Az elmúlt években már láthattuk, hogy az Audient félprofi, home stúdiókba szánt iD hangkártyái mellett elindította kifejezetten otthoni felhasználásra megálmodott, egypotméteres EVO sorozatát. Eddigi Evo 4 és Evo 8 típusai mellé a tavalyi évben dobosok és zenekarok nagy örömére megérkezett az eddigi irányokat kicsit megkavaró Evo 16, idén pedig még egyet előre lépve bemutatkozott az Evo SP8 smart előfok. Nézzük meg pontosan, mi is ez a két eszköz!
Az Audient dizájnos fekete dobozba megálmodott Evo hangkártyáinál elsődleges szempont volt a könnyű és gyors kezelhetőség letisztult külsővel, hogy a felhasználó ne tévedjen el az erdőben, mégis kiemelkedő minőségben rögzíthessen alig néhány gombnyomással. Ezeket a kereteket feszegette és láthatóan ki is nőtte az Evo 16, a legtöbben ugyanis ritkán rögzítenénk otthon egyszerre 8 sávra, de ezzel az interfésszel az Audient meg is nyitott egy újabb ajtót a próbatermek és otthoni studiók világába, ahol már szinte alapkövetelmény ennyi csatorna. Akik egy tisztességesen bemikrofonozott dobfelszerelést szeretnének rögzíteni, vagy egy zenekari próbát akarnak megörökíteni audio sávokra, azok értékelik igazán ezt az Evo nagytestvért. Az Evo 16 megtartotta elődeitől ismert letisztultságát és egypotméteres kivitelét, tudása és funkcióinak listája azonban elárulja, ki is ő valójában. Már a rendhagyó 14” méretű fémház is elárulja hibrid mivoltát; nem nagyobb egy laptopnál, bárhol elfér az asztalunkon, hozzá kapható rackfül szettjével és sztenderd 1U magasságával viszont pro környezetbe is gond nélkül implementálható.
Első bekapcsoláskor a vadonatúj Motion UI szoftver fogad minket, aminek segítségével saját igényeinkre szabhatjuk Evo 16 hangkártyánk működését a kijelző fényerejétől kezdve csatornáink pillanatnyi állapotán át egészen a rendszer alaphelyzetbe való visszaállításáig. Egy Evo 16 megvásárlásával kapunk összesen 8 XLR/Jack kombó bemenetet, melyből a front panelen található kettő gombnyomásra hangszer szintű jel fogadására optimalizálható. Ezek mindegyike Evo mikrofon előfokokat rejt, csatornáink páronként linkelhetőek, és természetesen fantom táp is kapcsolható hozzájuk. Nagy felbontású, színes kijelzőjének segítségével felügyelhetjük aktuális beállításainkat, például szabályozhatjuk beérkező és kimenő jeleink erősségét, monitor hangfalaink és fejhallgatóink hangerejét. Az előlapon találunk még egy „F” azaz funkció gombot, aminek működését mi választhatjuk ki DIM, ALT SPEAKERS, TALKBACK és MONO üzemmódok közül attól függően, épp hogyan szeretnénk visszahallgató rendszerünket használni. Érdemes még megemlíteni a Talk-back funkciót, amivel a producer és a zenész közti kommunikáció lehetősége is megadatott. Ez eddig sajnos idegen volt az Evo szériától, csak az iD sorozat rendelkezett vele. Az Audio Loop-back funkcióval és tetszőlegesen routingolható szoftveres mixerével már az Evo 16 hangkártya is könnyedén alkalmazható podcaster, streamer és gamer célokra is! Ennél még érdekesebb az új Smartgain funkció, amit ezzel az eszközzel mutatott be az Audient. Ahelyett, hogy csatornáinkat egyesével kellene állítgatnunk a várható jelerősséghez, egyszerűen csak megnyomjuk a fekete közegből zöld színével szinte kiabáló Smartgain gombot, és hozzávetőleg 20 másodpercnyi próbajáték alapján minden kiválasztott csatorna gain szintjét a legoptimálisabbra állítja be nekünk az eszköz, nem kevés időt spórolva ezzel. Kisebb Evo típusoktól eltérően itt már rendelkezünk Word clock kimenettel is, hogy egyéb eszközeink számára egységes szinkronjelet küldhessünk, illetve 2-2 optikai ki- és bementet kapunk további bővítés céljából. És itt nyer igazán értelmet az evolúciós bővítés, ugyanis az Audientnél is jól tudják, hogy 8 csatorna nem a világ vége, elférne itt még egyszer vagy kétszer ennyi, de a pro kategóriás ASP preamp-okhoz nem mindenkinek lesz pénztárcája. Ezért is rukkoltak most elő az Evo SP8 smart mikrofon előfokkal, amely szépen illeszkedik ebbe a szériába. Hangminőség terén sem fogunk benne csalódni, mert hajszálpontosan az Evo 16 szintjét hozza.
Az Evo SP8 szintén rendelkezik saját csatornáihoz Smartgain funkcióval, Evo 16-hoz passzoló külsővel és opcionális rack fülekkel az egységesség érdekében. Nyolc Evo mikrofon előfokával, kiemelkedő AD/DA konvertereivel, 58 dB gain tartománnyal és 100 dB jel/zaj viszonnyal egy professzionális minőséget biztosító eszközt kapunk rendkívül alacsony saját zajjal és hatalmas headroom tartalékkal. Ha tehát ki akarjuk maxolni evolúciós lehetőségeinket, akkor egy Evo 16 és két darab Evo SP8 triumvirátussal összesen 24 bemenetet és ugyancsak 24 kimenetet kapunk eredményül. Akárhogy is matekozunk, egy becsülettel felszerelt próbaterem és zenekar kell ahhoz, hogy újra a korlátok feszegetéséről beszélgethessünk.
Az eddigiek már az Audient Evo szériájának létjogosultságát, azonban még egy utolsó kártya maradt a pakliban, amit még nem fordítottunk fel. Mégpedig az, hogy bármilyen megvásárolt Audient interfész online regisztrálásakor letölthető formában megkapjuk az ingyenes ARC szoftver és plugin csomagot. Ebben találunk például Steinberg DAW szoftvert, spektrum analizátort, Loopcloud hangmintákat és szoftver emulációs szintiket is. Így már teljes a kép, kérdés nincs, viszont van egy utunk a kedvenc hangszerboltunkba!
Zagyva Tamás
Audmax kft.
2023. április 17. 07:50