Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.
Mivel foglalkozol éppen?
Kaptam egy lehetőséget idén, hogy kiutazhassak Rómába a Forward Studios-ba felvenni a legújabb szerzeményeimet. Amolyan gitáros, szólós anyag. Nagyon nagy élmény volt. Gacsályi Robi barátommal feljátszottunk 4 dalt. Dob és gitár. Ennyi. Itthon minden mást megcsináltam. Baromi kreatív folyamat volt. Nagyon imádtam. Jöttek vonósok, fúvósok, basszerosok stb. A Pannóniában fejeztük be a maradék felvételt és a keverést. Szabó Zalán Balázzsal dolgoztam, aki Rómában is ott volt velünk Francesco Putortí-val. Itthon mixeltünk, Rómában meg a masztert csinálják. Fotózások, klip, interjúk stb. Ezek mellett a zenekaromat is újból talpra állítom. Tavaly velük az Erkelben volt egy jó nagy bulink. Nagy szó volt. Kipihentük, folytatjuk.
Mik a szakmai terveid a közeljövőre?
Saját anyagok megjelentetése, promótálása... aztán lassan meg játszatni itt-ott.
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Nem nagyon tudom. Sajnos amiket hallottam az elmúlt években a rádiókban, főleg a magyar popzenék, eléggé elvette a kedvem a rádió hallgatástól. Gyakorlatilag csak a Klasszik Rádió szól, ha rádió szól. Kidolgozatlan, agonizáló, erőtlen zenéket hallottam. Lélek nélkül. Bosszantott, így abbahagytam.
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?
Sok kísérletező zenész van. Ami jó. Tágítani kell az agyat minden téren. Azt nem tudom, hogy aki nem zenész, mit tapasztal belőle, de nem is érdekel. Maga a biznisz, hogy ma épp hol tart... Azt hiszem, hogy egy zenész foglalkozzon magával. Gyakoroljon, alkosson, szálljon magába. Nem a mi dolgunk a biznisz. Egy road-hoz sem mész oda, hogy írja le a ma esti koncerted partitúráját. Nem a mi dolgunk eladni a zenénket. A mi dolgunk szeretni, amit csinálunk és max. megtalálni azokat az embereket, akik támogatnak minket.
Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?
Szerintem meg lehet. Volt idő, amikor session zenészként működött. Sokan csinálják ezt ma is. Csak én abbahagytam. Nem volt kreatív. Üres volt. Nem akartam csinálni csak azért, hogy csináljam. Célok kellenek és megtenni a lépéseket. Ez a fontos. Meg persze az, hogy ne a bevétel hajtson. Mert akkor változik a fókusz meg a miért.
Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)
Nem sért, de ez nem publikus.
Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?
Ilyen szerintem nincs. Van ismerős, akinek jogdíjból kb. dupla annyi befolyik, mint amennyit koncertezik. Nem is értem, hogy csinálja. Valószínűleg úgy, hogy nem egy művész lelkű tag, hanem inkább vállalkozó agyú...
Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?
Ilyen van? Megítélnek valakiket náció szerint? Vagy a hazaiak hogyan ítélik meg a zenészeket? Ez a kérdés? Nem hiszem, hogy ezek fontos dolgok. Legyen jó ember, mindegy, hogy zenész vagy nem. Nekem legalábbis ez. Hogy szakmailag milyen... Nem tudom, itthon ki tud mostanában irigylésre méltót felmutatni. Egy zenésznek „gyaxiznia” kell sokat, hogy jó legyen.
Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Aki tudja pontosan, hogy mit akar. Hogy mit akar adni. Tiszta és tudatos.
Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?
Ez egy paradoxon. Ha megnézel egy „mai nagy sztárt”, az a show-ról szól. A produkciók nagy része. Nagyobb szerepe van a technikának, mint a zenei értéknek. Szerintem ez a mai hozzáállás. A „nagy megcsinált sztárok” nem azért sztárok, mert tehetségesek, kiemelkedően ügyesek, szorgalmasak, kitartóak, hanem mert eladhatók. Valaki úgy gondolja. A tehetségkutató tv műsorok csak tv műsorok. Szórakoztató műsorok.
Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?
Rengeteg nagyon ügyes zenész van. Frissek, újak. Le a kalappal!
Mi a véleményed a fesztiválokról?
Nem vagyok fesztiválos. Nem az én világom. Ha meg akarok nézni egy zenekart, mindegy, hogy fesztivál keretein belül jön vagy nem. A buli kedvéért nem megyek ki egyre sem. Jobban is el tudom tölteni az időm.
Mi a véleményed a zenei klubéletről?
Olyan még van? Sokkal több kellene. Ami van, azt meg turbózni. Lehetőséget adni zenekaroknak, zenészeknek, énekeseknek. Csak ebben nincs pénz. Ki csinálna ilyet?
Nemrég találkoztam egy norvég párral. Egy szigeten élnek egy farmon. Évente 2(!) fesztivált csinálnak. Évente kettőt!!! Elhívnak fiatal zenészeket, kb. 100 fő közönséggel. Saját maguk!!! Óriási!!! És imádják! Csillogó szemmel mesélték!! Ilyen kellene itthonra. Klub, terasz bármi.
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
A média megreformálása. Nem hiszem, hogy az embereknek csak arra van szüksége, amit manapság adnak. Illetve hiszem, hogy nem csak arra van szüksége. Nem hallható RENGETEG MAI ÉRTÉK, ami kicsit tágítaná is az ember látókörét és fel is frissítené a zenei intelligenciáját.
Gyakorlatilag lehetetlen bekerülni manapság egy jó minőségű, igényes, intelligens zenével a piacra. Ezen változtatnék. De nagyon. Van ilyen pl. rádió műsor? Fő időben pl. „A mai műsorunkban ismét fiatal, (vagy nem) tehetséges zenészek anyagait mutatjuk be! SMS-sel lehet szavazni 1-10-ig, kinek hogy tetszik a dal. Támogassuk Magyarország igazi tehetségeit!”
Van ilyen...? Pedig elég simple...
Köszönjük a beszélgetést.
2019. október 22. 13:59