Avagy írás szűzen a Cort basszusgitárokról. Azért adtam ezt az alcímet a cikknek, mert tényleg ez az első írásom és remélem nem az utolsó. Eddig ismeretlen volt számomra ez a műfaj, de a szíves felkérést nem lehetett visszautasítani.
Nézzük először, hogy mi is történt mondjuk… ’64-ben.
Kínában végrehajtják az első atomrobbantást.
Budapesten felavatják az új Erzsébet hidat.
Meghal Szilárd Leó.
Megszületik Keanu Reeves.
Bemutatják az „Egy nehéz nap éjszakája” című Beatles filmet.
Megrendezik Tokióban a XVIII. nyári olimpiai játékokat.
Ebben az évben használja utoljára a „Fender Electric Instrument Company” nevet a híres gyártó és használ először „kolbászos” koptatót és „átmeneti” logót a „spagetti” helyett.
Minket elsősorban az utolsó hír érdekel, hisz a nagy előd kiásta az utat a következő korosztályoknak és gyártóknak. Mai „tollkopásom” célpontja az Indonéziában gyártott Cort GB64 JJ basszusgitár.
Azt hiszem, már köztudott, hogy több mint 10 éve használom a márka basszusgitárjait és már nagyon vártam, hogy ismét én tesztelhessem az idei modelleket. A 64 JJ-t kifejezetten vártam, hisz rendszeresen használom a testvérét (GB54 Ash).
Első látásra jól látszik a rokonság a két hangszer között és a különbségek is jól kivehetők.
A 64-es égetett kanadai juhar nyakkal és fogólappal operál, ami igazán tetszetős és étvágygerjesztő. Az „égetés” oxigénmentes kemencében készül, a fa stabilizálása és az aranybarna vintage szín elérése érdekében.
A fekete blokk berakások nem hivalkodnak annyira. Szépen harmonizál a nyakkal. Csavarok gondoskodnak a két elem (nyak és test) kapcsolatáról és az a tapasztalatom, hogy ez kivételesen kényelmesre és ergonomikusra sikerült. Könnyen elérhetők a legmagasabb fekvések is.
A test mocsári kőris, ami szép fényes és tökéletes lakkozást kapott. Ez a fafajta arról híres igazán, hogy karakteres, középdús, de mégsem tolakodó hangot kölcsönöz a gitárnak és ez által jól ki is szól a hangszerek sűrűjéből. Kényelmi szempontból is jól jön a swamp ash viszonylag könnyebb súlya. A hangszer nekem tökéletes súlyelosztást mutat. Króm szerelékeket kapott a „kicsike”, ami azért is kiemelendő, mert az elődhöz képest „control plate” is kerül rá. Tipikusan „J” stílusú húrláb stabilan és jól hangolhatóan hozza a kötelezőt. A kulcsok nyitott rendszerű hagyományos formájúak és jól tartják a hangolást.
A hangszedők a gyár saját fejlesztésű „Voiced Tone J-style single-coil” nevet viselő passzív pickupjai. A kis „füstöske” aktív elektronikát kapott, amit push-pull kapcsolóval passzív és aktív módban is használhatunk. Egy hangerő, egy balance és két hangszín potméter gondoskodik a megfelelő hangzás beállításáról. Én inkább az aktív hangszereket kedvelem, de itt most nagyon tetszik a passzív hang is. A legtöbb hangszeremben aktív EMG pickup és elektronika van, de ebben most nem cserélnék semmit. Tökéletes hangot produkál mind a három állásban. A kedvencem a „both” verzió, de az első és a hátsó hangzása is kifejező nagyon.
Ez a „jazz bass” forma automatikusan a nagy előd hangját vetíti előre és minden gyártó próbál is igazodni a hagyományokhoz. Ez a GB64-re is igaz, ám itt meg kell jegyeznem, hogy felfedezni egyfajta modernizálódást vagy inkább evolúciót, ami egy kissé egyedibbé próbálja tenni a hangzást és mindenképpen a jó irány felé hajlik.
2018-ban a 40 éves Beatrice Arénás koncerten három darab Cort basszusgitárt használtam és abból az egyik a GB54 Ash volt EMG tuninggal. Ha ma lenne ez a koncert akkor ezt simán bevállalnám a GB64 JJ- vel mindenféle változtatás nélkül.
Javaslom, hogy próbáljátok ki, ha tehetitek, mert nem fogtok csalódni ebben a hangszerben.
Szeretettel ajánlom.
A végére egy kis specifikáció:
Konsrtukció:
- mocsári kőris test magas fényű lakkozással
- csavarozott égetett kanadai juhar nyak
- égetett juhar fogólap 9.45”-ös rádiusszal
- médium jumbo bundok
- 34”menzúra (864 mm)
- nyitott vintage rendszerű kulcsok
- vintage híd
- Voice Tone VTB-ST Jazz Bass pickupok
- aktív-passzív elektronika: 1 volume push-pull, 1 balance, 1 bass, 1 treble
- króm hardverek
Üdvözlettel:
Laczik Fecó
2020. augusztus 30. 09:31