A Tascam Model sorozatát már számtalan felhasználó fedezte fel magának és vált a mindennapi életük részévé. Az analóg felhasználói felület érzését a hatékony munkafolyamattal és a digitális rögzítéshez, gyártáshoz kapcsolódó kifogástalan minőséggel kombinálva a kompakt és megfizethető Model sorozat kiválóan segíti a munkafolyamatot az elejétől a végéig. Legyen szó kis méretű koncertekről, személyi monitorkeverésről, soksávos felvételről (közvetlenül kártyára és/vagy USB-n keresztül számítógépre), a Model sorozat kiváló megoldást nyújt a felhasználók számára.
Mogyoró Kornél, az ország egyik legismertebb ütőhangszeres zenésze Model 16 keverőt használ már évek óta, őt kértük meg, ossza meg velünk a keverővel kapcsolatos tapasztalatait, élményeit, véleményét.
„Nagyon szeretem a TM Model 16 keverőt, mert sokféleképp tudom alkalmazni, sokféle produkcióhoz (produkcióban). Nem is tudom igazán kiemelni, hogy elsősorban mire használom, mert változó, sokféle összeállításra ad lehetőséget, legyen szó otthoni felvételről, koncertről vagy egyéb zenei folyamatról.
Egy-egy komolyabb stúdiómunka előtt otthoni felvételeket, próbafelvételeket szoktam készíteni, az MTR módot (Multi Track Recording) használom, és nagyon elégedett vagyok. Kiválóan működnek a kötések – amíg még nincs kész a dal, néhányszor meg kell állnunk - és szép jeleket lehet vele rögzíteni.
Nagyon jó ebben az MTR-ben, hogy próbán felveszem, amit játszunk, és ha mondjuk a zenész társam elmegy, tudok az ő játékára gyakorolni, így a következő alkalomra már fel tudok készülni. Szóval valóban működik az, hogy visszaküldöm a rögzített sávokat és tudok rá/ vele együtt gyakorolni.
Rendszeresen viszem a Veronaki zenekarunk koncertjeire, ahol maximum hatan vagyunk. Általában nem én szoktam hangosítani, de volt rá példa olyan helyszíneken, ahol nem állt rendelkezésre semmilyen eszköz. Leginkább a triót, esetleg a kvartettet hangosítom vele. 2 monitorút van, ami megszabja, hogy hány tagú zenekarnál tudod használni. Úgy szoktam alkalmazni, hogy előttem a perkacucc, kirakom magam mellé a keverőt, a hátunk mögött a kis PA, elöl pedig 1 vagy 2 monitor. A zenész társaim meg is szokták jegyezni, milyen szép soundja van az egésznek. Ének, perka és két gitár vagy gitár, basszgitár, esetleg gitár, fúvós a felállás. Bármelyik variációban tudom hangosítani magunkat.
Egy másik produkcióban úgy is alkalmazom, hogy bedugom a keverőbe a mikrofonjaimat, és ezt vezetem bele looperbe. Tehát a looper előtt keverek egy jelet, és ott mixelem meg a hangszereket – villanyperkát, akusztikus hangszereket, loop mikrofonokat, valamint egy szintit. Gyakorlatilag teljesen jól tudom csinálni, hogy élőben loopolok sok hangszert, ami már előre megkevert jellel is szépen működik. Nem mindegy ám, milyen mikrofont választok ehhez. Észrevettem, hogy a kondi miksi nem igazán megfelelő erre, sokkal jobb dinamikus mikrofonokkal dolgozni.
Olyat is szoktunk csinálni, hogy előrevisszük a frontkeverőbe a looper előtti és utáni jelet, amivel a frontot keverők teljesen jól tudnak dolgozni, mert valóban kiváló jelet kapnak.
Ha otthon vettem fel 1-1 produkcióba, lemezre mondjuk darbuka vagy konga sávot, bárhova küldtem, a producerektől, hangmérnököktől mindig az a visszajelzés érkezett, mennyire szép és jól értelmezhető a jel, amit a keverővel rögzítettem.
A Model 16-tal egyébként már vettem fel konferenciát is – 2 overhead mikrofont tettem előre a közönségre és külön mikrofonokat a beszédre -, itt is nagyon jó minőségű, értelmezhető jelet lehetett kapni.
Mindenféle körülmények közt nagyon jól működik nekem ez a keverő, nagyon sokat viszem magammal.
Ha a Bikinivel megyünk koncertezni – nem vagyok zenekari tag, vendégként szoktak hívni nagyobb helyszínekre -, oda is viszem magammal, mert nekik már le van rakva a fix csatorna, el van mentve, és úgy szoktuk megoldani, hogy én egy sztereó kevert jelet adok ki a frontba, saját magamat pedig megcsinálom monitorba az AUX csatornán, amire a frontból visszakapott jelet is rá tudom keverni magamnak.
Egy ütősnek azért elég sok csatornára van szüksége, így ha a zenekarnak nincs elég, gyorsan tudok csatlakozni hozzájuk. Tulajdonképpen személyi monitorkeverőként is használom, egyszóval tényleg mindenre lehet vele megoldást találni.
Nagyon elégedett vagyok a Tascam Model 16 keverővel, sokat használom, és véleményem szerint nagyon jó effektek vannak benne. Egyetlen dolog van, amit kifogásként tudnék felhozni, hogy csak 2 monitorút van rajta. Elgondolkoztam már azon is, hogy vennék egy nagyobbat, de ez az eszköz olyan kompakt, jól hordozható, könnyű, abszolút kézre álló, hogy végül mindig lebeszélem magam a nagyobbakról.
A 16-tal bármilyen zenekar meg tud szólalni egy 80 -100 fős klubban, nyilván ha dobszerkó van, akkor nem kell nagyon kitolni a szerkót, lábdobbal és 2 overheaddal meg lehet oldani, ha arányosan játszik valaki.
Nálunk a zenekarban ez úgy működik egyébként, hogy én általában 4 csatorna vagyok perkában, ez mellé teljesen jól befér az ének, gitár, basszgitár, vokál és akár még fúvós is.
Nagyszínpadra természetesen monitorozni jó, de ha valaki több hangszert szeretne loopolni, ahogy én is teszem, és ezeket a jeleket még a looper előtt akarja keverni, erre is tök jó, a soksávos felvételi lehetőségről nem is beszélve.
A koncertjeinket is szoktam rögzíteni a keverővel, és akár hazafele menet már hallgathatom is vissza magunkat. Sőt, a YouTube csatornán van is Model 16-tal rögzített felvételünk – basszgitár, gitár, hegedű, furulya, ütők-, ezt nem én kevertem, csak felvettem SD-re. A gitáros keverte ki a soundokat, és kijelenthetem, hogy remek felvétel lett belőle. Jó lett a hangereje, nem volt semmi gondunk, abszolút megbízható a jelszintbeállítás.
Elmondhatom magamról, hogy a Tascam Model keverő elkötelezett felhasználója vagyok. A Tascam a táskám. Szeretem, hogy analóg, mert buli közben is használom, így pillanatok alatt tudom korrigálni, amit kell, gyorsan tudok reagálni zenei történésekre.
Ami még bónusz, hogy ránézni is jó, mert vizuálisan is szép eszköz. Nemcsak a fülnek, a szemnek is kellemes, szép. Méltán foglal helyet a sok különleges ütőhangszer mellett.”
Minden hozzáértőnek, így Kornélnak is jó hír, hogy a meglévő Model sorozat (Model 12, Model 16, Model 24) most egy új nagy testvért kapott Model 2400 néven, amely a meglévő kistestvérek kiváló tulajdonságainak és a felhasználói visszajelzéseken alapuló fejlesztéseknek köszönhetően méltó zászlóshajója lesz a sorozatnak. A teljesség igénye nélkül néhány tulajdonság: Meter Bridge Applikáció, XLR-TRS kombó csatlakozók a bemeneteken, Fantomtáp 4-csatornánkénti csoportokban kapcsolható, 5 AUX, 12 insert pont és még számtalan újítás.
A Tascam Model sorozat elérhető a hazai hangszerüzletekben.
Kozma János
Audmax Kft.
2024. december 20. 05:24