszajelzésre. Ezek a gondolatok azok, amikből mi is tanulni tudunk. A fent említett tréningsorozat mellett nagyon nagy sikernek örvendett minden olyan alkalom, ahol a pályájuk elején járók találkozási pontokat tudtak kialakítani már elismert szakemberekkel. Ami tényleg nem tanítható a szakmában, az a kapcsolati háló – hiszen kialakításának rengeteg formális és informális tere létezik. Én éppen ebben látom a Backstage sorozat egyik legnagyobb előnyét: lehetőséget teremt az érdektől független szakmai diskurzusra.
Lesz-e változás a program struktúrájában? Marad a hármas felállás (oktatóvideók; Backstage-programok; egyéni tanácsadás), vagy ebben is átalakítás?
A program struktúrája sokat finomodott az elmúlt években, így ebben lényegi változtatást nem tervezünk: a Backstage Start belépő szintű előadásait két kiscsoportos workshop követi majd, ezekre minden alkalommal külön kell jelentkezni. Tréningalkalmakon, irányított speed meetingen és listening session-ön pedig a Backstage Plusz beszélgetései után vehetnek majd részt az érdeklődők.
Készül az idén az Ötödik taghoz hasonló, szakmai könyv is?
Igen, hiszen az első kötet sikere tisztán jelezte a hiányt – és egyben az igényt a tanulmánykötet folytatására. A második könyv munkacíme Könnyűzene az online térben, szövegei pedig körüljárják a zenei tartalmak online reprezentációját. Nagyon fontos korlenyomat lesz ez a kötet, mert nem csak azt mutatja majd meg, hogy McLuhan-i értelemben milyen változásokat predesztinál a zeneiparban a technológiai fejlődés. A szerzőnek felkért szakemberek lényegi tudást és tapasztalatot tudtak átadni esszéikben. A tapasztalaton pedig nagy hangsúly van, hiszen ezt a területet folyamatosan változó körülmények alakítják, így a szakmai szereplők élményei, benyomásai fontos aspektust adnak. A kötet várhatóan 2020 novemberében jelenik meg.
2020. szeptember 29. 15:18