A cím ígéretet tesz arra, hogy az alább bemutatott hangszerrel a helyhez kötött, félhomályba burkolózott, a csajozás lehetőségétől megfosztott billentyűsök is végre kokettálni tudjanak az első sor csodás szempárjaival. Végre itt az ideje a rockterpeszt gyakorolni és a játszott zenei stílushoz mérten beállítani a rőzsét és mehet az erőteljes bóbitázás vagy a fegyelmezett merev biccentgetés. A Korg megteremtette a lehetőséget a billentyűsök számára, hogy szabadon, korlátok nélkül használják az egójukat. Az RK-100S neve ismerős lehet már a szintetizátorok kedvelők körében, hiszen 1984-ben már megszületett. Most 30 évvel később vér frissített formában újjászületett.
Mivel jómagam is billentyűs hangszeres vagyok, amikor a 2014 NAMM show újdonságait böngésztem izgatottan tapasztaltam, hogy a Korg újjáélesztett egy KeyTar-t, régi, de igen patinás formában. Ez azért villanyozott fel hisz Korg „fan” vagyok, így nem kell megalkuvással használnom egy midi vezérlőt, hogy a kedvenc hangszíneimet rohangálva halljam. Első blikkre a forma, a külcsín ugyanaz. Megmaradtak a színválasztási lehetőségek, piros, fekete és fehér színben birtokolható. A forma íveltebb lett a fatest akarva-akaratlanul hasonlít egy gitárra, a gömbölyded kialakításnak köszönhetően újszerű és elegáns.
Vintage elődje „csak“ midivezérlő volt, beépített hangok nélkül, igen súlyos kivitelben. Az RK-100S egy igazi szintetizátor beépített hangokkal, könnyített változatban. Az első képeken a méretét nem lehetett felmérni, nem derült fény a kisméretű billentyűzetre. Ez ugyanaz, amit az MS-20 mini szintetizátorba telepítettek, amit volt szerencsém próbálni és használni. Igen kényelmes és jól játszható, mérete tökéletes, amúgy is analóg szintin a szólisztikus játék preferált, mivel monofónikus. Két hangot játszva se. Ellenben az RK-100s-nél viszont igen. A tény: nem kényelmetlen, de azért egy nyakba akasztott szintin ki akar Chopin-t játszani? A 37 darab vékony billentyű elég arra, hogy inspirálja az embert, hogy kevés hangot játszva felszántsa a színpadot vagy Chick Corea stílusban jazz szólókat prezentáljon a dobos fülébe. A zenekaromban sokszor van meeting a színpad közepén koncert közben, amiben soha nem tudok részt venni, ez most végérvényesen megváltozik.
Ok, de milyen a hangja? A hangszer egy analóg modellezésű motort rejt magában. Az MMT hanggenerálás nem egyszerűen a szokványos analóg szintetizátor hullámformák, azaz a fűrészfog és a négyszög létrehozására használható, hanem további oszcillátor algoritmusok, például formáns hullámformák, zaj és PCM előállítására is alkalmas. A hangszín park 200 darab, ebből mindenki meg fogja találni a magának a legmegfelelőbbet. A retró szólisztikus hangszínektől, a zongora hangszínen át a telt modern pad hangszínekig teljes a választék. A játékmód színesíthető a beépített arpeggiátorral. A legmenőbb lehet a vocoder. Igen, van benne vocoder. A hozzá való fejmikrofon külön megvásárolható. Izgalmasan hangzik azt leszámítva, hogy hazánkban a mell-szinti és a fejmikrofon együttese némi fent tartást rejt magában. Ha az ember nem rappel csak vocoder-ezik biztos siker érhető el például egy Daft Punk szám előadása közben. Ugyanezen a bemeneten csatlakoztatható egy audió lejátszó, amelynek segítségével könnyed gyakorlást biztosít a tanulni vágyóknak vagy mód nyílik egy igazi one-man show-ra saját alapokat használva.
Mivel az RK-100S célja, hogy biztosítsa az aktív játékot, a hangszer két ribbon kontrollert kapott: egy rövidet a nyakon, melyet bal kézzel lehet manipulálni, és egy hosszút a billentyűzet előtt, mely jelentős mértékben megnöveli és színesíti a lehetőségeket. A hosszú ribbon vezérlő a billentyűzet helyett is használható, ennek segítségével meghatározott hangmagasság tartományon és skálán belül szabadon játszhat, és a hangmagasság vagy a szűrő drasztikus változását idézhetjük elő. Lássuk be ennek használata igen látványos és mindeközben ne feledkezzünk meg a fontos csajozási célról. A keytar-ozás ribbon funkciója igen hatékony lehet ezen a téren is, úgy, mint a gitározásnál a tappingelés, hisz itt az egyik kezünkkel akár előre vagy felfele tudunk mutatni, ami nagyon fontos, hisz segítségünkre lehet a figyelem középpontjába kerülés érdekében.
Ezt eddig értjük, de mi hajtja? Könnyen beszerezhető AA méretű alkáli vagy újratölthető nikkel-metál hibrid elemekről működtethető. Így válik igen mobil hangszerré, hisz nem vagyunk a színpadon áramforráshoz kötve. Ezen felül bárhol vagyunk, csak előrántjuk a hangszert és egy fejhallgatót vagy egy erősítőt csatlakoztatva játszhatunk bármikor. Ebből is látszik, hogy a hangszer milyen sok területen alkalmazható, megállja a helyét a rock zenekartól fesztiválok színpadaitól egészen az egyszemélyes kis színpados zenekarig.
Sokan gondolják azt, hogyha egy hangszer elemről is működik az játékszer. Ez az állítás Korg-nál rendszerint nem igaz. Emlékezzünk a Microkorg-ra, mely minden producer tarsolyában megtalálható és milyen sikerrel szerepelt mindenféle zenei környezetben.
Otthoni használat esetén csatlakoztathatunk hozzá adaptert, így addig használhatjuk, ameddig csak akarjuk, vagy ameddig a szomszéd le nem állít. Amikor a hálózati adaptert használjuk, addig sem merülnek az elemek. Az RK-100S tartalmaz USB csatlakozási lehetőséget, amelynek segítségével kapcsolódhatunk a számítógépünkhöz. A Korg weboldaláról a www.korg.com letölthető editor szoftver, amelynek segítségével állíthatjuk be a hangszer MIDI beállításait és paramétereit, ezen felül az USB csatlakozáson keresztül vezérelhetünk szoftver szintetizátort. A normál MIDI kimeneti csatlakozón megszólaltathatjuk kedvenc szintetizátorunkat vagy hangmodulunkat.
Összegzés képen a Korg RK-100S tökéletes megoldás lehet minden zenésznek, zenekedvelőnek vagy hangszer gyűjtőnek. A kialakítása, hangjai, szolgáltatásai arra predesztinálják, hogy kiteljesedjünk zeneileg, erre nagy segítség lehet a „kedvencek“ gomb, ahova kimenthetjük kedvenc hangszíneinket a gyors hangszínváltásokat elősegítvén. Emellett billentyűsként megismerhetjük a színpad távolabbi helyeit, hisz nem húzunk magunk után MIDI kábelt, adó-vevő esetén még audió kábelt sem. Terveim közt szerepel, hogy egy igen nagy színpadon kipróbáljam és megismerkedjek testközelben zenésztársaimmal zenélés közben. Jó kiegészítés lehet második hangszernek, hisz egy állványon normál szintiként is üzemelhet, amelyet egy jól célzott pillanatban a nyakunkba akasztva kimehetünk előre a rivalda fénybe.
Vághy Tamás
2014. július 12. 07:34