Endre-eNerd nevű szóló projektemmel nemrég jelent meg az első magyar 3D Blu-Ray koncert album The Time Capsule címmel, amelynek középpontjában egy teljesen egyedülálló elektronikus dob rendszer áll. A setuppal az idén már hosszan foglalkozott az angol nyelvű Digital Drummer magazin, a vezető német nyelvű dobos magazin, a Sticks és hamarosan az amerikai Drum Talk TV is. Magyar nyelven viszont a Music Media Magazin az első, amely hírt ad a fejlesztésről.
Mivel az elektronikus dobolást egyáltalán nem a szokásos módon közelítem meg, nem volt lehetőségem arra, hogy kész megoldásokat alkalmazzak. A piacon nem voltak olyan eszközök, amelyek valamennyi igényemnek megfeleltek volna, így a rendszer sok elemét módosítanunk kellett, illetve esetenként teljesen magunknak kellett kifejleszteni.
Szerencsém volt, hogy a hetvenes évek közepétől tanúja lehettem az elektronikus zenék és a jazz fusion evolúciójában legizgalmasabbnak számító harminc évnek. Így teljesen természetes módon fejlődhetett ki az érdeklődésem, hogy elektronikus eszközökkel egészítsem ki az akusztikus dobfelszerelésemet, amikor a nyolcvanas évek közepén élőben kezdtem játszani.
Az első e-dob eszközöm, amire emlékszem egy reménytelenül pontatlan Casio DZ-1 trigger átalakító és egy Roland S-220 sampler volt 1988 körül. A legtöbb doboshoz hasonlóan nálam is néhány vérszegény dobminta és hangeffekt megszólaltatásával kezdődött a dolog – a kor kezdetleges technológiája akkoriban nem nagyon engedte, hogy többre vágyjunk. Később elkezdtem hardver szekvencereket és számítógépeket használni a színpadon, de hamar szembesülnöm kellett ezek korlátaival az improvizált zenei környezetben. (Itt egy példa, ahol a hardver samplereket még hagyományos módon használtam:
1994-ben alapítottam a fúziós zenekaromat, a 9:30 Collective-et, ahol elkezdhettem intenzívebben kísérletezni a szekvencerek színpadi használatának újfajta módjaival, de mindig egy olyan komplexebb megoldásra vágytam, ahol a különböző elektronikák teljeskörű ellenőrzése nem jár a zenei szabadság és spontaneitás feladásával.
Sok éves, részsikereket hozó kísérletezés után akkor sikerült egy ilyen rendszert építeni, amikor az Ableton megjelentette a MaxForLive fejlesztő környezetet, ami lehetővé teszi, hogy a Live alkalmazást egyedi fejlesztésekkel lehessen bővíteni. Amerikai, ír fejlesztők és az Ableton egyik dolgozója segítségével végül sikerült megvalósítani a tervet és létrehoztunk egy olyan egyedülálló rendszert, ami lehetővé teszi, hogy komplex zenei alapokat tudjak felépíteni az elektromos játszófelületeken, miközben az akusztikus dobokon a hagyományos dobkíséretet játszom. A rendszerben találhatók módosított és teljesen egyedi építésű hardverek, valamint egyedi fejlesztésű szoftver elemek. Ezek segítségével teljes mértékben kontrollálhatom a kreatív folyamat minden lépését, beleértve a zenei építőkockák valós idejű felvételét, keverését és processzálását.
A hagyományos elektromos dobfelszerelésektől eltérően ebben a rendszerben alig fordul elő, hogy a játékfelületek megütése mindössze egy mintát szólaltat meg, sokkal inkább a szekvencer vezérlése a szerepük, mint pl. audio klipek, loopok elindítása, egymásra rétegzése, effektek modulációja, keverőcsatornák némítása-szólózása, loopok felvétele, vagy a vocoder vezérlése.
A megoldás szoftveres részéhez MaxForLive bővítményeket fejlesztettünk. Ezek egyike arról gondoskodik, hogy az egymásra rétegzett tetszőleges számú és tetszőleges pillanatban indított loop lejátszása az emberi játék apró pontatlanságai és a gépek késése ellenére is szinkronban maradjon. Ez volt technológiai szempontból a legnagyobb feladat, ami nélkül az egész rendszer nem jöhetett volna létre.
Egy másik bővítmény feladata, hogy az ütőfelületek MIDI kiosztását mindig a számok éppen játszott részének megfelelően állítsa. Ugyanis a dob-padek szerepe akár egy számon belül is változhat. Lehet, hogy ami a szám elején még egy pergődob hangot adott, a következő részben már a keverő egyik csatornáját némítja le, vagy épp megállítja a lejátszást.
Egy harmadik bővítmény vizuális segítséget ad arról, hogy éppen hol tart az adott rész lejátszása, ami a loopokra épülő improvizált zenében nagy segítség, mindig pontosan látom, hogy mennyi van hátra az aktuális loopból.
Ezeken kívül van egy sor további bővítmény is, amelyek a számítógép használata mellett is szinte teljes szabadságot adnak a színpadon. http://endre-enerd.com/tech-info/software
Néha azért még használok hagyományos minta triggereléshez samplert is (többnyire a Native Instruments Kontaktot), de ez is a Live-on belül fut. Az egyetlen Live-on kívüli szoftver eszköz a Bome’s MIDI Translator, amelynek segítségével oldottam meg a pedállal vezérelhető Undo funkciót a looping setupban. Így ha egy felvételt elrontok vagy egyszerűen csak nem tetszik, akkor egyetlen pedálra lépéssel visszavonható.
A hardverek közt szintén található néhány egyedi építésű. A looping setupban két Korg Wavedrum WD-X, három teljesen átalakított Alesis Control Pad és két Behringer FCB 1010 kontroll pedálsor található. A Control Padeken minden kis ütőfelülethez beépítettünk két LED-et, amelyek vizuális információt adnak arról, hogy az egyes padek éppen milyen funkciót látnak el az adott pillanatban.
Az akusztikus dobkészletben található három egyedi építésű multipad, amelyek mindegyikén nyolc ütőfelület található. A B-Band UKKO kontakt mikrofonok használatával kiváltottam a hagyományos dob triggereket. Ezek egyáltalán nem érzékenyek az áthallásra, így a jelüket a keverő csatornák direkt kimenetein keresztül a trigger-to-MIDI átakítóba köthetem.
Három átalakított Millenium cintányér padet használok a lejátszás vezérlésére (start/stop/az éppen aktuális rész újraindítása), ezekkel együtt a teljes setupban 56 elektromos ütőfelület található. Az összes trigger jelet egy 56 bemenetes MegaDrum trigger átalakító gyűjti össze, a digitalizált jel innen az audio interface MIDI bemenetébe megy. Talán furcsa, hogy az USB-vel szemben még ma is a sokkal lassúbb MIDI-t használom, de az én esetemben a megbízhatóság fontosabb szempont volt, mint az USB gyorsasága. (A hardver további részletei: http://endre-enerd.com/tech-info/hardware).
Bár a setup lehetővé tenné, hogy akár egyedül is fellépjek, sokkal inkább szeretek csapatban működni, úgyhogy egy pillanatig sem volt kérdés, hogy egy teljes zenekarral vigyem színpadra az Endre-eNerd szóló projektet. Az eredetileg hét tagú felállást szerettem volna kicsit áramvonalasítani, hogy kisebb helyekre is eljuthassunk, így a Budapest Music Expo-n tartott bemutatónk óta három fős a felállás, Lukács Peta gitározik és II. Lengyelfi Miklós basszusgitározik. A dob rendszer lehetővé teszi számomra, hogy a szekvencert teljesen interaktív és spontán módon használjuk, mintha lenne velünk egy DJ, aki olvassa gondolataimat. A fejlesztéssel sikerült új szintre emelni az elektronikus dobolás lehetőségeit, de folyamatosan jönnek új ötletek, így az evolúció természetesen nem állt meg.
Huszár Endre
Teljes képgalériák:
http://www.endre-enerd.com/photos/2-uncategorised/26-photos-studio-drums
http://www.endre-enerd.com/photos/2-uncategorised/21-photos-studio
2015. február 19. 19:23