MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Szeghalmi László (Panama rockzenekar) – a Bugera-ról

Bugera 333 XL-combo, Bugera 1990, Bugera 333 Infinium, Bugera Trirec- Infinium...
A részletek előtt engedjétek meg hogy elmeséljem találkozásomat a Bugera erősítővel... A Panama rockzenekar már a 90- es évektől kezdte tevékenységét, 3 cd sorban meg is jelent A Nagy hazai Ikonok előzenekaraként kezdtük mi is (Edda, Bikini, stb.) majd az egész országot bejárva 1000- és 1000 koncertet adtunk. „Kis” pihenő után idén újra begyújtottuk a rakétákat és elkezdtünk próbálni, hogy elkészítsük az új CD anyagát.

Miután rockzenét játszunk a klasszikus ének - dob – basszusgitár - gitár felállásban, így mindig nagy hangsúlyt helyeztünk a felszerelés minőségére. Szerettük az új hangszereket, új technikai megoldásokat és persze kiemelt fontosságú volt mindig a gitár erősítő márkája, minősége, milyensége „sound-ja” !

Mondhatom a hosszú évek során majdnem az összes létező gitárerősítőt kipróbáltam, és némelyik meg is felelt, de általában egy kis rásegítés minden eseteben szükséges volt. Ezt a boost-olást vagy multi-effekttel, vagy csak egy 'tank' effekttel végeztem.

Tehát egy próba alkalmával - ami egy olyan próbahely volt, ahol minden adva van csak hangszert kellett vinni - ilyen helyet bizonyára mindenki ismer - találkoztam egy régebbi Bugera 100W-os fejjel. Miután a próbánk célja a dalírás volt és nem a hangzás megteremtése, így nem is volt izgalmas, hogy éppen mennyire lesz megfelelő a sound.

A beüzemelés után és a potik beállítását követően – amelyet már minden gyakorló gitáros szinte  automatikusan elvégez – belecsapva a hurokba megszólalt a SOUND! A Sound, amelyet kerestem! Nagyon fontos, ezúttal egy gitár, kábel és erősítő kombináció volt, semmilyen effekt nem segített rá. Ezért volt olyan érdekes. Így már tudtam, hogy ez az az erősítő, ami már önmagában jól szól minden tekintetben.

Nézzük egy kicsit részletesebben mit is tud ez a Bugera erősítőcsalád.
Miután, utána jártam a Basys Kft. jóvoltából volt módomban kipróbálni, tesztelni ezeket a remek új fejlesztésű gitárerősítőket. A szóban forgó típusok a következők: Bugera 333 XL-combo, Bugera 1990, Bugera 333 Infinium, Bugera Trirec- Infinium. Ahogy haladunk az ár/érték arányban felfelé, úgy kapunk több opciót, csatornák tekintetében, loop, illetve Foot Controll lehetőségekben... De ami mindegyiknél ugyanaz, és ez már a combo erősítőre is igaz, hogy a Nagy SOUND benne van. Azaz az erősítő kiválasztásánál nem kell a hangzásban kompromisszumot kötni, csak annyiban hogy éppen hol fogjuk használni, azaz kis klubban, vagy akár sportcsarnokban, hisz míg az előbbihez elég egy combo, úgy az utóbbinál szükségünk lesz egy fej-láda erejére, teljesítményére, de a hangzás minden esetben állandó.

Most nézzük hogy is jön össze ez a hangzás. Kezdjük a szokásos clean csatornával, ahol már minden kétséget eloszlatva halhatjuk, hogy a hangkép borzasztóan gazdag közép állásban is bármilyen gitárral! A Bugera erősítők nagy előnye, hogy „képzeljétek el” az összes poti működik! Már úgy értem, hogy ahhoz hogy változást érezzünk nem az 1-es majd a 10 állást kell tesztelnünk, hanem minden egyenkénti állás egészen 10-ig értelmes és értelmezhető változást hoz létre. Van értelme a 4-esnek, vagy éppen a 7-esnek is... mert van különbség köztük! Ez nagyon fontos annak, aki szereti jól belőni a hangzását. Persze lehet klasszikusan kihajtani, ahogy régen a vintage modelleknél szokás volt, mert azt is tudja, de aki cizelláltabb hangzást szeretne előállítani, az bármelyik Bugera erősítőn ezt megteheti. Nagy előny!

Lehet közhely, de a basszus az itt basszus, a közép az közép, a Magas pedig magas akár csilingelően... A közép tartományhoz hozzátenném, hogy ennyire jól vezérelhető közép kiemeléssel, vagy éppen vágással még nem találkoztam. Ez a tartomány a legtöbb esetben egyféle állásban szokott jól szólni, itt viszont mint egy 24 csatornás EQ minőségében működik.

És most jön a kedvenc részem, hisz áttérünk a Boost csatornára, ami mindegyik típusban megtalálható, sőt a csúcs Trirec Infinium modell esetében 3 ilyet találunk. (clean-boost-solo/több gain)

Szóval a kettes csatorna az un. Crunch vagy gain-es chanel megmutatja mit is tud jobban ez az erősítő, mint a többiek. A gain adagolása mérnöki pontosságú, és valami olyan megközelítésben adagolja a torzítást, amit máshol nem tapasztaltam. Ugyanis nem szükséges se elé, se loop-ba
kötni overdrive-ot, vagy egyéb torzítót, hogy még dögösebben szóljon. Ez azért fontos és nagyszerű, mert így a hang nem lesz megerőszakolva, nem fog puffogni, csörögni, gerjedni, stb.
Megmarad a gitár igazi hangja. A gain-nel természetesen adagolhatjuk a stílusunkhoz és a műfajunkhoz megfelelő, crunch, overdrive, distortion, vagy akár metal intenzitású vezérlést, és amit írtam az előbbiekben, a hangszín potik működéséről, úgy itt a gain potinál is érvényes, hogy minden egyes egységnél lehet a változást érzékelni.

Ugye mindannyian tudjuk, nehéz szavakkal leírni egy hangot, hangzást, vagy zenét, de mégis valahogy a következő képen tudnám összefoglalni a sound-ot:
A Bugera erősítők tiszta csatornája önmagában is tökéletes, de akinek ez nem elég úgy a kezelő szerveken tényleges változtatásra van módja, csodálatos hisz ezt akár a nonsense tartományig lehet tuningolni, persze legtöbbször nincs rá szükség... de ki tudja!

A gain, ami itt a legfontosabb, hisz talán ez ami általában megkülönbözteti az erősítőket egymástól. Úgy is mondhatnám, hogy ez az a torzító, torzítás, ami nem dönti be az akkordot, hanem minden hangot külön-külön is lehet hallani... nincs „kváz”. A 6-7. gain állásnál már a szólóknál használt vezérlés megérkezik és gurulósan, krémesen szól minden hang... Valamint ha tovább merészkedünk, akkor már űr-torzítás történik és metal, trash és még tovább...

Érdemes még megemlíteni, hogy a combo csöves változatában található még zengető és eleve 3 csatornás, ami arra enged következtetni,  hogy combo létére, nagyon komoly fegyverzettel van ellátva, akár mint a nagy testvére a Trirec Infinium. S bár már megszokott lehet a zengető beépítése combo erősítőkbe is, de a Noise Gate azért mindenképp extrának mondható, s akkor a Presence a végére minden bizonnyal már bónusznak nevezhető.

A Bugera 1990 egy két csatornás csöves erősítő, amely British, Classic, Vintage hangulatot és hangzást hordoz. Egy clean és egy boost csatornával.

A Bugera 333 Infinium a csúcs, mondanánk, ha nem tudnánk, hogy van még egy emelet fölfelé, de az Infinium már mindent tud, amit egy erősítőnek tudnia kell...

Ezek után a Bugera megalkotta a Trirec Infiniumot, ami e család Rolls Royc-a. 100 Watt, csöves brutál erő, minden csatorna teljesen külön szabályozható, plusz egy kapcsolóval állítható, hogy milyen stílusban kíván a gitáros részt venni, vintage, classic, modern. Természetesen minden elérhető MIDI pedálon keresztül: clean, 1-2 Chanel, boost a szóló kiemeléshez és effekt-loop, zengető, a még jobb hangzás eléréséhez.

Ami viszont a legfontosabb az az, hogy benne van a SOUND... azaz egy nagyon dögös, vastag, pregnáns, igazi rockgitár hangzás ami a kornak abszolút 100%-osan megfelel.

Én már ilyet használok!
Szeghalmi László

http://basys.hu/

2014. augusztus 15. 06:45

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA