MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Bilincs

Genelec. Tulajdonképpen ennyi elég is lehet magyarázatnak, ha megnézzük az új reklámvideót, ami augusztus 7-én látott napvilágot. Hatásos képek, zseniális hang és olyan hangulat, ami egyszerre borzolja az idegeinket, mégis jól esik. Akár egy északi bűnügyi thriller. Áthúzott „O” betű nélkül.

Az Immersive Sound-ot nehéz jól fordítani, de a legtöbb szótár valóban a lebilincselő szót használja, ami így már tényleg legitimálja az újabb filmes hasonlatomat, még ha most nem is konkretizáltam. Mit is jelent pontosan ez az irány a finneknél? Olyan térhatású élmény létrehozását, ami valóban arra készült, hogy odaszegezze a hallgatót/nézőt a székhez. A sok hangsugárzó azonban nem elég egy ilyen feladathoz. Pontosabban valóban szükség van rájuk, de ahhoz, hogy megkapjuk az élményt, „olyan” hangsugárzók kellenek. Például, mint a Genelec termékei. Nézzük a videót:

A hangok forrásának érzékelése tulajdonképpen az első emberi reakciónk. Születésünk után, amikor a látás még egyáltalán nem nevezhető tökéletesnek, fülünk már szolgálatban van. Az újszülött arra néz, ahonnan hallja a hangot. Ez a képességünk segít a tájékozódásban és a világ megértésében, felfogásában. Arra is most derült fény, hogy felnőtt korban nagyságrendekkel romlik stressztűrő képességünk az egyoldali hallásvesztéssel. Tény, hogy a fülünk, illetve a hallásunk az egyik legnagyobb segítségünk.

Tisztában vagyok vele, hogy nem ez az első cég a világon, aki feltalálta a térhatású hangélményt, de azt bátran állítom, hogy nagyon-nagyon kevesen ugrották meg eddig azt a lépcsőt, hogy ilyen minőségben prezentáljanak. Nem akarok nagy szavakat használni, de szerintem még senki.
Az Immersive Sound lelke – a legmagasabb szintű hangsugárzók mellett – az ezekből épített rétegek használata és természetesen a SAM technológia. A hangfalak mérése és korrekciója teszi lehetővé, hogy a már megfelelően pozícionált sugárzók annyit és úgy közvetítsenek a hallgatóság felé, amennyi valóban kell. Azonban az előbb említett rétegek azok, amik megkülönböztetik ezt a típusú térhatású hangot a klasszikus surround-rendszerektől.
Ehhez a típusú rendszerhez több szabvány is tartozik, a legismertebb ezek közül talán a Dolby Atmos, de ide tartozik az Auro-3D, a DTS:X, a 22.2, az MPEG-H 3D és az ITU-R. Nem szeretnék ebbe mélyebben belemenni, alapvetően a processzálásban és a jelátvitelben különböznek. A legkevesebb 12 darab sugárzóból álló szett-től, akár a 80 önálló csatornáig is felmehetünk velük, csak győzzük hellyel és árammal. Nyilván minél több különálló sugárzóval dolgozunk, a hangkép annál részletesebb, egyenletesebb lesz.
Persze ezen rendszerek kiépítése nem kimondottan a nappalinkban fog megtörténni, a Genelec itt most leginkább a filmes világot célozza, ebben dolgozó hangmérnökökkel és mozitermekkel a fókuszban.

Azonban szomorúságra semmi ok, hiszen van itt még két dolog, amiről mindenképpen említést kell tennünk, ugyanis a jeles napon (2018.08.07) bejelentésre került két új termék is, melyek részben illeszkednek az Immersive Sound kampányhoz, hiszen az eddigi közeltéri monitorok közé egy megemelt hangnyomással ellátott páros érkezik. Megszokhattuk, hogy a Genelec hangsugárzói között csak az igazán méretes darabok voltak azok, melyeket több méterről is tudtunk élvezni, hiszen ezek hangnyomása nem csökkent drasztikusan a távolság növelésével. Tehát az igény adott volt, nézzük mit főztek ki nekünk a finnek!

Elsőként egy merőben új koncepciót tárgyalunk, ami nevében is visszautal kicsit a múltra, de kiválóan illeszkedik az Immersive Sound felfogásába is. Az S360 egyszerre tiszteleg a cég első termékeként aposztrofált S30 nevű hangsugárzójának, de a 360-as szám már a teljes surround-ra utal. Ami azonnal feltűnik, az a doboz formája. Az eddigi alumínium hegemóniáját megtöri a magas minőségű fából készült kivitel, ami a formájából fakadóan új Iso-Plate-et igényelt. Szintén új technológia a LIP (Laminar Integrated Port) bassz-reflex port, melyet alul találunk.
A hangszórók tekintetében egy 10 colos mélyet és egy 1.7 colos titánium diafragmás, kompressziós magasat találunk benne, természetesen utankénti meghajtással (250 + 100W) és SAM képességgel, hogy a GLM rendszer segítségével könnyen a szobára szabható legyen a hang.  A technikai adatok közül első körben a már beharangozott hangnyomást emelném ki, mely 118 dB SPL, így az S360 hangja akár 10 méteres távolságból is bőven élvezhető.
A gyártó által ajánlott felhasználási területek közül külön kiemelendők a nagy méretű surround-rendszerek, illetve a modern EDM zenék keverése és készítése is.

Következő újdonságunk is az előző szellemiség jegyében készült, mondhatni kiegészítve a nagy méretű monitorok családját némi mélytartománnyal. Ő a 7382.
129 db SPL hangnyomásával messze a leghangosabb mélysugárzó a Genelec történetében. Ehhez persze szükség van három darab 15 colos hangszóróra és egy külön rack-es házba épített, 2500W teljesítményű, D-osztályú végfokra is.  15 Hz-ről indul (-6 dB), és természetesen SAM-kompatibilis, már csak a vakolatot kell valaminek a falon tartania. Tekintélyt parancsoló méretei mellett súlya is igen kellemes, 145 kg, a végfok nélkül (ami plusz 11.3 kg).

Nem hiszem, hogy újat mondok azzal, hogy a Genelec megint akkorát lépett, hogy jó idő fog eltelni mire utolérik a többiek, de ez már nem újdonság. Töretlen sikerük kulcsa továbbra is az elszántság és a maximalizmus. Csak hagyjuk, hogy lebilincseljen.

Gergics Attila
www.audmax.hu


2018. augusztus 11. 06:51

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA