Egy perc gondolkodási időt kapott 1974-ben Karácsony János, hogy eldöntse, lenne-e a Locomotív GT új gitárosa. Bár a feladat egyszerűnek tűnik, ahhoz, hogy ma megértsük a döntés súlyát, ismernünk kell a korszak beat- és rockzenei viszonyait, valamint tágabb összefüggéseiben a történelmi, politikai, társadalmi és kulturális körülményeket. Karácsony János elfogadta a felkérést, és az LGT negyedik, Mindig magasabbra című lemezén már ő gitározott.
A Neked írom a dalt, az Álomarcú lány és az Egy elfelejtett szó című slágerekkel megjelent albumot a közönség együtt hallgathatja végig a gitárossal szeptember 24-én a Lemezjátszó Classic-esten Budapesten, a B32 Galéria és Kultúrtérben, ahol Karácsony János mesél a lemezről és a korszakról.
A havi rendszerességgel, összesen nyolc alkalommal jelentkező program keretein belül a magyar könnyűzene történetét jelentősen formáló és alakító könnyűzenei albumokat hallgathatja meg a közönség, és a lemezekről a dalok szerzői mesélnek. A hazai könnyűzene legendás és megkerülhetetlen zenekara a Locomotív GT 1974-ben már három lemezzel, jelentős rajongótáborral és külföldi sikerekkel büszkélkedhetett, Barta Tamás gitáros mégis úgy döntött egy amerikai turné után, hogy kint marad az Egyesült Államokban. Az LGT ezért Karácsony Jánost, vagyis becenevén James-t, a Generál gitárosát kérte fel, hogy vegye át a helyét.
"Emlékszem, hogy Kelet-Berlinből jöttünk haza a Generállal, és a szüleim háza előtt várt az LGT technikusa azzal, hogy a fiúk szeretnének velem beszélni. Elmentem Laux József dobos és Adamis Anna szövegíró lakására, ahol megkérdezték, lennék-e az új gitárosuk. Azonnal igent mondtam, de ez csak kívülről tűnik ilyen egyszerűnek. Az LGT szakmai körökben nagyon elismert zenekarnak számított, és nem sokan tudtak volna ellenállni ennek a felkérésnek. Ráadásul kiderült, hogy Barta Tamás javasolt engem utódjának, és úgy képzelte, hogy ha az LGT újra Amerikában turnézik, ketten állunk majd a színpadra. Tamás nagyon jóhiszemű volt, a legjobbat feltételezte, és nem gondolt bele abba, hogy a korszak „disszidenseinek” családtagjait, barátait is bünteti az akkori politikai rendszer. A döntésnél azt is figyelembe kellett vennem, hogy a Generállal akkor már szintén komoly sikereink voltak Kelet-és Nyugat- Európában. Az LGT tagjai egy perc gondolkozási időt adtak, de én azonnal rávágtam, hogy igen. A Mindig magasabbra című lemezen már én gitároztam" – mesélte Karácsony János, vagyis James.
Az LGT 1975-ös Mindig magasabbra című lemeze ilyen körülmények között született, rajta olyan legendás dalokkal, mint a Szólj rám, ha hangosan énekelek, az És jött a doktor, az Álomarcú lány vagy az Elfelejtett szó. A jelenleg a memoárján dolgozó Karácsony János úgy véli, hogy a beat- és rockzene történelme nincs teljesen feltárva, a mai közönség pedig már nem érti az akkori korszak összefüggéseit. A politikai, társadalmi, kulturális kontextus nélkül viszont nem lehet elmagyarázni, miért alakult másként a rockzene Londonban, Los Angelesben vagy Budapesten. A mai fiataloknak már nincs kellő ismeretük arról, milyen hatással volt a beatkorszakra a II. világháború, az 1956 utáni megosztottság vagy az 1968-as események, és nem érthetik azt sem, mit jelentett disszidálni, mi volt az a sanzonbizottság és miért tiltották be az LGT több nagylemezét is.
2020. szeptember 18. 04:58