JCVD, vagyis Jean-Claude Van Damme, legnagyobb költségvetésű akciófilmje 1991-ben óriási durranás volt. Eljátszotta saját ikertestvérét a vásznon, a szokásos bosszú-maffia-hepiend háromszögében, és levonhattuk az erkölcsi tanulságot, ha akartuk. A lényeg, hogy Van Damme itt vált igazán híressé, őt is jelölték a bemutató évében az MTV Movie Award legkívánatosabb férfi díjára.
Nehéz dolog egyébként két szerepet is eljátszani egy filmben, főleg ha sok közös jelenet kell forgatni. Rengeteg odafigyelésre, dublőrökre és éles szemű stábra van szükség ahhoz, hogy a vágóasztalon már ne jelentsen gondot, hogy mikor kit és honnan látunk. Az effajta segítség és háttérmunka megfizethetetlen akkor is, ha 17 millió dollár a költségvetés.
Néha a zenésznek is szüksége van azonban segítségre, hiszen nem lehet dobos és hangosító is egyszerre, márpedig tudjuk, hogy sokszor nincs staff, odamegyünk szólózenészként a helyre és nem hogy egy JACK kábelt, még hangosítást sem kapunk. Nosza, helyettesítsünk…
Először kell egy dobos, legalábbis valami ritmusszekció-féle, ha nem akarunk egyszemélyes rendőrzenekarként tetszelegni Lusta Dick mintájára, a hátunkra kötözött menetdobokkal.
A költségvetés és a gázsi jó eséllyel messze 17 millió dollár alatt van, tehát nagy mozgásterünk nem lesz, ilyenkor jön a dobgép ötlete. Itt persze most a klasszikus értelemben vett eszközre gondolok, nem az úgynevezett modern groovebox-okra, melyek inkább elektronikus zene produkciókba valók. Egy jazz-gitáros amúgy is elég nehezen alkalmazkodna a jórészt 4/4-re épülő csapatáshoz. Anno a dobgépek valóban a dobost helyettesítették, rengeteg ritmusban és stílusban voltak alkalmasak a kíséretek imitálásra a waltzertől a rockig. Kevesen tudják, hogy a KORG első hangszere is egy ilyen dobgép volt, a DoncaMatic (1963). Telt az idő és a kereslet még mindig élt, sőt nőtt a ritmusgépek iránt, így - sok egyéb típus után - 1979-ben kijött a KR-55, a vagyis a KORG Rhythm 55. Hangzása beépült a köztudatba anélkül, hogy átlagfogyasztóként felismernénk. Hogy pár nevet említsek: Jean-Michel Jarre, Trio, Depeche Mode. 96 preset, lábkapcsoló, szabályozható swing, hogy csak az újításokra szűkítsem a bemutatását.
Az igény tovább nőtt az évek során, így 2018-ra egy klasszik dobgép tudása már nem nélkülözheti a keverő funkciót és a WAV-ok lejátszását, de a koncepció nem változott. Sokféle ritmusképlet, fill-ek, pattern-chain, SD-kártyahely, hangoló. A legújabb ilyen eszköz a KR-55 Pro, ami nem csak nevével tiszteleg a nagy előd előtt. Kialakítása, dizájnja is meglehetősen régi vágású, fa oldallapokkal és masszív sarokvédőkkel, de alapvetően tabletop kialakítással.
Tehát keverő is. Egy XLR csatorna és két JACK bejárat, összesen három csatorna a ritmussáv mellett, külön hangerővel, és reverb-bel, valamint egy AUX IN, amely közvetlenül a masteren szólal meg. Kimenete sztereó, a hátlapon két darab JACK kijárattal. Ezek mellett van még a tápcsatlakozás és a lábkapcsoló bemenete. A master jelünk módosításához egy Acoustage hangzásjavítót és egy kétsávos EQ-t kapunk a hangerő potméter mellett. A ki- és bejáratokat hamar áttekintettük, és a különböző ritmusokba sem szeretnék mélyen belemenni, de meglehetősen sok stílust le tudunk fedni. Ahogy már említettem a készülék képes láncba rendezni (chain) a különböző patterneket, így gyakorlatilag az egész dalt előre felprogramozhatjuk magunknak. Ugorjunk is tovább az SD-kártyára, ugyanis a KR-55 Pro olvassa a rajta lévő WAV fájlokat, tehát ha nem elég a beépített ritmus, kiegészíthetjük magunk is, saját hangfájl formájában. Ez persze nem minden, ugyanis a performansz rögzíthető sávosan is a kártyára. Utoljára a hangoló maradt, ezt is egyetlen gombnyomással érjük el, közvetlenül az Acoustage hangzásjavító mellett. A dobosunk meg is van, bőven maradt a 17 millió dollárból, tehát már csak egy hangosító kell.
„Sajnos ma nem tudott jönni a srác…” – és már látom is a kávézó tulajdonosának széttárt kezeit és eszembe jut, hogy Van Damme egy másodperc alatt átdobná váll fölött. Ha ezen felül tudunk emelkedni, inkább keressünk békésebb megoldást, például egy mobilhangosítást. Erre is van megoldás, egy telefonról/tabletről szabályozható kis hangfal, mely méretéhez képest nagyon jól szól, mégis könnyű és mobil. Ez a KORG Konnect, amit bármikor előkaphatunk egy ilyen helyzetben a kocsi csomagtartójából.
A „kapcsolat” párhuzam mindenképpen jó, ugyanis folyamatosan rálátunk az aktuális beállításokra a tablet kijelzőjén, így magunknak is megkeverhetjük kis műsorunkat, tehát ismét spóroltunk a gázsin és a tulaj karja sem tört el. A kis doboz fekvő kialakítású, így jobban érvényesül a sztereó hatás és állványra is tehető, amivel könnyedén fejmagasságba emelhetjük. A láda maga nagyon könnyű (5,3 kg), mégis masszív, mérete ellenére kiválóan elfér benne mindhárom hangszóró. A 6,5 colos mély és a két magassugárzó amolyan 2.1-es kialakítással operál, aminek processzálását egy SHARC DSP végzi. Ő felel az effektekért és mindenért, ami a megszólalást befolyásolja.
Fizikai csatlakozásokkal a hátlapon találkozhatunk, de elég egyszerű formában, ugyanis az app mindenhez hozzáfér belül is. Tehát a master hangerőt, a reverb fajtáját, az 1-es bejárat hangerejét, valamint annak effektjét potméter formájában érjük el, a nyomógombok pedig a gerjedésgátló, a Bluetooth párosítás, valamint két csatorna MUTE formájában ki is merülnek. Ezen felül két monó bejárat (XLR/JACK) és egy sztereó bejárat (3,5 vagy 6,3mm) JACK formájában áll rendelkezésre.
Térjünk is át az app-ra, ami ugye BT-on keresztül csatlakozik Androidos vagy iOS készülékkel a kis hangfalhoz. Minimális rendszerkövetelmény az iOS 8.1, illetve az Android 5.0 és a Bluetooth kapcsolat képessége. Ha ezeknek birtokában vagyunk, már csak le kell töltenünk a szoftvert és párosítani a doboz hátlapján lévő PAIR gombbal. Az app két féle layout-tal rendelkezik, míg STANDARD módban csak alapbeállításokat találunk, addig az ADVANCED mód már mindenhez ad hozzáférést. De mi mindenhez?
Master hangerő, reverb típusa, gerjedésgátló, csatornák hangereje, EQ-ja, fázisa, panoráma, SOLO/MUTE, effektek, presetek mentése és betöltése. A presetekből 3 sajátot készíthetünk egyébként, az összes beállított paraméter elmentésével, amit bármikor visszahívhatunk. Az effekteket ne keverjük az ún. voicing beállítással. Míg az effektek lehetnek CHORUS, COMPRESSOR és DELAY, addig a VOICING előre programozott EQ beállításokkal teszi élethűbbé a bekötött mikrofont/hangszert, annak jellemző megszólalásával.
A digitális keverőknél ismerős trend tehát itt is megjelenik, maga a doboz, szinte csak a csatlakozások és a megszólalás szolgálatában áll, minden mást már tabletről vezérlünk belül. A kérdés, hogy milyen minőségben szólal meg mindez. Tapasztalatból mondom, hogy sokkal jobban, mint azt elsőre feltételeznénk a doboz méretéből kiindulva…
Most, hogy egy személyben voltunk gitáros-énekesek, dobosok és hangosítók, már csak arra kell ügyelnünk, hogy kellően széles legyen a repertoár. Ha pedig nem szólózenészek vagyunk, akkor sem kell elszomorodni, lehetünk tánc- vagy karateoktatók, üzleti találkozók előadói vagy bárki, akinek hordozható méretben van szüksége hangosításra, vagy esetleg dobosra, bár utóbbinak kicsi a valószínűsége.
Az biztos, hogy a méret és a tudás arányára nem lehet panaszunk egyik terméknél sem, és egy utolsó jótanács: ha Hongkongban járunk, ne menjünk a kikötőbe, vagy ha mégis, akkor legalábbis kellő alázattal kezeljük az ott megforduló rosszfiúkat, mert hiába van KR-55 Pro-nk, vagy Konnect-ünk, Van Damme nem lesz velünk, hogy megvédjen!
Gergics Attila
www.audmax.hu
2018. március 18. 08:09