MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A Super Bowl közvetítés rádiófrekvenciás lebonyolítása

Jóval azelőtt, hogy az emberek elkezdenének még csak a gondolattal játszani, hogy melyik csapatok fognak egymás ellen kiállni a Super Bowl eseményén, mi már tervbe vesszük a lehetséges eseteket.

A Super Bowl közvetítés rádiófrekvenciás lebonyolítása

Minneapolis (MN) - Az ATK Audiotek (broadcast produkciók technikai lebonyolítását végző vállalat) 21 egymást követő évben az orlandói székhelyű Professional Wireless Systems (PWS) céget bízta meg, hogy vezeték nélküli mikrofonokat és fülmonitor rendszereket vonultasson fel a Super Bowl (a profi amerikai foci bajnokság, az NFL döntőjének eseménye) játék előtti, félidei, és játék utáni szórakoztató előadásaihoz, valamint vezeték nélküli mikrofonokkal lássa el a játékvezetőket is. És ahogy az a korábbi években rutinná vált, a PWS már október elején megkezdte a tervezést.

"Jóval azelőtt, hogy az emberek elkezdenének még csak a gondolattal játszani, hogy melyik csapatok fognak egymás ellen kiállni a Super Bowl eseményén, mi már tervbe vesszük a lehetséges eseteket" - árulta el Jim Van Winkle, a PWS vezérigazgatója.
"A mi jegyünk az állandó sikerhez a felkészültség. Készenléti tervekkel rendelkezünk azokhoz a vezeték nélküli rendszerekhez, amelyeket az esemény előadási részeinél használunk. Amikor az ember tisztában van azzal, hogy több mint 100 millió ember követi a félidő showját, akkor tényleg megbizonyosodik arról, hogy minden flottul zajlik le.”

Ebben az évben mindez a minneapolisi U.S. Bank stadion helyszíni látogatásával kezdődött. Van Winkle és Gary Trenda, a PWS vezető rádiófrekvenciákkal foglalkozó technikusa, az ATK Versacom és az ATK Audiotek csapat tagjai, Paul Liszewski, Brett Valasek, Kirk Powell, George Schwartz és Matt Campisi közreműködésével tették meg az utat.

"Abban az időszakban, még nincsenek különösebb információink az eseményről, de ez így is a tervezési folyamat fontos része” - tette hozzá Van Winkle. "Szeretjük látni, hol fog elhelyezkedni a 'rádiófrekvenciás világunk', hol lesz az antennák és a kábelezés helye, és jó megismerkedni a helyszín általános elrendezésével is."

Közölték a PWS csapatával, hogy a korábbi évekkel ellentétben a végső zóna délnyugati sarkában tudnak majd letáborozni. Ez jelentősen eltért a korábbi hagyományos helyüktől, ami a 20-yardos vonal körül helyezkedett el.
A hír teljesen új fordulatot hozott a rendszer kialakításában, különösen a vezeték nélküli lefedettség szempontjából.

Van Winkle elmagyarázta: „Ez az új hely azt jelentette, hogy a kábel, ami a spirális antennákhoz fut, majdnem kétszer olyan hosszú kell, hogy legyen. Nyilvánvaló volt, hogy változtatásokat kell eszközölnünk annak érdekében, hogy a terepen használt vezeték nélküli rendszereket és az előadási területeket hatékonyan lefedjük.”

Mérlegelések után Van Winkle és Trenda úgy döntött, hogy egy Wisycom rádiófrekvenciás over-fiber rendszert telepít egy sor PWS spirális antennával együtt, lehetővé téve az optikai fiber-szál hosszabb futtatását, ami előnyösebb, mint a hagyományos rézszálas koax megoldás. A Wisycom egységei adóként és vevőként is egyaránt alkalmazhatóak, amelyek az antennák vevőzónáinak, valamint a fülmonitorok adó helyeinek bővítését tették lehetővé. A Wisycom egység széles sávú optikai kapcsolatot biztosít akár négy rádiófrekvenciás csatornának, egyetlen szálon multiplexelve.

„Ez valami új volt, de bíztunk benne, hogy biztosítja majd a Super Bowl vezeték nélküli rendszerei által igényelt megbízhatóságot. Nem csak a rengeteget mozgó résztvevők eszközeiért voltunk felelősek, akik a meccs előtt, a Himnusz közben, a félidőben és a játék utáni előadások között használták azokat, de a játékvezetők mikrofonjaiért is. Rendkívül fontos az, hogy minden az elvártnak megfelelően működjön”- tette hozzá Van Winkle.

Amint az antenna-helyzet megoldódott és közzétették, hogy Justin Timberlake lesz a félidei fellépő, elkezdődhetett a rendszer tervezésének valódi munkája.

"A PWS vezető rádiófrekvenciás technikusaként, az egyik munkám az együttműködés az NFL frekvencia-koordinátorával, Karl Voss-szal és az ő játéknapi frekvencia koordinátor-csapatával (GDC - General Datacomm Inc.), hogy lekérdezhessük és irányítás alatt tarthassuk azokat a rádiófrekvenciákat, amelyekre szükségünk van a produkcióval kapcsolatos tevékenységeinkhez." - tette hozzá Trenda. „Az első helyszíni látogatás során scaneltük a frekvenciákat, hogy világos képet kapjunk a helyi környezetről, aztán lekérdeztem a stadion A/V-csapatától, hogy ők milyen csatornákat használnak a házon belüli vezeték nélküli rendszereikhez, hogy tudjam, mit kell elkerülnünk. Ebben az évben az előkészületi kutatásomban szerepelt annak vizsgálata is, hogy mikor befolyásolhatja Minneapolis helyzetét a közelmúltbeli 600 MHz-es spektrum kiárusítása, amely jelentősen csökkentheti a rendelkezésre álló rádiófrekvenciás spektrumot. Szerencsére ezekre a változásokra akkor még nem került sor.”

Onnantól kezdve Van Winkle és Trenda elkezdték a tervek feltérképezését, szorosan együttműködve az ATK Audiotek-kel, így a játék előtti, félidei és a játék utáni előadásokban felmerülő egyedi vezeték nélküli igények felszínre kerültek. Amint világossá váltak a frekvencia-szükségletek, Trenda felvette a kapcsolatot Voss-szal és a GDC csapatával, hogy lekérje és fogadja a feladataikhoz hozzárendelt frekvenciákat.

"A Voss és csapata számára valóban nehéz feladat a több ezer frekvencia lekövetése és kezelése, miközben a stadionon kívüli forrásokból származó zavarokkal is számolniuk kell." - tette hozzá Trenda. "Kiváló munkát végeznek az interferenciák megelőzésében és a váratlan meglepetések kezelésében."

Amint a félidő show tartalmát teljes egészében bejelentették - amelyben Justin Timberlake és előadói is a Delta Club színpadon kívülről indulnak, négy színpadon lépnek fel a terepen belül, majd előadásuk a szemben elhelyezkedő állványzatnál fejeződik be (szintén terepen kívül) - egyértelmű volt, hogy a rádiófrekvenciás lefedettség sziklaszilárd kell, hogy legyen.

"Amíg a teherautónk el nem indul, Gary szorgalmasan együttműködik Voss-szal és csapatával, megbizonyosodva arról, hogy van-e olyan frekvencia, amelyre idő előtt szükségünk lesz. Így közölhetjük az ATK-val, hogy milyen felszerelést kell a kocsira felpakolni.” - magyarázta Van Winkle. “Bármi megváltozhat, és időnként meg is változik, amíg az a bizonyos jármű ki nem hajt a parkolóból. Ha egyszer már kihajtott? Akkor már a rendszer összetevői is véglegesnek tekinthetőek.”

Ebben az évben 12 csatornán Shure Axient digitális mikrofonokat, négy csatornán Axient analóg mikrofonokat, két csatornán a Sennheiser cég digitális mikrofonjait és 12 darab Shure PSM 1000 fülmonitor mixet sorakoztattak fel, amely több mint 50 darab fül-monitor egységhez lett kiosztva.

„Az Axient digitális mikrofon rendszerei biztosítják a hang szükséges tisztaságát, egyúttal rendkívül rugalmasak is használat közben, és ez nélkülözhetetlen egy olyan rádiófrekvenciás környezetben, mint a tömeges résztvevőszámot felvonultató Super Bowl.” - magyarázta Trenda. "A Quadversity funkció lehetővé teszi két pár antenna elhelyezését különböző zónákban, vagy az antennák megduplázását egy zónán belül, ezzel is javítva a rádiófrekenciás jel-zaj viszonyt ebben a kihívásokkal teli környezetben - amiből aztán akad bőven."

Ezenkívül az Axient Digital rendszer frekvencia-diverzitási képessége biztosítja, hogy a másodlagos frekvencia azonnal rendelkezésre álljon biztonsági tartalékként, ha az elsődleges frekvenciával probléma adódna. Mind az Axient, mind a PSM 1000 rendszer kompatibilis a Shure vezeték nélküli Workbench vezérlő szoftverével, amely rádiófrekvenciás spektrum- és idővonal ábrázolással, valamint élő monitorozással működik, ami szintén hasznosnak bizonyult a játék napján.

"Cameron Stuckey-nak, a PWS egyik rádiófrekvenciás technikusának fő szerepe a Wireless Workbench működtetése és a riasztások monitorozása félidőben." - tette hozzá Van Winkle. “Minden lehetséges riasztáshoz rendelkezünk tervekkel - ha Cameron akár csak apró jelét észleli valamilyen problémának, rögtön készen is áll egy terv a megoldásra.”

Annyi változó részlettel, mint amennyi a tervezés alatt végbemegy vajon mikor áll meg a tervezés folyamata és kezdődik a valódi megvalósítás? A PWS csapata több mint egy héttel a játék napja előtt megjelent, hogy beállítsák az összes felszerelést, és hogy meggyőződjenek arról, hogy minden együttműködik a megadott frekvenciákkal. Ezután egy igazi rádiófrekvenciás erőpróbát bonyolítottak le a Super Bowl adás előtti csütörtökön.

A legkevésbé ismert tényező a helyszínen található többi vezeték nélküli szolgáltató - mondta Trenda. „Elméletileg Voss-szal és a GDC-vel is együttműködtek, ami azt jelenti, hogy amikor mindenki bekapcsolja rádiófrekvenciás rendszereit, akkor az zavartalan lesz, akár egy szélcsendes vitorlázás. Tehát a játék napját megelőző csütörtökön megpróbálunk mindenkit a stadionba hozni, aztán bekapcsoljuk az összes vezeték nélküli rendszert, hogy meglássuk, mi történik. Ezt a folyamatot viccesen csak a rádiófrekvenciás háborúsdinak nevezzük.”

Ez egy lehetőség a PWS csapat számára, hogy beállításokat végezzen, módosítsa a felszerelések helyét és bármilyen más eszköz beállításain tudjon korrigálni, még a játék előtt.

"Ilyenkor vizsgáljuk hogyan működnek együtt az eszközök, majd elvégezzük a szükséges módosításokat"- közölte Trenda. „Ez a legzsúfoltabb vezeték nélküli környezet, amelyben valaha dolgoztunk, és mindig fennáll annak a lehetősége, hogy valaki véletlenül rossz frekvencián kezdi el az adást, ami vezeték nélküli káoszt okozhat. Sosem lehet tudni. A legfontosabb, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy minden eszköz jól működik együtt a többi rendszerrel, tervezve azokkal az elemekkel, amiket ismerünk. Ez egy közös erőfeszítés."

A meccs előtti tervezés és tesztelés mennyiségével, valamint az összes készenléti tervvel együtt azt gondolhatjuk, hogy maga a Super Bowl csak nehézségeket hoz, de ez azért messze van az igazságtól.

“Ez az igazi puding próbája. Azért nem kell pengeélen táncolnunk, de határozott a megkönnyebbülés, amikor a Lombardi trófea átadó ünnepsége után lecsapjuk a rendszert ”- tette hozzá Van Winkle.
„A vezeték nélküli rendszereket nem lehet teljes biztonságban elzárni - mindig van egy ismeretlen személy, aki tönkre teheti a legműködőképesebb terveket is. Szerencsére ez azért ritkán fordul elő. Ez a Super Bowl volt az egyik valaha legjobban sikerült. Gary fantasztikus munkát végzett, és tudtam, hogy elégedett volt az eredményekkel, amikor végre elmosolyodott azon, hogy Timberlake az előadás végén az állványzathoz érkezett. Gary-t Cameron és egy másik rádiófrekvenciás technikusunk, Deb Munini támogatta munkájával. Ők voltak felelősek a felszerelések telepítéséért, amelyeken keresztül átjön a tehetség. Várom, hogy folytathassuk a közös munkát ATK Audiotek-kel a jövő évi meccsen is, az atlantai Mercedes-Benz Stadionban.

Írta: Julie Clark

További információért kérjük forduljon a Eurhythmics KFT-hez: https://www.eurhythmics.hu/ 


2020. április 21. 15:45

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA