Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.
A Vigyázz rám című dal klipjének forgatása után a vágás és majd a klip bemutatása az éppen aktuális teendő.
Mik a szakmai terveid a közeljövőre?
Már készül a következő modern hangszerelésű dalunk, amihez nyár végén szeptember elején szintén szeretnénk klipet forgatni.
Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?
A harmadik, terjedelmét tekintve immár nagylemezzel karácsonyra szeretnénk elkészülni, így október közepétől stúdióba vonulunk. Koncertek tekintetében jelentősen átalakultak a lehetőségek, igyekszünk minél több klubkoncertet adni országszerte.
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Folyamatos az átalakulás és a koronavírus ezt jelentősen befolyásolja. Szerintem tovább nő az online felületek szerepe. A koncert lehetőségek korlátozottak és nem látjuk, hogy mit hoz az ősz. A nagy nyári fesztiválok elmaradása komoly károkat okozott a zeneipar minden szereplőjének. Míg egy ilyen helyzetben a zenész visszavonulhat alkotói műhelyekbe, addig a háttérszereplők teljesen munka nélkül maradnak. Nehéz időszak ez, amin remélem hamar túl leszünk.
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?
Számomra egyszerre pozitív és egyszerre negatív ez a sokszínűség, ez nagy létszámú zene, ez a nagy mennyiségű zaj. Ez az új lehetőségek világa, ahol már nem egyértelműen a közönség értékelése határozza meg az érvényesülést, a sikert, hanem a marketing eszközök professzionális használata, a kapcsolatok és a pénz. A tehetségkutatók az aktuális trendekhez igazítható előadókat keresik. Eladható terméket, talán ez most az egyik legfontosabb zeneipari fogalom
Kevés klubot ismerek, ahol a művészet az elsődleges a kiszámítható profit helyett.
Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?
A már nagyok úgy gondolom meg tudnak élni belőle. Ma olyan nagyra felnőni, hogy ebből biztos megélhetés legyen, szerintem nagyon nehéz. Én nem ebből élek. A főállásomban keresett pénzemet költöm el stúdióra, klipekre.
Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)
Mivel nem a zenéből keresem, így ez talán nem releváns. A zenekari bevételek jelenleg még nem fedezik a stúdió, felszerelés, stb költségeinket.
Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?
A hazai zenész paletta annyira sokrétű, a nagyoktól a kicsikig ez teljesen máshogy alakul. A mi szintünkön a koncerteket tenném az első helyre. A lemezeladást viszont minden szinten az utolsóra.
Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?
A kedvencek mindig is kedvencek maradnak, de talán régen valóban jobb volt a helyzet. Egyszerűen azért, mert kevesebb szereplője volt a zeneiparnak. A zenész inkább volt művész, mint celeb egy pletykalap címoldalán. Ma sokan vagyunk a piacon. Ahhoz, hogy el tudd adni a portékádat, hogy téged válasszanak, hangosabban, vagy máshogyan kell kiabálni. Erre egy iparág épült. Nyilvános a zenészek magánélete, néhányan bohócokká válnak stb stb és ez néha visszaüt. Tőlem ez idegen... Láttad pl Pressert főzőműsorban?
Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Akiből csinálni akarnak. A Got Talents típusú műsorokat nézve elcsodálkozunk, hogy mennyi istenadta tehetség van. Aztán eltűnnek. Nem mindenkiben látják meg a producerek a potencionálisan eladható terméket.
Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?
Az eddigieket azzal egészíteném ki, hogy ezek igazából nem tehetségkutatók. Ezek szórakoztató műsorok. Már a műsor egy eladható termék, kitűnő reklámfelület és az élő műsorba jutott szereplők is termékekké válnak. Nincs ezzel baj, ez mindenképpen siker. Lehetőség a bemutatkozásra, arra, hogy egy előadót megszeressenek az emberek. Az már nagyobb kérdés, hogy utána, hogy tudja kamatoztatni ezt az ismertséget. Szomorú tapasztalat, hogy már nem is emlékszünk arra a legtöbb szereplőre, arra az évenkénti 10-20 -ra, akiket ezrekből válogattak be.
Jobb tapasztalataim vannak más, nem televíziós tehetségkutatóval.
Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?
Ez a terület hibátlan. Van lehetőség tanulni és van kitől tanulni. Rengeteg kiváló iskola van és az online iskolákat is meg kell említeni. Szabad teret kap a kreativitás, ma már majdnem minden zenészpalántának komplett házistúdiója van otthon.
Mi a véleményed a fesztiválokról?
A legnagyobbak nekem túl nagyok. Én a bensőségesebb hangulatú, kisebb rendezvényeket, összművészeti fesztiválokat szeretem. Nem titok, hogy a Művészetek Völgye a kedvencem, a maga elragadó, családias hangulatával, sokrétű programkínálatával.
Mi a véleményed a zenei klubéletről?
Amennyire én ismerem, vannak a nagyobb menő klubok és vannak a kisebb pubok. A nagy klubokban nagyobb színpadokon profi technikával játszanak a nagy fesztiválzenekarok, a kicsikben a kicsik teljesen más körülmények között. Nem nagyon van átfedés, vagy középút. A nagyokban nem kapnak helyet a kicsi zenekarok, még hétköznapokon sem, hiszen egyértelműen a profit diktál. Jó lenne egy támogatott közepes méret, vagy jobb körülmények a kis klubokban.
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Egyrészt nagyobb összefogás és szervezettség a zenésztársadalmon belül. Pl a régiókba való beszorulás csökkentése csere koncertekkel. Jobban működtetett klub élet, az ehhez szükséges támogatással. Több előzenekari program. Több lehetőség magyar zenekarok számára a rádiókban, televíziókban.
Köszönjük a beszélgetést.
2020. augusztus 19. 12:25