Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról. (A kérdésekre Balázs Béla válaszolt.)
Tagok:
Bryant Goodman – ének
Balázs Béla – basszusgitár, producer, hangidomár
Munkácsi István – gitárok
Nagy Péter – billentyűs hangszerek
Rátkai Róbert – dobok
Mivel foglalkoztok éppen?
A zenekar tagjainak többnyire polgári foglalkozása van, kivéve Bryant-et (énekes) és engem (Béci - basszusgitár, producer, hangidomár), mi kizárólag zenei munkákkal foglalkozunk főállásban.
Mik a szakmai terveitek a közeljövőre?
A zenekar jövőjének építésén kívül egyre jobban szeretnénk beleásni magunkat produceri munkákba, ahol sok fiatal tehetséggel dolgozhatunk együtt. Ezenkívül a film- és reklámzene világa is nagyon érdekel bennünket. Mindezekben már kipróbáltuk magunkat, és nagyon élveztük. Szóval sanszos jövőkép ez is.
Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?
Legutóbbi kislemezünk „Positivity” megjelenése óta - amit azonnal egy klippremier is követett - nem adtunk ki Mystical Plants néven új anyagot. Koncerteztünk, és életet leheltünk egy új projektbe ami Zero Gravity névre hallgat. Ez lényegében a Mystical Plants 5 tagjának egy sokkal undergroundabb kiteljesülése, ami acid-jazz, hip-hop és funk elemeket vonultat fel leginkább, kevés blues-al és elektronikával fűszerezve. Megis jelent 10 hónap munka után első nagylemezünk a ManaMana Records gondozásában, Gravity Room címmel.
Egyébként ezen kívűl 3-an játszunk más zenekarokban, projectekben, amikkel természetesen folyamatosan folynak a munkák és pörögnek a koncertek, kiadványok. (Secta Chameleon, Lick Some Pixels, Szüret Utcza, Budapest Burlesque, Riffmonks, Mojo Men..stb).
Mint Mystical Plants éppen azt tervezzük, hogy a következő nagylemezünket, ami már kb. 60%-ban megvan, elkezdjük gatyába rázni, kidolgozni a tél folyamán, hogyha minden jól megy, jövő nyáron végre megjelenhessen. Addig persze még szeretnénk valamikor egy EP-t is kidobni megint, és egy videóklippet is…szóval lesz mit csinálni…ráadásul egy megfelelő manager és/vagy koncertszervező felbukkanása is áldás lenne, hogy vidéki zenekarként könnyebben juthassunk játszási lehetőségekhez.
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Az elmúlt kb. 5-7 évben elkezdődött egy olyan hullám, ami egyre több tehetséget sodort felszínre, és ennek eredményeképpen nagyon sok jó hazai zenekar és project lepte el a magyar zenei színteret, egyre jobb minőségű muzsikákkal és háttéranyaggal (videóklipp, promo, stb.) Ezt örvendetes látni, és természetesen mi is próbálunk ezen a hullámon szörfözgetni. A közönség is egyre befogadóbbnak tűnik. Úgy néz ki végre, hogy újra fontos és méltó szerepet kap az élőzene, ami mindenképp személyesebbé teszi mind a zenekarok, mind a közönség számára az egyes produkciókat.
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?
A pozitív része az lenne, amiről az előbb beszéltünk, A negatívok pedig sajnos mindig, minden korban jelen voltak és lesznek, de ez ugyancsak az evolúciós folyamat része, sajnos meg kell tanulni együtt élni vele, és megpróbálni azt a hasznunkra fordítani. Ilyen például az a jelenség, hogy a web-en mindent meg tudsz venni, a cipőtől a w.c. papírig, de természetesen mindenért fizetnünk kell. Ami kivétel az a zene, filmek, könyvek, mert ezek ugye ingyen letölthetőek, hiába teszik ki az emberek szórakozásra szánt idejének kb. 80-90%-át. Ez például egy negatív tényező, de egyértelműen csak a zenészeknek, művészeknek, akik viszont ugyanúgy dolgoznak az adott produktumon mint bárki más a saját területén, mégsem részesülhetnek arányos juttatásban emiatt. De ez is az evolúció része…el kell fogadni és tovább kell lépni. Beszélhetnénk még negatív tényezőkről a mai zenei trendeket illetően, viszont annyi pozitív hatás is van jelen, hogy megintcsak azt kell mondjam: minden úgy van jól, ahogy van. Lehet mérgelődni dolgokon, de érdemesebb előreszegett fejjel a napos oldalt megcélozni, és megélni mindent válogatás nélkül. Majd a saját szűrőnkön keresztül felhasználni azt, ami építő jellegű, hasznos, vagy csak egyszerűen tetszik…a többi meg kuka :))
Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?
Mint azt az előzőekben is említettem nem könnyű…kvalitástól függetlenül vannak csapatok akiknek jobban megy, vannak akik szenvednek, és talán csak a tűz hajtja őket, vagy még nagyon fiatalok. Ránk egyik se igaz teljesen, mi ellavírozunk, de sajnos kizárólag ebből lehetetlen lenne megélni.
Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)
A kérdés nem sértő de inkább skippeljük :D
Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?
Mindenből sok kell. Akkor működik igazán, mert akár producerként akár zenekarként a legtöbbet elvileg a jogdíjakból lehetne keresni, Ez persze függ az eladott lemezek mennyiségétől, valamint a rádió-és az élő koncertelhangzások számától, és még egy sor tényezőtől…szóval olyan ez mint a Bermuda háromszög :)
Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?
Szerintem sokat nem változott a helyzet, talán régebben mivel kevesebb zenekar, előadó volt és azok szinte egytől egyig ismert és hiteles-még a nagy kapitalista zenebiznisz produkció-gyártósorától mentes-egyéniségek voltak, tartalmasabb üzenetekkel, igazibb zenei mélységgel, nagyobb tisztelet övezte őket… A mai színtér nagyon színes, és fel is hígult rendesen. Sok a kiábrándító produkció, de a nagy számok törvénye működik, és most is van temérdek olyan előadó, hangszeres, producer vagy csak szakmabeli, akit mind a zenészvilág, mind az emberek nagyra tartanak és komolyan vesznek!
Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Remélem mi leszünk azok :D…egyébként ha már az előbb a régiekről beszéltünk, akkor meg kell említeni, hogy sok-sok tehetség érdemelte volna ezt már ki korábban is, mint például Radics Béla, az LGT, stb. Mivel tapasztalataim szerint a magyar zenészek az egyik legtehetségesebbek a világon, természetesen ma is szaladgál belőlük erre alkalmas és méltó bőven. A Mary Popkids „Nightdrive” című dala szerintem az elmúlt húsz év egyik legjobb magyar szerzeménye, és abszolút világszínvonalú. De sok ilyen zenekar, producer vagy előadó van már kis hazánkban szerencsére, ami viszont nem szerencse az az, hogy innen elég nehéz világhírre törni.
Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?
Mint zenekar mi eddig elkerültük őket, mert nem nekünk való az a kötöttség amivel egy ilyen szereplés jár, nem érezzük úgy, hogy megérné. Egyébként nincs velük különösebb baj, az evolúciós folyam részei ugyancsak. El kell fogadni, hogy a zeneipar termelni akar, a fiatal, vagy a meg nem értett tehetségek pedig bizonyítani…hajrá!
Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?
Érdekes kettősség van bennem, mert a szoftveres zenei stúdiózás forradalmával minden 10-ik srác zenélni vagy dj-zni kezdett, így persze sok a kutyaütő is, de iszonyú sok kivételes tehetség is a felszínre kerül, ami nagyon jó. A srácok manapság sokkal könnyebben jutnak a fejlődésüket segítő infóhoz a neten, így gyorsabban tanulnak akár hangszeren is…elképesztő milyen 8-10 éves zenészeket látsz a világhálón…szerintem robotok..haha
Mi a véleményed a fesztiválokról?
Tök jó hogy vannak, de nem feltétlenül kedvelem őket. Illetve kedvelem, csak régen jobban bejött a hangulatuk, mielőtt ennyire, és többnyire trend és üzleti célok vezérelték volna őket. De ez inkább amolyan személyes vélemény, egy kb. 20 éve fesztiválokat látogatótól, mint zenekar természetesen szeretünk mindenhol megfordulni, ahova csak hívnak bennünket.
Mi a véleményed a zenei klubéletről?
Elég nehéz kérdés, mert talán a klubozást jobban kedveljük mint a fesztiválokat. Nehéz bekerülni az igazán jó klubokba, ahol esetleg egy kicsit jobban fizetnek, vagy csak egyszerűen megéri adni egy jó koncertet, mert eleve jó a közönség, és így tudsz újabb rajongókat szerezni. Budapesten például azt látom, hogy kb. 15-20 zenekar játszik egymást váltva az összes helyen, pedig nagyon sok jó banda van még országszerte, akik adhatnának frankó bulikat, viszont mivel még nincs olyan nagy rajongó bázisuk, a klubok félve és szűkmarkúan állnak a szerepeltetésükhöz. Ezt leszámítva borzasztó sok élőzenére is alkalmas szórakozóhely nyílt/nyílik, és a 8-10 évvel ezelőtti helyzethez képest mindenképpen virágzó szakaszában van a magyar klubélet.
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Eszem ágában sincs politizálni, de megkerülhetetlen az a tényező, hogy ha az életszínvonal növekedne, akkor több megtakarítása és ép, stresszmentes agysejtje maradna az embereknek, ami oda vezethetne, hogy többet járnak majd koncertekre, színházba, kiállításokra. Gyorsabban és más irányba fejlődhetne a közízlés, és egyszerűen nagyobb és mélyebb érdeklődés övezné a művészeteket. Mert valljuk be, ha megszorul a nadrágszíj, ez az a faktor, amit először nélkülözünk. Ha meglenne ez a szintű és színvonalú kereslet, akkor az a magyar zenei életnek is csak jót tenne…de ez egyelőre utópia, vagy csak nagyon lassú evolúció :D
Köszönjük a beszélgetést.
2017. november 21. 20:30