MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Basszus! Ráléptem!

A klasszikus módon megközelített basszusgitározás műszakilag már a kezdetektől szétválik két alapvető irányba azért, hogy végül újra egyesüljön az elvárt hangzás megtestesülésében. Az egyik elv a hangszer, kábel, erősítő szentháromság. A másik ezt kibővíti a jelútba bekötött pedálokkal. Az első tan hívei gyakran megrökönyödnek, vagy elszörnyülködnek a kisebb-nagyobb pedálboardokon, hiszen ők max. a hangolópedált illesztik rendszerbe. Nézzük meg, hogy az erősítőiről ismert EDEN hogyan képzeli a pedálokat.

Az EDEN néhány éve a Marshall kezébe került, így a fejlesztések is új lendületet kaptak. Rá is fért a szebb napokat megélt gyártóra a vérfrissítés, hiszen az az úttörő munka, amit a tiszta basszushang előállítása érdekében véghez vittek, mára nem jelent versenyelőnyt. Nem, hiszen sok gyártó utánozta, majd körözte le őket az új fejlesztésekkel.

Így az új tulajdonosi kör és az általuk behozott tudásanyag a már meglévő know-how együttese új lendületet adott, a Marshall marketingháttere pedig tovább erősíti a lendületet, ami mind az erősítők és ládák, mind pedig az effektpedálok tekintetében jól látható.

Elöljáróban néhány szó az effektek típusairól. Ne is effektnek hívjuk ezeket, hiszen a terminológia sántít. Nevezzük őket pedáloknak. Főként azért, mert az első és egyben legsikeresebb darab nem a szó klasszikus értelmében vett effektpedál. Három alapvető pedáltípust gyárt az EDEN, ezek az előfok, torzító és modulációs effektek.

WTDI az előfok. Írhatnám nagybetűvel is igy: AZ előfok. Picit nagyzoló az állítás, de alapvetően rendben van ez így. Minden utazó zenész tokjában ott kellene lapuljon egy ilyen, vagy ehhez hasonló tárgy, hiszen életet menthet a színpadon. Nem, defibrillátorként nem használható. Zenésztársainkat a gázsi felett osztozkodva megdobálni vele kimondottan gazdaságtalan. Amennyiben a használatot szeretném indokolni, több érv szól mellette, mint ellene. Gyakorlatilag egy EDEN erősítő előfoka pedálba építve. Ezzel minden olyan szolgáltatást elérhetővé tesz, ami mondjuk egy backline cuccon nincs, vagy nem olyan, mint szeretnénk. Kezdve azzal, hogy egy stúdióminőségű DI box, azaz XLR csatlakozójának használatával egy kiváló vonaljel adható a keverőnek. Tetézve egy-egy nagy felbontású, jól adagolgató gain és master potival, egy intelligens kompresszorral és az EDEN saját Enhance áramkörével. A kompresszor ugyan nem kapcsolható, de az alap értékek jól vannak beállítva, így nem dolgozik bántóan. Az Enhance egy „egygombos” hangszínszabályzó, gyakorlatilag egy tone poti, ami a középtartományban dolgozik, puhítva vagy kopogóssá téve a gitárhangot. Emellett egy három sávos hangszínszabályzó is helyt kapott egy bass boost és mid shift kapcsolókkal. Az előbbi egyértelműen a mélyek emeléséért felel, a másik a középtartomány szabályzási tartományát kapcsolja. Kikapcsolt állapotban egy szimpla, jó hangú DI. Bekapcsolva viszont sokkal több annál. Erősítő elé kötve mintegy csatornaváltó tud működni.

A sorozat a megjelenés időrendjét követve, a CaliforniWAH, ami nem más, mint egy filter pedál. Neve az RHCP-től származhat, hiszen a filteres basszushang meghatározó képviselői. A pedál autowah-ként működik, de jól lehet adagolni és variálni az effektezett hangot. A Low Point potival beállítható a beavatkozási tartomány alsó határértéke, azaz például az alsó tartományban játszva nem szól az effekt, de fekvést váltva máris teszi a dolgát. Nevezhetném cutoff-nak is. A Sensitivity felelős az effekt érzékenységéért, letekerve csak nagyobb dinamikázásoknál harap, feljebb tekerve a gombot egyre halkabb játéknál is dolgozik. A Resonance paraméter a filter Q értékéért felel, azaz a szűrő „szélességét” szabályozza. Kevésbé technikai megfogalmazásban ezzel szabályozható a wah mennyisége és karaktere. Az Effect Level gombbal a hozzáadott effekt arányát lehet állítani a tiszta hanghoz képest. A potik fölött van egy egyszerűen Voice elnevezésű kapcsoló, amivel a pedál alapvető karakterét lehet kapcsolni. 

Az I90 egy basszus chorus pedál. Semmi extra. Állítható a lebegés sebessége a Speed potival, a mélysége a Depth potival, a Mix Level pedig az effekt arányát kezeli. Érdekesség rajta a Low Cut potméter. Miért is csavargatnánk egy mélyvágót basszusgitáron? Picit félreérthető a név, hiszen teljesen másra hivatott. Kiveszi a mélyeket? Igen, de csak az effektezett hangból. Tehát az effekt a poti tekerésével csak a magasabb tartományban szólal meg.

A Glowplug, ahogy a neve is mutatja izzítógyertya, egy bass tube warmer. Csöves torzító, lelke egy 12AX7 elektroncső. A D osztályos digitális erősítők egyre nagyobb teret nyernek, köszönhető ez kis súlyuknak és arányaiban nagy teljesítményüknek. De aki játszott már nagy és nehéz csöves cuccon, az tudhatja, hogy ezekből a könnyű, tiszta hangú erősítőkből hiányzik valami „extra” kosz. A hang koszolása sok helyzetben jól jön. A Glowplug pont erre van kitalálva, extrém torzításra előállítására nem alkalmas. Annál inkább a csöves erősítők hidegrázós, szőrös hangjának utánzására. A Warmth potival szabályozható a 12AX7 elektroncső meghajtása. A Crossover segítségével helyezhető a torzítás a hangképbe, a Mix poti pedig a száraz és effektezett hang arányát állítja.  Agyig hajtva is csak alulról karcolja a klasszikus torzítók torzítási tartományát, mégis ad némi jóleső extrát a hangnak.

A sorozat utolsó darabja az Astroflange flanger pedál. Elmondható, ahogy a sorozat többi darabjáról is, hogy nem az extrém hangok kedvelőinek találták ki ezt a masszív fém házba épített effektet, de nem érzem ezt különösebben nagy bajnak, a kísérleti zene határait súroló basszushangok általában nem támogatják és építik úgy a zenekar munkáját, mint a visszafogott, intelligens effektezés. Erre kíválóan alkalmas az Astroflange. A flanger lebegését nagyon finoman lehet adagolni a kezelőszervekkel. A Velocity gombbal állítható a lebegés sebessége, az Altitude az effektezett hang magasságát állítja. Az előzőekben taglalt pedálokon is megtalálható Low Cut itt is hasonló szerepet lát el. Azaz beállíthatjuk vele, hogy a mély tartományba mennyire szóljon bele a flanger. Az Effect Levellel a mindenkori effekt arányt lehet szabályozni a száraz hanghoz képest.

Mindegyik EDEN pedál 15V táppal üzemel, ezek tartozékok. Ez az egyetlen negatívum, mivel ha tápelosztóról szeretnénk üzemeltetni őket, nehéz dolgunk lesz. Megoldás van rá, a G-Lab gyárt kiegészítő kábelt a tápelosztóihoz, melyek két 9V táp kimenetből egy 15 Voltost csinálnak.

Ez senkit ne tartson vissza attól, hogy benézzen kedvenc hangszerüzletébe és kipróbálja ezeket a pedálokat.

Hajdu Zoli
www.audmax.hu


2017. március 19. 18:29

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA