A hazai zenei életben egyre gyakrabban találkozhatunk olyan megoldással a színpadokon, hogy egy egy előadóművész hoz magával saját fülmonitort, esetleg kis-keverőt, amibe bekér pár dolgot, más csatornákat pedig közvetlenül ledugva többé-kevésbé magának keveri meg a monitort. Jobbára dobosok, billentyűsök használják ezt a módszert. A dobosok pedig gyakran azért visznek kis-keverőt, hogy abból egy csatorna a takt, mondjuk egy sztereóra kérnek HD sávokat, és egy másik csatornára egy kevert jelet, így ezekből állítanak össze maguknak megfelelő arányt. A billentyűsöknél egyértelműen a hangszerek mellé kérnek egy monitor mixet, majd ezt módosítják saját ízlésüknek megfelelően.
Az Allen&Heath személyi monitormixere, az ME-1 ilyen feladatokra kiválóan használható, a zenészeknek nagyobb mozgásteret, és komfortosabb monitorozási lehetőséget kínálva. A gyakorlatban a készülék audió hálózatára összesen 40 külön csatorna küldhető ki, ebből 16-ot lehet kiválasztani egy egy adott ME-1-en, de a láncba fűzött ME-1-ek különféleképpen konfigurálhatóak, az adott zenész kívánságának megfelelően.
Persze, ez a 16 csatorna első ránézésre kevésnek tűnhet, hiszen egy hallójárati fülmonitor esetében gyakorlatilag minden bejövő csatorna jelére szükség lehet, sőt, az is előny, ha a környezet zaját is vissza lehet keverni, hogy ne érezze magát a művész úgy, mintha egy uborkás üvegben ülne. Ezt bármely Allen&Heath keverővel meg lehet valósítani, kissé átlépve a 16 csatornát. Az ME-1 rendelkezik olyan funkcióval, hogy a 40 bejövő csatornából össze lehet válogatni belső "group"-okat, és azt a group-ot kezelheti a zenész egy gomb segítségével. Így nem kell elhasználni 3-5 gombot a dobszett tamjaira vagy az Overhead-ekre még 2-őt a billentyűsnél, ő megkaphatja egyszerűen group-ként ezeket, és így egy dobszett megmaradt kiválóan kezelhető 5 sávon: láb-pergő-lábcin-tamok-OH de maga a megszólalás mégsem szenved csorbát. Ugyanez visszafelé, egy dobos megkaphatja hasonló módon egy-egy group-ba válogatva akár az összes szintit (1 gomb), akár az összes vokalistát, stb. Így számára a dob marad sokrétűen keverhető, de nem kell kompromisszumot kötnie, kihagynia dolgokat a teljes hangképből.
Előfordulhat az is, hogy a zenésznek van saját takt jele, amit értelemszerűen maga mellett tart, ő indít, kezel. Ezt, az ME-1 aux in bejáratához lehet csatlakoztatni, és máris hozzákeverhető a zenekari mixhez. A hallójárati fülest használó zenészek számára hasznos plusz funkció a beépített kis mikrofon, dedikált hangerőszabályzóval, így elérhetővé válik a megszokott színpadi hangzás, valamint nem szükséges az IEM kapszulát ki-be helyezgetni, és megmarad a lehetősége az egymás közti belső kommunikációnak is.
Az eszköz maga beépített füles-erősítővel szerelt, így aki vezetékes fülmonitort használ, annak egyszerűen csak az ME-1 be kell bedugnia a fülesét. Ugyanezen kijáraton át adhatunk jelet a vezeték nélküli fülmonitorunk felé is, de rendelkezésre áll egy mono out kijárat is, ha hagyományos lábmonitort szeretnénk meghajtani ezzel a megoldással.
Végül egy gyakorlati példa, Dorozsmai Péter használ ilyen eszközt az élő koncertjei alkalmával, az alábbi csatornakiosztás mellett.
|
Az ME-1 et a három Roto alatt keressétek :-)
Schleer Miklós
2014. december 3. 13:00