MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Csillagos ötös az új Vox Valvenergy négyesnek

Korábban már kétszer is adtunk hírt a Vox Valvenergy drive pedáljainak (Copperhead Drive, Cutting Edge, Mystic Edge, Silk Drive) megjelenéséről, azonban kipróbálni mindez idáig nem volt lehetőségünk. Mivel épp e sorokat írom, így nyilvánvaló, hogy ez mára megváltozott. Mielőtt azonban rátérnénk az egyes pedálok bemutatására, egy fontos gondolatsor erejéig mélázzunk el a következőkön...

Szinte amióta az eszemet tudom (de legalább negyven éve) megszállottan keresem és imádom az összes olyan innovációt, ami a zenéléssel – szűkebb értelemben pedig – a gitározással kapcsolatos. Hála az égnek ebben az időszakban mind a gitár (mint hangszer), mind pedig a gitár-hangtechnika jelentős fejlődésen ment keresztül, ezzel új és újabb témákat és rajongásig szerethető eszközöket biztosítva a magamfajta megszállottaknak. Ugyanakkor az elmúlt néhány évben ez a megújulási folyamat minimum lelassulni látszik, sőt bizonyos részei egyszerűen már nem is fejlődnek, vagy legalábbis olyan apró léptekben haladnak csak előre, amit szinte észrevehetetlennek érezhetünk. (Pl.: egyre nehezebb tesztet írni egy akusztikus és sok esetben már egy elektromos gitárról is, hiszen szinte minden készítési folyamat és alapanyag – és ezek összes kombinációja is – ismert, elfogadott és nagyrészt feldolgozott információ. Így a végeredmény is szinte teljes egészében kiolvasható a közreadott specifikációkból és demó videókból. Vagyis egyre ritkábbak a korszakalkotó, mindennek ellentmondó, minden eddigire rácáfoló, esetleg igazán meghökkentő, vagy akár csak nagy meglepetést okozó izgalmas újítások is.) Éppen ezért iszonyatosan fontos, hogy legalább a gitár-hangtechnika világában az elmúlt évtized – annak is az utóbbi pár éve – olyan üdítő és figyelemre méltó eredményeket hozott, mint a fizikai modellezés terén elért egészen pazar fejlemények, vagy a jelen írásunk tárgyát érintő Nutube technológia innovációja. Ezek igenis mutatnak olyan új irányokat és fejlődést, amelyekre mindenképp oda kell figyelnie azon gitárosoknak, akiket egy kicsit is érdekel szeretett hangszerük megszólalásának jövője.

A lényegre térve... mély tiszteletem a Valvenergy sorozat atyjának, Phil Scarffe tervezőmérnöknek ezért az igazán nagyszerű fejlesztésért. Csak a legnagyobb elismerés hangján tudok a tevékenységéről és annak eredményéről megnyilvánulni. Ezt nevezem én valódi mérnöki teljesítménynek (nem lekicsinyelve persze a processzor-gyorsulás a szoftverfrissítés és a programozás területén mások által elért teljesítményt sem), hiszen egy analóg csöves erősítő előfokát elhelyezni egy 6x11,5cm-es kompakt pedálban, azért mégiscsak más „tészta”. Ráadásként mindezt olyan átgondoltan, lényegre törően és professzionálisan kivitelezni, ahogy ezeknél a kis pedáloknál még soha senki másnak nem sikerült... ez tényleg kimagasló teljesítmény. S ha ez számít egyáltalán bármit is, teljességgel le vagyok nyűgözve!

Most pedig közzéteszek egy rövid részletet a Nutube technológiáról, amely ezen pedálok „lelkét” biztosítja, melyet hitelesebben nem lehet bemutatni, mint azt maga a tervező tette a magazinunknak korábban adott interjújában. (Részlet Danev György Phil Scarffe-vel készített interjújából. Forrás: Music Media Magazin 2020.1)

„A forradalmi Nutube-technológia a VOX különböző erősítő-szériáin keresztül ért el hallatlan sikereket az elmúlt években, most pedig itt a Valvenergy pedálcsalád, ami szintén e fejlesztés jegyében fogant. Mi volt a fő mozgatórugó a széria tervezését illetően?

Phil Scarffe: Azóta, hogy évekkel ezelőtt a Nutube titkos fejlesztési projektként testet öltött, roppant izgatottan kutatjuk azon tervezési lehetőségeket, melyekhez felhasználható eme egyéni technológia. Mindig tisztában voltunk vele, hogy a Nutube legnagyobb előnye az, hogy olyan csöves rendszereket lehet tervezni a segítségével, amelyek kisebb szerkezetekbe is beilleszthetőek. Korábban az ilyen elképzelések meghaladták a technológiai lehetőségeket. Figyelembe véve a piac változásait és látva, hogy egyre több gitáros támaszkodik pedálokra, jól tudtuk, hogy a VOX csöves erősítődizájnjainak tradícióit és a tapasztalatainkat felhasználva óriási lehetőségeket aknázhatunk ki a csöves erősítők mintájára épített torzítópedálok ötletéből.

Mely gitáros csoportokat célozta meg a VOX a Valvenergy szériával?

Phil: Úgy gondolom, hogy a négy, különböző tulajdonságokkal bíró pedállal széles spektrumot sikerült lefednünk, mind a tonalitás, mind a stílus tekintetében. Ezek flexibilitása, illetve a bennük rejlő különböző kimeneti lehetőségek rengeteg különböző szemléletű zenész figyelmét fel fogják kelteni. Lesznek olyanok, akik egy pedálba sűrített erősítőt látnak majd benne, és gyakorlatilag úgy fogják használni, mint egy második csatornát az erősítőjükön. Mások közvetlen a PA-rendszerhez vagy egy felvételi interface-hez fogják kapcsolni ahelyett, hogy erősítővel használnák. Számos opció adott, a lényeg viszont az, hogy a pedálok hangzásra és érzetre egyaránt képesek meggyőzi a gitárosokat.

A Nutube effektpedálokba történő beépítése olyasvalami, amivel a VOX most kezdett kísérletezni. Már a folyamat elején látható volt, hogy működni fog a technológia pedálok esetében is?

Phil: Abszolút, és ez nagy motivációt jelentett a tervezéskor. A múltban volt rá precedens, hogy 12AX7-es csöveket építettünk pedálokba és noha jól szóltak, az integrálásuk meglehetősen bonyolult feladatnak bizonyult a méretükből adódóan, de a működéshez szükséges elektronikai feltételeket sem volt könnyű biztosítani. A Nutube-ot ezzel szemben az ilyen formátumokhoz is optimalizáltuk.

A Nutube egyébként effektívebben működik ebben a közegben, mint egy normál elektroncső?

Phil: A Nutube összehasonlíthatatlanul hatékonyabb, mint egy átlagos 12AX7-es cső. Ahhoz, hogy a legtöbbet ki tudjuk hozni egy 12AX7-ből ilyen körülmények közepette, roppant magas tápfeszültség szükségeltetik. Ráadásul ebben a kontextusban szorzó áramkörökre és nagyobb kondenzátorokra van szükség, hogy a magas feszültséget biztonsággal elbírja a rendszer, és akkor az osztott fűtés tápegységről még nem is beszéltem, ami rengeteg áramot vesz fel, és emiatt problémaforrás lehet a teljesítményre nézve.
A Nutube hatalmas előnye ezzel szemben, hogy relatív alacsony tápfeszültségen való működéshez lett kitalálva. Ez azt jelenti, hogy csodálatos csöves tónust és dinamikát kapunk  és mindeközben megspóroljuk a magas feszültségű tápellátás összes nehézkes járulékát, a plusz alkatrészeket, a nagyobb helyigényt és a magasabb előállítási költségeket.”

Visszaveszem a szót és röviden vegyük szemügyre az egyes modelleket

Copperhead Drive

Ez a pedál a 70-es és 80-as évek klasszikus brit csöves erősítőinek hangzását igyekszik – nem kevés sikerrel – a játékos kezébe adni. Nyers tónusú hangzása felharmonikusokban gazdag torzítása nem telepszik rá a gitár saját hangkarakterére, ezért amint más-más gitárral használjuk, ugyanúgy változik a viselkedése, mint egy hagyományos csöves erősítő esetében. Vagyis nem arról van szó, hogy van egy olyan torzítónk, amely minden körülmények között ráerőlteti a játékosra a hangzását akkor is – egyetlen karakteren megszólalva – ha több különböző hangszerrel próbáljuk, hanem épp az ellenkezőjéről beszélhetünk. Jelentős mennyiségű gain-el rendelkezik, amely csak a csöves erősítőkre jellemző módon tisztul ki, amint a gain-t elkezdjük visszavenni. Rendkívül jól lehet használni a legkülönfélébb riffekre és szóló játékra egyaránt.

Cutting Edge

Nos ez a pedál vitathatatlanul egy hi-gain erősítőnek megfelelő soundot biztosít, gyakorlatilag el nem fogyó gain mennyiséggel. Ami igazán egyedivé teszi, az éppen az, ahogyan a rengeteg gain mellett is tisztán kivehetőek az egyes hangok még a legsűrűbben játszott témák esetében is. Tehát most is arról beszélhetünk, ami igazán nagy különbség a sima torzító pedálokhoz képest. Nevezetesen, hogy a Nutube technológiának köszönhetően nem egy egyszerű torzító pedállal van dolgunk, hanem egy csöves előfokkal, ami azért jelentős különbség és ez talán éppen ennél a pedálnál érhető tetten a leginkább. Mondhatnám azt, hogy ezt a pedált a metal gitárosoknak találták ki (ami persze igaz is), de az a helyzet, hogy ez is egy iszonyú jó előfok, amit véleményem szerint nagyon sok műfajban lehet használni és kihasználni, pontosan az érzékenysége és a különböző gitártípusokra adott reakciója miatt. Számomra nagyon inspiráló volt a single hangszedős hangszereimmel történt próbálgatás során az eredmény.

Mystic Edge

Erről magam nem alkotok külön véleményt, mivel Phil ismét sokkal tökéletesebben és tömörebben fogalmazta meg a pedál tudását, mint azt én valaha is tudnám. Viszont végig próbálgattam az alább leírtakat és maximálisan alá tudom támasztani az idézet hitelességét...
„Phil: Ez egy fantasztikus pedál, ami a legkülönbözőbb erősítőkhöz is hozzáteszi a klasszikus és jellegzetesen VOX-os felső frekvenciatartományt. A treble és tone cut potméterek segítségével könnyedén képes produkálni a tradicionális AC30-as hangzást is, csak tudni kell megtalálni azt a bizonyos pontot! Ha viszont eljutsz idáig és feltekered a hangerőt, már semmi nem állhat az utadba, hogy megkapd az eltéveszthetetlen VOX-tónust! Mindazonáltal a pedál arra is kiváló platform, hogy más hangzásokat csaljuk elő belőle. Egész különlegesen szól például PA-rendszerhez csatlakoztatva: nem hiszem, hogy van ember, aki a közönség soraiból meg tudja mondani, hogy nem erősítő generálja ezt a hangzást!”

Silk Drive

Azért hagytam ezt a pedált a legvégére, mert szerintem ez a legkülönlegesebb hangzásvilágú darab. Önmagában talán nem is rendelkezik elég gain-el a legtöbb gitáros számára, így elsőre én is keveselltem a „harapását”. Ugyanakkor egészen elképesztően eltalált a közép tartománya, amely egyszerűen nem hagyott nyugodni. Annyira jó helyen szólal meg, hogy a „fal adja a másikat”, így arra jutottam, hogy kipróbálom boosterként, illetve boostolt „második pedálként” és az eredmény felülmúlta minden várakozásomat. Most azt mondanám, hogyha a négy pedál közül csak kettőt választhatnék, akkor az egyik biztosan ez a pedál lenne. Az önálló hangzására az „amerikás” jelzőt tudnám ráhúzni leginkább. Nagyon inspiráló és karakteres gitárhang kialakítását teszi lehetővé, amivel igazán élményszámba megy akár a szólójáték, akár riffelés.

S itt látszólag a dolgok végére is értünk, de az a jó hírem, hogy koránt sem, mivel nem ejtettünk egyáltalán szót arról, hogy ezek a pedálok valami másban is kimagasló szolgáltatásra képesek az eddigiekben részletezett csöves erősítő hangzásokon túl. Ez pedig annak az átgondolt tervezésnek köszönhető, amelyre korábban már utaltam. Mindegyik pedál rendelkezik egy háromállású mikrokapcsolóval, amellyel az üzemmódot kapcsolhatjuk. Ennek segítségével kiválaszthatjuk, hogy hagyományos kis pedálként az erősítő elé, vagy előfokként közvetlenül a végfok elé, vagy vonalból azonnal egy PA rendszerre, esetleg hangkártyába kötjük. Továbbá mindegyik pedál úgy lett kialakítva, hogy egymással összekötve „csatornaváltóként” is funkcionáljanak, vagyis az egyik tudja vezérelni a másikat, pontosan úgy, ahogy egy erősítő lábkapcsolója. Szintén mindegyik pedálon elhelyeztek egy OLED kijelzőt amely képi hatásában úgy működik, mint egy oszcilloszkóp. Működés közben megjeleníti a potméterek jelre gyakorolt hatását. 

Nos, azt gondolom, hogyha az eddig leírtak nem keltik fel az érdeklődést valakiben a pedálok iránt, akkor bármi egyebet fölösleges is lenne a továbbiakban idecitálni, így nem marad más dolgom, mint egy összegzést közzétenni. Ezt azonban ismét átengedem a tervezőmérnöknek...

„Phil Scarffe: Azoknak ajánlom a VOX Valvenergy pedáljait, akik szimpatizálnak a kompakt pedálba épített csöves erősítő hangzásával, illetve különösen fontosnak tartják érezni a csöves tónust a pedálban. Azt hiszem, ez az a tulajdonság, amiben a Valvenergy pedálok leginkább különböznek az egyébiránt túlzsúfolt piac hasonló produktumaitól.”

Andrásik Remo

Bővebb információ: http://www.audmax.hu


2021. május 21. 11:07

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA