MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Allen&Heath QU digitális keverők

Az angol gyártó az eddig piacra került nagyobb pultjainak - Ilive, iLiveT és GLD - alapjaira építve készítette el a jelenleg 2 modellből álló QU pultokat. A nagyokból számos funkció került át, leginkább egyértelműen az effektparkon látszik a hasonlóság, nagyjából ugyanazokat a paramétereket és effektkönyvtárat látjuk az iLive-on, mint a QU pultokon. A keverőpult logikája, és főbb funkciói szintén hasonlóak. 

Ezek a pultok kötött csatornaszámúak, nem bővíthetőek. Ennek egyszerű oka van, minden fizikai bemenethez és kimenethez dedikált húzó tartozik. Emellett nem kell lemondani a testre szabható fadersor lehetőségéről sem, mindkét pultban megtaláljuk a "custom layer" funkciót, ahol a 16 vagy 24 húzóhoz egyenként rendelhetjük hozzá a használni kívánt ki vagy bemenetet, effektet.   Maga a kezelőfelület alapból nagyon egyszerűen kezelhető, jól átlátható, ami a tényleges keveréshez kell, minden "kint van".

A kötött csatornaszám mellet azonban a QU-kat kétféleképpen is össze tudjuk kötni a színpaddal. Ha már van analóg csoportkábelünk, akkor azzal egyszerűen használható, a pult hátulján minden ki és bemenet fizikai csatlakozója megtalálható. Amennyibe digitális csoportkábelre váltanánk, erre is van lehetőség, a GLD rendszerhez tartozó AR audio boxokat tudjuk használni a QU felületekkel. Ha AR boxot használunk, akkor lehetőségünk van arra, hogy akár egyesével is eldöntsük, hogy egy adott csatorna a stageboxról, vagy a kezelőfelületen lévő csatlakozókról kapjon jelet. A kimenetek a digitális stagebox használatakor a stageboxon is és a kezelőfelületen is megjelennek. A QU16-nál, ha AR2412 boxot használunk, akkor lehetséges az 1--16 monó bement mellett az 1--3 sztereó bemenetet is a boxra választani, így 22, tényleges preamp-pel (és nem digitális trim-mel) rendelkező bejáratunk lehet. Az AR84 box esetében csak az 1--8 bemenet választható, illetve a kimenetek közül fixen az 1--2 aux és a LR kerül ki a boxra.

  Az érintőképernyő:  800 x 480, 16M színű érintőképernyő, a hozzá tartozó encoderrel a Qu-24 lelke, gyors és könnyű hozzáférést ad a különböző beállításokhoz. A kijelzőn megjelenő grafikus felület, és a hozzá tartozó paraméterek egyszerűen átláthatóak. A dedikált kezelőszervekkel, és a kijelző segítségével könnyen válthatunk a kivezérlésmérők, az analizátor, az effektek, a csatorna-beállítások, az USB beállítások és számos más funkció között. 

A SuperStrip: minden lényeges eszköz fő paraméteréhez tartozó encoder helyet kapott a kezelőfelületen. A SuperStrip kiegészíti a kijelzőn megjelenő, valamennyi paramétert megjelenítő funkciókat (pl. zajkapu). Közvetlenül elérhető a monó és sztereó bemenetek előfok beállítása, a HPF, a zajkapu treshold, a 4-sávos PEQ, a kompresszor treshold. A főkimenet és az auxok esetében közvetlenül elérhető az 1/3 oktávos grafikus EQ, amit a húzókra tehetünk, és a kompresszor treshold. A sztereó auxoknál még használható a parametrikus EQ és a panoráma is.

QU drive: gyakori kérés az zenekarok/rendezvények részéről, hogy rögzítésre kerüljön a műsor, akár sztereóban, akár soksávon. A pult önmagában tudja ezt a szolgáltatást, egy pendrive, vagy egy mobil HDD kell csak hozzá. Fontos dolog, hogy a pulthoz válasszunk egy pendrive-ot vagy HDD-t, amit a pulttal formázunk meg. Ekkor a pult kialakít egy könyvtárszerkezetet, ahová menti a soksávos, vagy sztereó anyagokat, illetve innen be is tudja játszani őket. Ha csak sztereót szeretnénk rögzíteni és bejátszani, akkor elég egy pendrive, ha a soksávos funkciót akarjuk kihasználni, akkor egy HDD-re lesz szükség.

A gyakorlatban azt lehet tapasztalni a pulttal, hogy a DSP kapacitása elegendő ahhoz, hogy a keverő kínálta minden szolgáltatást kihasználjuk, nem kell attól tartani, hogy az eszköz hangján hallhatóvá válik a DSP-k terhelése. Csak egy példa a QU 24 esetére: 23 monó csatornát használtunk fel, illetve mindhárom sztereó bemenetre kötöttünk bejátszót. A monó bemeneteken a 4 db ének kivételével valamennyi hangszer-csatornán kondimikrofonokat használtunk, így a fantomtápok is fel voltak kapcsolva. Ahol csak lehetséges volt mind a kapukat, mind a kompresszorokat bekapcsoltuk. Az 5 színpadi monitorkimeneten pedig használtuk a grafikus EQ szekciót. Az audio groupokat is kihasználtuk, külön kezelhetők lettek így a hangszeres csatornák és az énekcsatornák. A beépített effektből elhasználtuk mind a négyet, egy rövid zengető került a tamokra, egy picit hosszabb a pergőre, és az énekcsatornákon is használtunk egy zengetőt és egy tap-delayt. A tap delay tempoját egy szabadon konfigurálható gombra tettük ki a felületen. Néhány további soft key gombot pedig elhasználtunk mute-group-ok létrehozásához. Azt tudnám mondani, hogy a pult tette a dolgát, nem hallatszódott semmiféle dinamika, vagy más probléma a hangban.

Schleer Miklós

2014. szeptember 15. 22:34

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA