Nézőként sokszor nem is tudjuk, mennyi munka van abban, hogy egy jelenet hosszú időre megragad bennünk, vagy hogy mi kell ahhoz, hogy egy filmzene önálló életre keljen. Az első alkalommal megrendezett BLEND szakmai konferencián zeneszerzők, rendezők mesélték el, mikor és mitől működik igazán jól együtt a mozgókép és a zene.
„Lehet észrevétlen, csak a film ritmusát elősegítő, és lehet, karakteres, felismerhető is a filmzene – valahol a kettő közötti egyensúlyt érdemes megtalálni” – mondta el a film és zene kapcsolatára fókuszáló BLEND konferencia egyik kulcsmondatát Reisz Gábor, filmrendező egyben a VAN Filmzenekar tagja. A Dalszerző Expo nyitónapján megrendezett, a Hangfoglaló Program és a Magyar Nemzeti Filmintézet Fast Forward Programja szervezésében megvalósuló BLEND beszélgetésein, workshopjain ugyanis a zörejezéstől, a klasszikus filmzenén keresztül egészen a soundtrackek összeválogatásáig minden részletre kiterjedő képet kaphattunk a két művészeti ág közös munkáiról.
A beszélgetések egyik kulcsgondolata volt, hogy jó filmzene csakis akkor jöhet létre, ha a rendező és a zeneszerző között tiszta és őszinte a kommunikáció. „Nekünk a bizalom a legjobb múzsa” – mondta a témában az Oscar-díjas rövidfilm, a Mindenki zeneszerzője, Balázs Ádám. Fontos az is, hogy a filmesek pontosan adják át az elvárásaikat a zeneszerző felé, még akkor is, ha nincs zenei képzettségük. A jó filmzene ugyanis az adott jelenet szolgálatában áll, annak hatásait kell felerősítenie vagy épp visszafognia. „Ha megnézed a Sicariót, több jelenetben is autók vonulását nézünk egy drónfelvételen keresztül. De Jóhan Johansson fenyegető, baljós zenéje miatt az egész felvétel más értelmet nyer és izgalmassá válik” – jellemezte egyik kedvenc filmzenéjét Zomborácz Virág az Utóélet és az Egynyári kaland rendezője.
A BLEND vendége volt Kle Savidge music supervisor (a filmek, sorozatok zenéinek kiválogatásáért felelős szakember) is, aki korábban többek között a Tomb Raider vagy a Brooklyn mozifilmeken dolgozott. Savidge azt hangsúlyozta, hogy a film alkotóinak hamar, lehetőleg már a forgatókönyv elkészültekor be kell vonnia a zenéért felelős szakembereket a készítési folyamatba, mivel a dalok jogosítása hosszú, sok türelmet igénylő folyamat. Savidge szerint a karakterrajzok, a film cselekményének időpontja is mind-mind segít az odapasszoló dal kiválasztásában. Szerinte egy music supervisornak vagy zeneszerzőnek hosszútávon kifizetődő olykor kisebb költségvetésű, színvonalas projekteket is elvállalniuk, hiszen egy-egy erős munkapacsolat sokat érhet. Savidge egy listening session keretében beküldött dalokat is értékelt filmes szempontból, így legközelebb már rengeteg hazai vagy régiós dallal a tarsolyában válogathat.
2020. március 7. 17:09