MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A stream aranykora – Roland VR-1HD

2019 nyarán került bemutatásra a Roland legújabb, broadcast célokra tervezett keverőpultja. Abban az évben még nem sejthette senki, milyen változásokra kényszeríti majd 2020 a társadalmunkat szokásaink terén. A vírus elleni védekezés első lépcsője a személyes kapcsolatok minimálisra történő visszaszorítása volt, ez pedig az online kapcsolattartásra ösztönözte még azokat az embereket is, akik addig még nem is használták ezeket a platformokat. A stream fogalma addig sem volt ismeretlen, de a beszűkült lehetőségeket sokaknak muszáj volt kihasználnia és méginkább megnőtt az interneten, élőben közvetített tartalmak iránti kereslet. Hát így köszöntött ránk a stream aranykora. Ez a pult pedig pont a broadcast folyamatát hivatott megkönnyíteni számunkra. Szándékosan nem nevezem sem audio- sem videókeverőnek hiszen mindkét eszköz főbb tulajdonságait tartalmazni kell egy broadcast pultnak, megspékelve néhány elhagyhatatlan extrával. Ezeket fogom most bemutatni nektek.

A Roland VR-1HD rendkívül letisztult külsővel rendelkezik, már első találkozáskor is jól látható mit hol fogunk megtalálni rajta. Az audio mixert a ki- és bemenetekkel a bal oldalon kezelhetjük, míg a videókeverő fizikai gombjait jobb oldalon, ki- és bejáratokat pedig a pult hátulján találjuk. Ha kitaláltuk milyen tartalmat szeretnénk megosztani a világgal, elsőként annak képét és hangját kell bejuttatnunk a pultba. Adott három HDMI bejárat, amik kamerák, laptopok, videólejátszók jelét tudják XGA-tól FullHD felbontásig fogadni. Egyszerű források közti váltáshoz külön gombok lettek dedikálva mindhárom bemenethez, ám ezeket variálhatjuk még többféle Picture in Picture vagy Split módokkal. A képanyaghoz, ha nem csak saját hangját szeretnénk társítani, akkor rendelkezésünkre áll két XLR mikrofon csatlakozó melyekre +48V fantomtápot kapcsolhatunk, kombinált bejárat lévén pedig 6.3mm Jack csatlakozót is ráköthetünk, ha például hangszerünk jelét szeretnénk közvetlenül a keverőbe küldeni. Oldalt találunk még RCA bemenetet, ha zenei lejátszó eszközünket kapcsolnánk össze a pulttal, rögtön mellette pedig RCA vonalszintű kimenetet használhatunk, ha külső rögzítőnkbe szeretnénk a kevert hangot eljuttatni. Természetesen, mint a legtöbb audio jellel dolgozó eszközön, itt is van fejhallgató kimenet fizikai hangerő potméterrel.

Ha beküldtünk minden jelet a pultba akkor a következő lépés az editálás és keverés lesz. A hangerő beállításokhoz a csatornák tolópotméterei melletti Level Setup gombot megnyomva jutunk el, a Menu gombot használva pedig az automata keverés és visszhang kioltás funkciókat, illetve effektjeinket találjuk. USB eszközről is betölthetünk hangeffekteket melyet gombhoz tudunk rendelni a gyors eléréshez, továbbá hangmagasság állítást (Pitch) tudunk használni mikrofon bemeneteinken. A visszhang effekt már csak praktikus ráadás. Mivel többféle kimenetet is elláthatunk menet közben így ezeknek a független hangerőszabályzása is fontos eszköz streamelés közben, a potik mellett pedig ledes jelszintmérőnk is van, csak hogy ne aggódjunk a jelünk meglétével kapcsolatban. Az eddigiek alapján egy otthoni felhasználású broadcast hangpult repertoárját kapjuk meg a Rolandtól, de lássuk videó téren milyen lehetőségeink vannak. A pulton alapértelmezett kép a képben és osztott képernyő módokat találunk, de ahogy azt megszokhattuk, méreteik és arányaik is tetszőlegesen változtathatóak. Váltásaink időtartamának állítása már annyira alapértelmezett lehetőség, hogy ha nem lenne, szinte sértve érezhetnénk magunkat, emellett pedig automata váltási módokat is kapunk, amivel háttérzenéhez vagy akár egy mikrofon jeléhez is köthetjük a képátúszásokat. Effektjeink sorát a Key funkció zárja, amellyel két forrásunk jelét kulcsolhatjuk egymásra, de persze ennek alapjául szolgáló háttérszín és a kulcsolási mélység is finomhangolható. Érdemes személyre szabnunk ezeket a lehetőségeket, mert még nagyobb élményt tud nyújtani online tartalmunk, ha a profi közvetítésekből megszokott effekteket mi is sajátunkként tudjuk alkalmazni. Ha már a profi broadcast említésre került, eszközünkről az On Air gomb sem hiányozhat, az élmény teljességét ez a gomb koronázza meg. USB stream kijáratunk pedig csak akkor kapja meg adáskészre kevert videó- és hanganyagunkat, ha ezt a gombot megnyomva online szélnek eresztjük, amit közölni akarunk másokkal a virtuális téren át.

Ha ilyen pultot vásárolunk, jó ha tudjuk, a gyártó ingyenesen biztosít számunkra egy Remote Control Software nevű programot, amivel USB kapcsolaton keresztül távolról is tudjuk irányítani eszközünket. A virtuális felület hozzáférést biztosít a VR-1HD minden beállításához, működtetéséhez pedig ezáltal nélkülözhető az eszköz fizikai közelsége, ami extra kényelmet tud nyújtani, ha csak a laptopunk fér el előttünk.

Bár elsőre a Rolandtól megszokott fekete színű pultok sorából kilóg a fehér VR-1HD, afelől nem lehet kétségünk, hogy profi eszközzel van dolgunk mind az anyagminőség, mind a technikai megoldások terén, melyeket a nagyobb pultokból emeltek át a tervezők. A mai világban rendkívül jó azt tapasztalni, hogy a nagy és drága eszközök után megálmodott kistestvér az alacsonyabb ára ellenére sem esik áldozatul a profit oltárán. Ugyan azokból a minőségi alkatrészekből áll, mint a nagyok tartva ezzel a Rolandtól elvárható magas műszaki minőséget. Egy ilyen pulttal lehetőségeink akkor is végtelennek tűnnek, ha úgy érezzük beszűkült körülöttünk a világ.

Zagyva Tamás
Audmax Kft.


 

2021. június 10. 09:15

Minden jog fenntartva. 2021 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA