Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított új sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.
Először is szeretném megköszönni, hogy én is részese lehetek ennek a sorozatnak!
A számomra legkedvesebb felszereléseim közül elsőként a Focusrite ISA 220 channel strip -et említeném. Az előfokát Rupert Neve tervezte, szóval egy igazi klasszikusról van szó. Többnyire énekfelvételnél használom, általában egy Neumann SM69 mikrofonnal. Mielőtt az ISA220 a stúdió része lett néhány előfokot kipróbáltam, igaz csak az alsó-közép kategóriások közül, de igazán egyikkel sem voltam elégedett. Ezután elkezdtem a felső kategóriában keresgélni és rátaláltam az ISA220 -ra. Azonnal beleszerettem. Már ránézésre látszik, hogy profi cuccról van szó. Az előlapon hatalmas VU méter, a potméterek nincsenek szorosan egymásmellé zsúfolva, minden rajta van, aminek egy channel strip-en lenni kell, gain, filter eq, parametrikus eq, kompresszor. A hangja pedig csodálatos! Teljesen természetes, kiegyensúlyozott és részletgazdag hangzás. Ének és szövegfelvételnél egyaránt megállja a helyét.
A felvételeket ProTools HD rendszerrel készítem, amit szintén említenék, mint legkedvesebb eszközöm/szoftverem. Évekig más DAW -ot használtam, de mivel a stúdiók világában a ProTools sztenderd munkaállomásnak számít és ebből kifolyólag kompatibilitási szempontból is egyszerűbb, akár más stúdiókkal is együtt dolgoznom, úgy gondoltam váltok. Először kicsit szokatlannak tűnt a kezelése, de rövid ismerkedés után és néhány billentyű kombinációt megtanulva borzasztóan megkedveltem. Minden kéz alatt van, ami csak kell a zeneszerkesztéshez. Hihetetlenül egyszerű és élvezetes vele az editálás és a fájlkezelő része is szuper jól ki van találva. Ez utóbbi előnyét főleg szöveg felvételeknél tudom jól kihasználni, mikor mondjuk több száz felvett hangfájlt kell elnevezni és sorszámozni. Számomra, bármely munkafázison óriási élmény vele dolgozni.
A felvételi lánc végén csücsülő Genelec 1030A monitorok, szintén nagy kedvenceim. Imádom őket! Az általam előzőleg használt monitorokkal mindig nagy gond volt, hogy az elkészült mix soha nem úgy szólt más hangrendszereken, mint ahogy azt szerettem volna. Általában kétszer-háromszor újra kellett keverni egy-egy dalt, mire kialakult az elképzelt hangzás. A Genelec-et már több, mint 10 éve használom, szóval nagyon összeszokott páros vagyunk. Annyira részletgazdag és reális képet ad a mix-ről, hogy nincs szükség újrakeverésekre a végleges hangzás kialakításához.
Cserny “Bogi” Kálmán
http://www.origostudio.hu/
https://www.facebook.com/origostudio?fref=ts
2015. február 3. 17:58