Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.
Mivel foglalkoztok éppen?
Épp a második kislemezünkön dolgozunk. Ez az előző, Heroes of The Universe címmel márciusban megjelent 4 számos EP-nk koncepciójának egyenes következménye. Folytatjuk utazásunkat a 80-as évek szintetizátoros hangzásának modern környezetbe ültetésében. Emellett hangszer és MIDI kontroller teszteket írunk online és nyomtatott médiába. Többek között a Music Media legutolsó számában megjelent Ableton Push tesztet is mi követtük el. G.t. pedig szintetizátorépítésre adta a fejét. (Az első kütyü, egy Mutable Instruments Shruthi-1, már el is készült.)
Mik a szakmai terveitek a közeljövőre? Szeretnénk minél jobban az előtérbe kerülni. Szeretnénk köztudatba hozni a kialakulófélben lévő hazai synthwave, retrowave színteret, aminek most már mi is aktív résztvevői vagyunk. Egyelőre egy viszonylag szűk körről van szó, de úgy látjuk külföldön egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez a fajta újabb nosztalgia hullám a 80-as évek életérzése felé. (Illusztris magyar képviselői: Neon Droid, Quixotic, Lazerpunk és Gridscape) Sőt, idehaza már a mainstream vonalon is megjelentek a hatásai. Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek? Szeretnénk a készülő kislemezt egy olyan kiadónál kiadatni, aki a digitális megjelenés mellett fizikai formátumban, CD-n, vinylen, sőt kazettán is megjelentetné az anyagot. |
Már van is egy kiadó, akit kiszemeltünk magunknak. Emellett persze tervben van, hogy folyamatosan koncertezni fogunk, klubokban és kisebb-nagyobb nyári fesztiválokon. Ebben az évben szeretnénk külföldre is nyitni, a zenekar jövőjét mindenképpen nemzetközi porondon képzeljük el.
Szerintetek merre tendál a hazai zeneipar?
Úgy látjuk, hogy a nagyvilágban zajló átalakulások idehaza is lassan éreztetik a hatásukat. Nálunk is megjelentek az aggregátor cégek, akik az online megjelenésre fektetik a hangsúlyt. A nagy kiadók jelentősége az átlag zenészek körében egyre kisebb, mindenki az önfenntartásra, illetve az olcsóbb finanszírozásra áll át. Azzal, hogy a stúdiótechnika egyre inkább elérhetővé válik az átlagemberek számára, a nagy produkciós stúdiók is szépen lassan megszűnnek, átalakulnak. Úgy látjuk, ez tőlünk nyugatabbra sincs másképp, csak mások az arányok. Egyfajta erőviszony átrendeződés van a szakmában.
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztaltok?
Az, hogy az elektronikus zene egyre inkább előtérbe kerül, a mi szemszögünkből egyértelműen pozitív trendnek ítélhető. Az, hogy ezzel együtt csak bizonyos irányzatai esnek ebbe a kategóriába, és azok az alműfajok is uniformizálódnak, igazodnak a közízléshez, és sok esetben egy lecsupaszított, majdhogynem primitív zenei formában kerülnek tálalásra, már kevésbé pozitív trend. Ez már csak amiatt is negatívum, mert ennek fényében ítélik meg azokat az előadókat is, akik igyekeznek a trendek ellenére is igényes produktumot kiadni a kezük közül. Ez előítéletekkel történő értékelésre jó példa a saját tapasztalatunk: sokszor DJ-nek gondolnak minket, holott csak saját zenéket játszunk live-act felállásban, szintetizátorokkal, samplerrel, MIDI kontrollerekkel. Ezzel nem a DJ-ket akarjuk degradálni, hiszen ők fontos részét képezik az elektronikus zenei kultúrának, de egy live-act és egy DJ fellépése szerintünk egyáltalán nem összehasonlítható, hiszen két teljesen más dologról van szó. A modern technika térnyerésével, sokkal kompaktabb és mobilisabb egy mai szintetizátoros csapat felállása, mint a 80-as 90-es években. Akkoriban szinit hegyeket és samplereket hoztak a színpadra, hasonlóan, mint egy klasszikus rockzenekar. Méretben, mára már ez jócskán átalakult, de mi gyakorlatilag majdnem ugyanazt csináljuk, csak egy modernebb és kompaktabb környezetben. Nyilván ez is adhat okot arra, hogy összetévesztenek minket a DJ-kel.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből - ti ebből éltek? Szerintünk nem lehetetlen megélni belőle, de nem feltétlenül Magyarországban, vagy kizárólag Magyarországban kell gondolkodni. Az elektronikus műfajokra ez szerintünk fokozottan igaz. Mi is erősen kacsintgatunk külföldi fellépési lehetőségek, illetve lemezkiadási lehetőségek felé. Egyelőre nem a zenélésből él egyikünk sem. Mennyit kerestek egy évben? (csak ha nem sért a kérdés) Sérteni nem sért minket, de mivel még nagyon az elején vagyunk, erről nehéz bármit is mondanunk. A bulik minimális bevételt termelnek, teljesen változóak ezek az összegek, de mivel az általunk játszott stílusnak Magyarországon nem létezik kultúrája, gyakorlatilag Underground státuszban vagyunk, és mint tudjuk ez nem a bevételről híres. Ellentétben kicsit nyugatabbra ez a stílus jobban előtérben van és folyamatos klubozásokból simán megélhetést teremt. Ez az útirányunk. Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból? Akár csak az előző kérdésnél itt se tudunk igazán reális adatokkal szolgálni, mivel még nem jelentettünk meg fizetős zenei anyagot. |
Az eddig közzétett zenéinkre reklámhordozóként tekintettünk, bevételeink inkább a fellépésekből, és az utánuk járó szerzői jogdíjakból származtak.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Mi nem érzékeljük, hogy bármiben változott volna, legalábbis azon az underground szinten ahol eddig mozogtunk.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Nincs, de azon dolgozunk, hogy legyen! :)
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Szerintünk nem tesznek jót a szakmának. Kevés kivétellel arra ösztönzi az előadókat, hogy csak feldolgozásokat énekeljenek, játszanak. A saját szerzemények bemutatását kevésbé értékelik. Ezen kívül egyfajta uniformizált pop és rock zenei irányzatokat tolnak előtérbe, kiölik a zenekarokból és az előadókból az egyediséget. Amellett sok tehetségkutató szervezésében is akadnak gondok. Pl.: a zenei műveletlenség és tájékozatlanság. Ez minket nagyon zavar, mert egyszerűen az uniformizált divat elemek miatt sok esetben, ha szeretnénk jelentkezni egy tehetségkutatóra, nincs kategória ahova beférnénk. Vagy egyből DJ-ként sorolnak be, aminek semmi köze a valósághoz és gyakorlatilag értelmetlen elindulni, mert az összehasonlítási alap működésképtelen ebben a kontextusban. Ez olyan, mintha a kolbászt szeretném versenyeztetni a babkávéval, a két dolognak semmi köze egymáshoz.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Úgy látjuk utánpótlásból nincs hiány, sok lelkes fiatallal találkoztunk az elmúlt években. Egy részükből sajnos hiányzik a megfelelő zenei alázat, és a kitartás. Minimális ráfordítással akarnak gyors sikereket elérni. Szerencsére azért láttunk jó pár kellőképpen eltökélt és céltudatos srácot, akikben ott van a potenciál.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
A nagy fesztiválokkal az a baj, hogy egyre inkább a pénzről szólnak. Emellett a kisebb magyar csapatok teljesen kiszorulnak róluk. Viszont egyre több kisebb fesztivál szerveződik nyaranta, amik lehetőséget adnak az új generációk zenészeinek a bemutatkozásra.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Ahogy mi látjuk, mintha egyre inkább hanyatlana, egyre kevesebben járnak koncertekre. Akik elmennek, inkább biztonsági játékosok, az ismert nagyobb klubokat látogatják és a populárisabb előadókra kíváncsiak. Szerencsére azért ez sem teljesen általános, vannak egész jó underground irányból induló kezdeményezések, amik meg tudják mozgatni az embereket.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Erre a kérdésre nem igazán tudunk válaszolni, túl általános a kérdés ahhoz.
80’SR linkek:
https://www.facebook.com/80StrangeRobots
https://soundcloud.com/80-strange-robots
https://80strangerobots.bandcamp.com/releases
https://www.youtube.com/channel/UCyrKIhMpwJ0ZyQ21VMZpMSA
SYTHÉZIS csoport, a hazai synthwave színtér találkozási pontja:
https://www.facebook.com/groups/828978477160555/
2015. április 28. 08:27