Mindannyian tudjuk, hogy a gitár alapvetően hamis. Ez tény, viszont nem probléma – legalábbis a húrnyűvő sorstársak 99 százalékának. Vannak azonban olyan zenész-feltalálók, akik nem tudták megemészteni, hogy szeretett instrumentumunk fogólapja az egyenes érintőkből, valamint a G és a H húr közötti nagytercnyi távolságból következően rosszul temperált, egyszóval nem tökéletesen pontos. Ennek kiküszöbölése érdekében történtek már óvatos kísérletek a múltban, a jazz rock virtuóz Frank Gambale számára például a Yamaha készített olyan signature modellt, melynek első érintőjét a G húr, a másodikat pedig a H húr alatt hajlították meg a jobb intonáció érdekében, a legmesszebb azonban Anders Thidell svéd hangszerkészítő mester jutott, aki radikális változásokat eszközölt a teljes fogólapon, a siker pedig nem maradt el. Mára kis túlzással egymás kezébe adják a kilincset a világhírű zenészek Anders stockholmi műhelyében, Steve Vai, John McLaughlin, Dweezil Zappa, Joey Tempest, Andy LaRocque és Mathias IA Eklundh neve mindennél többet mond a találmány nagyszerűségéről. Mivel szerkesztőségünk gitár-érzékeny tagjai kollektív megdöbbenéssel konstatálták e forradalmi és briliáns meglátást, kötelességemnek éreztem, hogy szóra bírjam Anders Thidellt, aki boldogan vállalta, hogy bemutatja a True Temperament fogólapokat.
Úgy gondolom, hogy a találmányod az utóbbi évek egyik legfontosabb gitártechnikai fejlesztése. Mi adta az ötletet, hogy kikísérletezz egy olyan rendszert, amely a hangok tökéletes intonációját produkálják? Őszinte leszek, alig akartam hinni a szemeimnek, amikor először találkoztam a True Temperament fogólapokkal.
Tudom, hogy első ránézésre furcsának tűnhet az elképzelés, ezzel nap, mint nap szembesülök különféle hitetlenkedő és humoros reakciók formájában. 20 évvel ezelőtt kezdett foglalkoztatni a kérdés, hogy stúdió-, illetve próbatermi körülmények közepette, tehát zárt térben nagy hangerő mellett miért képződik annyi harmonikus felhang, valamint adott hangolás mellett miért nem lehetséges minden akkordot megfelelően megszólaltatni? Nem hagyott nyugodni a probléma, ezért elkezdtem kísérletezni…
Ahogy látom, minden érintőt speciálisan képezel ki attól függően, hogy a fogólap mely részén kerül beépítésre. Hogyan jöttél rá, hogy milyen mértékben kell elhajlítani a bundokat ahhoz, hogy megfelelő eredményt érj el? Fogtál egy fretless gitárt, és feltérképezted minden félhang pontos helyét?
Közel jársz az igazsághoz. Fretless hangszerem ugyan nem volt, a cél érdekében azonban feláldoztam egy Stratocastert. Eltávolítottam minden érintőt a fogólapból, ezután apró bevágásokat ejtettem azokon a pontokon, melyek felett a lehető legtökéletesebb intonációval szólaltak meg a hangok, majd apró fém érintőket ültettem a vájatokba. Ezt a procedúrát elvégeztem minden húr minden félhangjánál. Akkoriban fogtechnikusként dolgoztam, így rendelkezésemre álltak azok a finommechanikai eszközök, amelyek lehetővé tették számomra, hogy aprólékos munkával képes legyek mindent úgy kidolgozni a prototípusokon, ahogy azt megálmodtam.
Manapság is kézi munkával készülnek a TT fogólapok?
Nem teljesen. Az érintőket még mindig kézzel formáljuk különleges szilikon tartalmú bronzból, a vájatokat azonban 0,001 milliméter hibahatáron belül mozgó CNC gépekkel készítjük.
Több különböző típusú True Temperament nyak és fogólap kapható. Ha egy gitáros besétál az üzletedbe, és tanácsot kér, melyik modellt javaslod általában?
A Thidell Formula 1 nyakat ajánlom mindenkinek, mert ezt abszolút gitáros-szemszögből terveztem. A TT endorserek is kivétel nélkül ezt használják.
Milyen árban vannak az általad készített gitárnyakak?
650 euróba kerül a komplett nyakcsere, a régi fogólap eltávolítása a nyakról és a True Temperament felhelyezése azonban drágább, körülbelül 950 euro, de ettől az ártól lehetnek eltérések modelltől függően.
Komplett hangszereket is készítesz, vagy csak alkatrészeket?
Rendelésre eddig is készítettem hangszereket, most azonban már akkora az érdeklődés, hogy még ebben az évben be fogjuk indítani a gitárok és a basszusgitárok gyártását.
Számos nagy név tartozik a klientúrádba. Ki volt az első híres gitáros, aki vette a bátorságot a TT fogólapok használatához és milyenek a szakmai visszajelzések?
Steve Vai volt a legelső híres kliensem, ebből adódóan pedig nagyon hamar híre ment a találmánynak. Azóta rengeteg megrendelést kell teljesítenem, legutóbb a Europe zenekarból Joey Tempest hozta el kedvenc Gibson akusztikus gitárját fogólap-cserére. Az endorseri kör is folyamatosan bővül, a Dream Theater-ös John Petrucci, valamint az Opeth szintén fantasztikusan tehetséges gitárosa, Fredrik Akesson a két legfrissebb név a True Temperament katalógusban. A zenész-világból és a különböző hangszertechnikai magazinokból szinte kizárólag pozitív kritikákat kapok, de különböző cégek is jelentkeztek már ajánlatokkal, hogy kezdjünk tárgyalásokat az esetleges együttműködésről. A legnagyobb hangszergyártók azonban még nem foglaltak állást, egyelőre gyanakodva figyelik, hogy tulajdonképpen mi is folyhat ebben a kicsiny stockholmi műhelyben! (nevet)
Danev György
2014. június 28. 07:03