MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Genelec 8341

A finn illetőségű Genelec csúcsszériája, a The Ones széria 4 évtizedes fejlesztés végeredménye. A masszív háromutas aludobozok mellett az összeállítás részét képezi egy helyiség kalibrációs csomag is. A GLM (Genelec Loudspeaker Manager) szoftver akusztikai korrekciókat képes végezni a gyárilag kalibrált  mérőmikrofon mérései alapján, hogy a lehallgatás optimalizálva történhessen. Azokat a Genelec hangsugárzókat, amik ilyen "okos" elektronikával rendelkeznek Smart Active Monitoroknak (SAM) keresztelte el a gyártó. 

Krajczár Péterrel zeneszerző, producerrel (New Level Empire) beszélgettünk.

Péter, milyen volt Genelec hangfalra váltani?
 
K.P.: Eddig az összes hangfalváltásnál el kellett, hogy teljen az a bizonyos 1-2 hónap, hogy ez most ilyenebb, vagy olyanabb, érdemes-e váltani, vagy sem. Ez volt az első olyan hangfal, amikor másnap már nem kapcsoltam vissza a korábbit! Eredetileg az eggyel kisebb Genelec 8331-et teszteltük, ami hangzásban teljesen egyenértékű volt a 8341-essel, de nem fért a fejembe, hogy egy ilyen kicsi, ugyanúgy háromutas hangfal, hogy szólhat hasonlóképpen?! Úgy fogadtam volna el, ahogy van, de hangnyomásban mintha nagyobb teljesítményhez lettem volna szokva, úgyhogy ezért választottam a nagyobb modellt, a 8341-et. Néha szeretek hangosan meghallgatni egy mozitrailert, nyilván nem kell üvöltenie egyfolytában, pláne nem akkor, amikor irdatlan mennyiségű aprólékos és időigényes vágásról és utómunkáról van szó.
 
Állítva vagy fektetve használod a pontsugárzókat?
 

K.P.: Mindegy. Most éppen álló helyzetben. A teszt során ugyanott ugyanabban a síkban és pozícióban is volt a régi és az új, de akkor a korábbi hangfal tetején, fekve próbáltuk ki. Abban a pillanatban, amikor átkapcsoltunk a Genelec-re, szélesebb teret hallottunk - pedig az előző hangszóróm direkt arról volt híres, hogy a sztereó térrel mennyire pontosan lehet dolgozni, de a Genelec-nek ez valahogy még jobban sikerült.

Szoktál új kalibrálásokat mérni, amikor megváltozik valami az összeállításodban?
 
K.P.: Az elején nagyon sokat méregettem, amikor megismerkedtem ezzel a technológiával. Milyen szubládával, anélkül?! kapcsolgattam ki/be, megnéztem, hogy mi történik, ha ráhagyom a GLM szoftverére a szub beállítását, vagy hogy én mit tudok belőle kihozni. 
Mértem pozíciókat a stúdión belül, (van a szoftverben egy olyan fül amire, ha rákattintok és átülök a kanapéra, akkor egy másik lehallgatási ponton mért beállítás szerint szól) érdekes, hogy az a mérés, amit most használok, gyakorlatilag egyenértékű a legelsővel. Ez volt az a beállítás, amit felkínált, és ami helyesnek bizonyult és utána már az ízlésem is ezt támasztotta alá. Most már nem igazán nyúlok hozzá.
 
Mennyire volt kíméletlen átállni, kellett valamit újrakeverni, vagy újragondolni?
 
K.P.: Ha mondjuk egy alacsonyabb kategóriás hangfalról váltottam volna, akkor biztosan nagy lett volna a különbség. Miután egy eszközt - legyen az hangfal, vagy autó vagy bármi - 6-12 órán át használsz évekig, akkor olyan szinten megismered a hibáit és erősségeit, nem lehet csak úgy csettintésre váltani! Ha egy kamionsofőr kap egy új kamiont, akkor nem biztos, hogy azonnal örülni fog neki, azt először neki meg kell szoknia. Én sem tudok egy óra alatt döntést hozni, nekem ahhoz hosszabb ideig kell használni, hogy ítéletet tudjak alkotni és folyamatosan A/B tesztelnem kell, hogy kialakulhasson bennem egy kép, hogy a két eszköz miként viszonyul egymáshoz. Amikor először átkapcsoltunk a Genelec-re, akkor egyértelműen azt hallottuk, hogy ez annyira más, hogy ez nem lehet jó! Egy óra múlva, amikor visszakapcsoltunk, addigra már akkora pálfordulás történt - sokkal rosszabb volt visszakapcsolni, mint az elején átkapcsolni. Rádöbbentett arra, hogy mik voltak azok a dolgok, amiket eddig nem jól hallgattál! Persze megszoktad, meg csináltad, csak nem az volt a teljes igazság.
 
Korábban mélyorientált volt a szobám hangzása, de ha mindent azon hallgatsz, akkor megszokod és a referenciákat is ahhoz képest hallgatod, aztán hogy az mennyire áll messze a tényleges nullától, vagy a semlegestől, az megint egy másik dolog. Látva az analízist, 80-100Hz között volt egy pukli, ez volt talán a legnagyobb különbség!
 
Nyilván mélyről nem szívesen mond le az ember, csak ha meggyőződik, hogy az a basszus színezett és tényleg túl sok volt.
 
K.P.: Nem kellett újragondolni semmit, mert amikor keversz, akkor már figyelembe veszed azt, amit a hangfalaidról az évek alatt megtapasztalsz: megszokod a hibáit és úgy csinálsz magasat/közepet/mélyet, hogy ha a hangszóróknak túl sok a magasa, akkor az más hangfalon nem lesz jó. Ezeket a szokásokat tudtam levetkőzni, mert megbízhatok a lehallgatásban annyira, hogy tényleg hihetek annak, amit hallok!

Palkó Péter
www.audmax.hu


 

2020. augusztus 8. 09:03

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA