MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Boss Waza-Air Bass fejhallgató - Énidő basszusgitárosoknak

Gyerekként csak álmodtam arról, hogy majd valaha állhatok nagy színpadon, lehet csöves cuccom, nagy ládáim és utazhatok nightliner buszban mint a példaképeim. Elérhetetlennek tűnt, de ma már sajnos annyira a mindennapjaim részévé vált a felsőkategóriás hangzás, hogy nagyon nehezen válok meg tőle. Pont emiatt voltam nehéz helyzetben, amikor itthonra kerestem azt az élményt, amit kint a próbateremben meg a színpadon kapok amikor bedurrantom a majdnem két méter magas, 100 kilós erősítőmet. Mit ad ez, amit mástól nem kapok meg? A csövek kompresszálnak, tiszta a hangzás, de mégis úgy folyik és gurul minden hang ki az erősítőből, mintha azon már lenne egy torzító, de mégis tiszta, részletgazdag, tűéles a kép. Ráadásul mindezt egy nyílt térben kapom meg, ami él, reagál arra, ami a lelkemből elindul, áthalad az agyamon, ami vezérli az izmaim, a bal kezemmel lefogom, a jobb kezemmel megpengetem és utána visszakapom a reakciót. A választ, ami egy újabb pengetésre késztet, mert élmény, nem csak egy szürke szinte már gépies mozgássor. Házi körülmények között is el lehet érni ezt az érzést egy kisebb teljesítményű csöves erősítővel, de majdnem annyiba kerül, mint megvenni a nagy cuccot, szóval nem olcsó, sok energiánkba kerül, de legalább létezik. 

Fejhallgatóval is nagyon szerettem basszusgitározni eddig is, de néhány dolog zavaró volt: ha a számítógépemnél vagy előfokpedállal szeretném ezt csinálni, akkor helyhez vagyok kötve, a gitárkábelre rátolom a székem, beakad a fejhallgató kábele a basszusgitár felső szarvába, néha, ha önfeledten hirtelen megfogom, elkapom azt is a nyakkal együtt van a kezemben (költői kérdés: miért teszik az összes fejhallgatóra bal oldalra a kábelt?). Aztán maguk a fejhallgatók is problémások lehetnek, nagyon nehezen találtam olyat, ami órák után is kényelmes, jól is szól, megfelelően izolál mégsem érzem magam bezárva.

Vannak ilyen basszusgitárba közvetlenül bedugható cuccok, jónak jók, de az egyik legelterjedtebb nekem nagyon zajos volt, folyamatosan súgott, ami egy idő után idegesített. Lecseréltem egy másik modellre, ami fejhallgatóba van építve, ott meg a fejhallgató nem annyira jó, aztán jött egy másik gyártó hasonló cucca, ott már majdnem minden jó volt, de összességében azzal sem éreztem magam előrébb.

Aztán olvastam a Waza-Air Bass rendszerről. Gondoltam biztos ez is csak egy fejhallgató, mit tudna azon kívül, hogy vezeték nélküli? Itt még bele sem gondoltam, hogy mekkora truváj ez, de majd erre kitérek később. Szóval megnéztem, mennyibe kerül. 180 ezer. Mi? Ez? – gondoltam magamban, és nyugtáztam, hogy jó hagyjuk. Ennyiért bármit megveszek. Na jó, megkérdezem a barátom a Rolandnál, nem tudna-e szerezni egyet tesztelésre. És tudott és adta. Hazahoztam, rádugtam a töltőre, aztán amikor minden klappolt felvettem a fejemre és elkezdődött a csoda.  
 
Letöltöttem az applikációt, összeszinkronizáltam a telefonommal, amiben igazából 2 eszközként is szerepel, egyszer Bluetooth Midi Controller (így irányítjuk a fejhallgatóban található DSP-t), illetve egy vezeték nélküli fejhallgatóként is megjelenik. Tudni kell, hogy magával a telefonnal tényleg csak irányítjuk a processzort, ami a fejhallgatóban található, és azzal van összeköttetésben a kábel nélküli adó, amit a gitárunkba dugunk be. Ez automatikusan bekapcsolódik és csatlakozik a rendszerhez. Ennek a közvetlen kapcsolatnak köszönhető, hogy nincs késés, vagy legalábbis minimális (2.3 milliszekundum).

Amikor megpengettem az első hangot, hirtelen nem tudtam mi történik, hiszen úgy éreztem magam, mint egy koncertteremben a színpadon. Nagyon részletes, egyáltalán nem rossz értelemben hifis, hanem ilyen dögös csöves jellegű basszusgitár hang, volt tér, gyönyörű természetes zengetés. De a csoda csak akkor történt meg, amikor odanyúltam a telefonomért és elfordítottam a fejem. Mi? Visszanéztem és tényleg olyan volt, mint a valóságban. A csodáért egy Gyro Ambience nevű beállítás felel, aminek több módja van. A Stage egy olyan csodálatos élményt ad, amit tényleg csak akkor éreztem korábban, amikor megtörtént a beállás, a zenésztársak már levonultak a színpadról, a hangos kolléga már mindenkiből kiszedte a legfontosabb információkat és már csak én állok fent és basszusgitározgatok. Szabadon, álomkörnyezetben (írás közben bevillan a „So, that’s the Stage? mém), csodálatos hangzással és ez most csak az enyém.  Ez az igazi basszusgitáros énidő! 

Természetesen kikapcsolható a Gyro Ambience, ilyenkor egy sima fejhallgatóként üzemel a cucc, ami iszonyatosan jól szól. Elégségesen zár (én ezt mindig azzal próbálom ki, hogy tapsolgatok magam előtt), elengedő mélye van, de közepek sem vesznek el, a magastartomány pedig elég magasra megy, hogy halljuk a presencet, de nem annyira fényes, hogy megőrüljünk a torzítók felharmonikusaitól. A zenei minőségre azt mondanám, hogy vetekszik a fogyasztóknak készült fejhallgatókkal, szóval erre sem lehet panasz. Érdekesség még, hogy Stage módban a bejátszott zenét – lehet az a telefonunk bármelyik forrása, akár Youtube vagy Spotify, - beteszi ebbe a virtuális térbe, így akár úgy is érezhetjük magunkat, hogy most az Abba, Queen vagy akár a Slayer vendégei vagyunk egy-egy dal erejéig. Az egész szoftverre jellemző, hogy mindenre gondoltak a tervezők: van a modellezés előtt egy parametrikus EQ, és utána is, szóval bárhova belenyúlhatunk, ha valamiből úgy érezzük, hogy túl sok vagy kevés van belőle. Másik dolog, ami nekem nagyon tetszik, hogy bármelyik paramétert is állítjuk, a kijelző elsötétül, és a lenyomott gomb felett nagy méretben látjuk, hogy milyen értéknél tartunk épp, így segít a beállításokat nyomon követni abban az esetben is, ha esetleg valahova letesszük a telefonunkat és csak odanyúlunk játék közben, hogy kevés a magas.

Az effektek/modellek rendszere a manapság már megszokott módon van elénk tárva: vannak erősítőmodellek (Super Flat, Flat, Vintage, Modern, Drive) melyek Gain és Volume beállításán kívül kapunk egy 3 sávos EQ rendszert is, illetve maguk a színező effektek pedig 3 modulban kapnak helyet: Boost/Mod, Delay/FX illetve Reverb, illetve van egy NS (Noise Gate) beállításunk is. Effektenként rengeteg paramétert beállíthatunk, van 2 Delay szekciónk is, illetve minden modulba betehetünk egy-egy előre beállított effektet, melyet színnel megjelölve választhatunk ki a gyorsabb kiszolgálás érdekében (pld zöldnek beállítunk egy boostert, sárgának egy overdrive-ot, pirosnak meg egy fuzzt).

Nagyon elmés megoldások vannak a szoftverben, csak ámulok és bámulok, hogy hol tart a tudomány.
Magáról a hardveres részről is írnék pár gondolatot: maga a fejhallgató összecsukható, lehet hozzá külön tartozékként vásárolni egy hordozótáskát, ami nagyon menő, van benne hely a WL-T kábel nélküli adónak is. Az egész rendszert kb 3 óra alatt lehet feltölteni, a fejhallgató így 5 órát, az adó 12 órát tud működni egy feltöltéssel. A pántok fémből vannak, nagyon szép Cosmo Black színűre vannak festve, amivel nekem összességében csak annyi a bajom, hogy nagyon összeszedi az ujjlenyomatokat, de ennek ellenére megbízhatóságot sugall és szép is. Található még itt egy bekapcsoló gomb, egy jack csatlakozó, amibe az adót kell bedugni, ha nincs párosítva, 2 preset választó gomb, egy hangerő és egy Bluetooth csatlakozó multifunkciós gomb. Érdekesség, hogy magát az eszközt vezeték nélküli Midi pedállal is lehet irányítani (EV-1-WL). A fülpárnák mágnesesen levehetők így cserélhetőek ha elhasználandónak, ami ugyancsak nagyon pozitív tulajdonsága a terméknek. Ha negatívat kéne írnom, akkor talán annyi, hogy a Drive és Modern erősítőmodellek alapbeállításon picit zajosak (súgnak a magas boost miatt), de ez természetesen orvosolható és annyira nem zavaró. Minden más, amit kipróbáltam nagyon jól és használhatóan működött!

Amiről már korábban írtam, az ár: én úgy kezdtem el számolgatni, hogy igazából máshogy is meg lehet csinálni ezt az élményt, mert ha veszel egy wireless rendszert a gitárodhoz kb. 70 ezerért, veszel egy komolyabb monitorfülest, 50 ezerért, veszel egy multieffektet ugyancsak 70-ért, illetve 300 ezer körül egy használható fülmonitort rendszert, akkor megvagy. Mennyi is ez? 490 ezer, szóval nagyjából 500 ezer. A Boss Waza-Air Bass meg ennek nagyjából a harmada és a legfontosabb feature-t, az élményt, hogy virtuális térben basszusgitározhatsz, elfelejtve a tényt, hogy a szobádban vagy egy fejhallgatóval, abszolút megéri az árát, és még többet is, mert ezt semmi más nem adja meg. Állva élmény, a kanapén ülve kényelmes és megnyugtató, az ágyban fekve pedig maga a mennyország.

Jó persze, mondhatjuk, hogy nem lehet külön-külön használni az alkotóelemeket, de nem is kell. Elsőre én is azt mondtam, hogy nagyon drága a termék, de ha valakinek pont kell egy Bluetooth füles, pont szeretne egy nagyon jó gyakorlóeszközt otthonra akkor máris megéri az árát. Akár a pedálboardodat is bele lehet integrálni a rendszerbe, úgy, hogy a gitárodat kábellel bedugod az elejére és a végére dugod be az adóvevőt.

Összességében annyit tudok mondani, hogy hiányozni fog, most, hogy vissza kell adnom a terméket, de nagyon remélem, hogy jövőre valamilyen úton módon a magaménak is tudhatok egy ilyen csodát itthonra, hiszen ez az! Kirobbant a mindennapokból és szerintem mindenki megérdemel egy kis énidőt! 

Horváth Gábor Sexy

Bővebb információ...


2021. december 15. 14:16

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA