MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Az Artisjus és a Szerzők Egyesülete hivatalosan is részt vesz az Öröm a Zene tehetségkutató sorozatban.

Az idei - 2024/25-ös szezontól az Artisjus és a Szerzők Egyesülete hivatalosan is részt vesz az Öröm a Zene tehetségkutató sorozatban. Erről kérdeztük Lombos Mártont, aki mindkét egyesületben aktív résztvevő, az Artisjus küldöttgyűlésének, a Szerzők Egyesületének elnökségi tagja.

Jól gondolom, hogy a meghirdetett “2025: A MAGYAR DALSZERZÉS ÉVE” apropóján kapcsolódott be az Artisjus és a Szerzők Egyesülete a programba?

Az Artisjus, mint szervezet áttételesen eddig is jelen volt rendezvénysorozatban. A Hangfoglaló program által támogatott Öröm a Zene tehetségkutató az Artisjus által beszedett üres-hanghordozói díjának egy elkülönített összegéből működő kollégiuma az NKA-nak, vagyis a zenész szakma jogdíja a pénzügyi alapja.

A Szerzők Egyesületének tagjai pedig eddig is gyakran részt vettek a különböző fordulókon, de mint magánszemély, kifejezetten alkotói vagy előadói minőségben.

Így a jelenlét szempontjából nem történt semmi új, csak eggyel szorosabb és láthatóbb, szóval érzékelhetőbb az együttműködés.

A kooperáció egyébként nem korlátozódik erre az évre, fontosnak tartjuk, hogy jelen legyünk, figyeljük az utánpótlást. Tapasztalatainkkal és az információk átadásával segítsünk nekik eligazodni a zenei pályán.

Mitől lesz érzékelhetőbb ez az együttműködés?

Vizuálisan és tartalmilag is megjelenünk az egyes állomásokon. Minden fordulón ott lesz zsűritagként a szervezetek valamelyik képviselője - ahogy egyébként eddig is szinte minden alkalommal megjelentünk “ítészként”. Most viszont nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy a részt vevő produkciók tudják, mi nemcsak mint zenészek és alkotók hozunk döntéseket. Edukálunk is, vagyis magáról az életpályáról, a jogdíjak útjáról, a bevételekről és a dokumentációról is beszélünk, ami nagyban segíti a kezdő, vagy a profivá válás előtti zenészeket. Ahhoz, hogy a zenészlét megélhetés, a zenélés pénzügyi forrás legyen, fontos tudni néhány alapvetést a dalok sorsáról, arról, hogy hogyan termelnek jogdíjat, és ehhez alkotói oldalról milyen lépésekre van szükség. A résztvevő zsűritagoknak - akik ezt a folyamatot ismerik - lehetőségük és úgy formális, mint informális fórumuk is lesz arra, hogy mindezzel megismertessék a jelentkezőket. 
Mindez a rendezvényeken elhangzik majd, felhívjuk erre a zenekarok figyelmét, így lehetőségük lesz minderről beszélni.

Az edukáción és a megjelenésen kívül készültök plusz nyereménnyel, esetleg különdíjjal?

Igen, mindenképpen. Egy ilyen tehetségkutatón értékeljük a produkciókat, a megjelenést, a zenei tudást, valamiféle ”összenergiát”, összképet, de kifejezetten a szerzeményeket nem vesszük górcső alá, mégha az ott szóba is kerül, ki is emeljük. Mindezt innentől díjazni fogjuk, szóval lesz egy különdíjunk, amivel a legjobb szerzeményeket, így az alkotókat ismerjük el. A világ nagy zenei daltárában számtalan olyan muzsikus van, aki a hangszerén nem kiemelkedő, a színpadi munka sem feltétlenül kirívó, azonban nagyon magas szinten komponál, nagyon érzékletesen mesél “történetet” a dalokon keresztül. Ezekből az emberekből lesznek nagy szerzők, szövegírók. Előfordulhat, hogy a háttérben folytatják az útjukat, azonban ez is lehet óriási karrier, dalok elkészítéséért is lehet a “mennybe menni”. 

A szezon végén, a döntőn a Szerzők Egyesülete pénzdíjjal is jutalmazza a legjobb szerzemény megalkotóját, mert fontosnak tartjuk, hogy értsék, a dal érték, mely az életben pénzben is kifejezhető. Ezen felül a teljes sorozat legtehetségesebb dalszerzője bekerül az Artisjus Mentorprogramba.

Én a zenekarommal 1996-ban mentem el a Rock Gyermekei táborba, ahol Horváth Attilával beszélgettünk egy jót, miközben kielemeztük a szövegeinket, ennek folyományaként kaptuk meg a legjobb dalszövegért járó díjat. Engem az a mai napig életben tart, megélhetést biztosít a családom számára is, szóval fontosnak tartom ezt az elismerést. 

Hogyan tudjátok értékelni a dalt?

Elgondolkodtató kérdés, mert egyrészt szubjektív, mégis egyértelműsíthető… egy jó dalnál a közönség egy moziba kerül. Abban a 3 és fél percben nemcsak jó zene szól, hanem képes elrepíteni a hallgatót egy másik világba, ott megszűnik idő és tér. Ezen felül valahogy egyből megragad az emberben. Mindannyian fel tudunk sorolni hasraütésszerűen 10 olyan dalt, aminél nem emlékszünk az előadóra, de bármikor énekeljük, dúdoljuk, függetlenül attól, hogy a zeneiparban dolgozunk, egy kamionban ülünk a volán mögött, vagy egy pénztárban dolgozunk.

Nem gondolom, hogy egy dal, amit megírnak, abban az esetben, ha kanonizálódik, és nem kapcsolódik hozzá a szerző, vagy az énekes személye, kevésbé lenne nagy siker, ahhoz képest hogy egy név válik ikonná. Szükség van olyan dalokra, amiben az emberek megtalálják magukat, és nem az előadót keresik benne.

Mennyire lesz nehéz és felelősségteljes feladat a zsűritagoknak?

Én nagyon sok tehetségkutatón jártam, volt két olyan év, amikor minden selejtezőt megnéztem, ott voltam Andrásik Remo mellett. Az a véleményem, hogy ez nekünk, akár évtizedeket tapasztalt zeneipari rókáknak egy nagyon izgalmas kapcsolódás a zeneipar jövőjével. Ugye van az a része a “játéknak”, hogy segíteni próbálunk azoknak a zenészeknek, akik azért jönnek, mert várják a kiugrási lehetőséget, meg szeretnék mérettetni magukat. Ezen felül viszont óriási tanulási folyamat. Halljuk, érteni akarjuk a fiatalok hangját, világát, ismerkedünk az újgeneráció által képviselt stílusokkal, trendekkel. Beszélgetünk velük, és ha nem csak azt akarjuk látni, ami a mi fejünkben van, hanem azt is, ahogyan ők élik meg a világot, ahogyan éreznek, megértjük azokat a kihívásokat, amikkel nekik kell szembesülniük a modern korban. Ezért a bizalomért nagyon hálásak, mint ahogy én is nagyon hálás vagyok nekik, mert beengednek azon az ajtón, amelyek sokszor a bácsik és nénik előtt csukva van. Mindez frissen tart. Emberként és a zenei pályán egyaránt.
Meg valljuk be, a jövőt már nem mi építjük, és kötelességünk átadni a stafétabotot a következő generációknak. 

Hogyan lehet jelentkezni ezekre a tehetségkutatókra?

Van 25 állomás határon innen és túl… néhány kivétellel minden selejtezőt más szervez, így mindenhol egy kicsit mások a jelentkezési feltételek. Mindenesetre van a programnak egy saját honlapja, ehhez elég beírni a keresőbe, hogy Öröm a zene tehetségkutató, és a “Tehetséggondozás” fül alatt a helyszíneknél a linkre kattintva mindent megtalál az érdeklődő.

http://oromazene.hu/

https://www.facebook.com/oromazene/

https://www.facebook.com/artisjus.hu

https://www.facebook.com/szerzokegyesulete


2025. június 8. 12:25

Minden jog fenntartva. 2025 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA