Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.
„Mivel” mondjam el…?
Ebből a meglehetősen lapos „bonmot”-ból az olvasók szenior tagozata talán még emlékszik Friderika 20 évvel ezelőtti Eurovíziós sikerére, illetve versenydalának címére. A hivatkozás nem véletlen – zenei „karrieremet” onnan datálom, azóta tartanak számon a kollégák, mint gitárost (hogy milyen minőségben, azt ne firtassuk…).
Letudva az „önömlengést” hadd szóljak a hangszereimről, amiket itt-ott használok. Mivel meglehetősen eklektikus a stílus és feladat, amiben ügyködöm (játszom folk-rockot a KMB-ben, akusztikus műsort a NYS-ben, „kocsmazenélek”, meg hangszerelek, komponálok), így a hangszerpark is elég széles.
Kezdjük az elektromos gitárokkal! A másik lapgitárom egy Line6 Variax 300 modell. Ez a hangmodellezős alapszériás hangszer igen jól használható olyan környezetben, ahol az elektromos hangzás, meg a különféle akusztikus hangzás gyors váltással kívánalom (például színházban vagy koncerten). A teljes „hangszerlista” felsorolása nélkül csak kuriózumként egy pár: hihetően jól hozza a banjo, az akusztikus gitár (nejlon és fémhúros egyaránt), a szitár és a dobro (hivatalos nevén rezonátor gitár) hangjait. Nagy előnye a hangszernek a szoftveresen módosítható hangolási séma – én több alternatív hangolást használok az akusztikus gitárjaimon, ezeket koncerten ezzel a hangszerrel gitárcsere nélkül egy kapcsolással módosítani lehet. Ja, azért biztonsági okokból egy „normál” single coil pickup-ot is belerakattam – ha a gitár beépített elektronikája (ami a különböző „hangszereket” modellezi) „elszáll”, a hangszer halott… |
Akusztikus gitárokból kettőt használok. Az egyik egy Samick koreai modell, ún. semi acoustic cutaway típus, az első akusztikus gitárom volt, a dublini Friderika „esemény” után. Életem legjobb hangszere, méretileg, hangilag, nyakilag tökéletesen kielégíti az igényeket (sokszor kaptam elismerő kritikát, a hangját illetőleg, amikor stúdióban dolgoztam vele). Lecseréltem az eredeti aktív pickup-jét egy AER AK30-as típusra, ettől csodálatosan kiegyenlített, dinamikus hangja lett az amúgy alsó árkategóriás hangszernek. A másik akusztikus gitárom egy Taylor Big Baby hangszer (mexikói) – szintén nem a prémium kategóriából – ugyancsak AER aktív hangszedővel (AK15). Így a két hangszer különösebb tekergetés nélkül azonos hangerővel szól koncerten. Erre szükség is van a többfajta hangolást (normál, D - drop, DADGAD, stb.) és gitárváltást igénylő műsorban. Igazándiból az akusztikus gitárokhoz tartozik, de egy teljesen más kategória a rezonátor gitár – ismertebb, „helytelen” nevén a dobro - gitár. Ebből egy Johnson JM-998-1D modell lóg a falon, (örökre kölcsönbe’) fémtestű, speciális blues hanggal – sajna a pickup-je használhatatlan a passzív mivolta miatt – inkább mikrofonnal használom… Valamennyi gitáromon Elixir húrokat használok, ez hosszú életű, sokáig megtartja a hang fényét. Elektromosra 9-42, akusztikus gitárra 10-47 a sorozat. |
Ja, és mibe dugjam a gitárokat, hogy ne csak én halljam a szobámban? Egyetlen erősítőt használok, ez AER Compact 60 típust. Ez kifejezetten akusztikus gitárhoz való erősítő, „bingo” becenévvel a felhasználók körében, annyira telitalálat mind színpadon, mind stúdió környezetben.
Olyan nagy nevek is használják (rajtam kívül), mint Tommy Emmanuel, Martin Taylor, Bireli Lagrane, vagy a „jazzisták” közül Russel Malone. Kis méret, bitang nagy hang, minimális „komplex” szolgáltatás – bemenetek, effektek, kimenetek, stb. Kocsmazenélésben eszményi: az egyik csatorna a gitár, a másik csatorna az énekmikrofont szolgálja ki, és az esetleges kísérő kütyüknek (dobgép, számítógépes alap) ott van az effekt bemenet. Állványra téve egy „normál” kocsmát gond nélkül beszól… És akkor a „segéderő” a megszólaláshoz, a pedálsor. Ennyi. Szerintem minden hangszer, erősítő és kütyü csak alkotói eszköz. Az eredmény a lényeg, és ezt egyetlen eszköz sem csinálja meg „magától”… |
Jenei Szilveszter
www.jeneiszilveszter.hu
2015. január 7. 18:14