
Harmincas korosztályának megfelelően foglalkozhatna akár hip-hop, rap, vagy bármilyen más divatos irányzattal, ezek helyett inkább a klasszikus rock műfaját kedveli. A Led Zeppelin, a Cream, Jimi Hendrix, vagy éppen a Red Hot Chili Peppers zenéjén szocializálódott, nem meglepő tehát, hogy – a mai napig – más hasonló formációk dalai mellett épp ezeket hallgatja. És persze Tunyogi Péter egykori P. Mobil-, illetve TRB-klasszikusait. Kovács Bence Armand a fentebb felsorolt előadók, Flea (Red Hot Chili Peppers), valamint Kékesi Bajnok László (P. Mobil, TRB) hatására basszusgitárt ragadott és képzett zenészé lépett elő. Jelesre végezte a Kőbányai Zenei Stúdiót, jelentkezett és felvételt nyert a Kodolányi János Egyetemre, mindemellett hűséges alapító tagja, vezetője, basszusgitárosa a Tunyó Öröksége zenekarnak; ráadásul van véleménye a hazai zenei élet sajátosságairól is.
Milyen jelentősebb események kötődnek a zenekarhoz?
A zenekar 2022 februárjában indult. Már abban az évben egy teltházas, megemlékezős békéscsabai koncerttel zártuk az évet, ahol sztárvendégeink is voltak. Név szerint: Rudán Joe, Kalapács József és Varga Miklós. A koncert előtt mécses gyújtással emlékeztünk meg Tunyogi Péterről, a Békéscsabai Jókai Színház aulájában elhelyezett emléktáblánál.
2023 októberében Pécsett, az E78-as klubban szintén teltház fogadott bennünket, közel nyolcszáz-kilencszáz ember szorongott a több mint két órás emlékkoncerten. 2024 áprilisában a Csili Művelődési Központban, Budapesten léphettünk fel, ahol szintén minden jegy elkelt. 2024 novemberében ismét lehetőség nyílt arra, hogy felléphessünk Békéscsabán, a Csabagyöngye Kulturális Központban. Természetesen akkor sem maradhatott el a gyertyagyújtás Tunyogi Péter emléktáblájánál.
A zenekar komoly részese a Mondj egy dalt Fesztivál rendezvénysorozatnak, ahol a miskolci Mini Art-űr Török Ádám, a jórészt felvidéki zenészekből álló Korál Tribute Band Balázs Fecó, az esztergomi Tűzkerék xT Radics Béla emléke előtt tiszteleg, mi pedig Tunyogi Péter munkásságát idézzük fel. Idén márciusban a Barba Negra Blue Stage színpadán csaknem telt házzal ment le a műsor, de más helyszínek mellett felléptünk Esztergomban is, ahol a Korál Tribute helyett a Barta GT mutatkozott be a közönségnek.

Aki ismer, tisztában van a zenei maximalizmusoddal (ebben is Tunyogi Péter elveit követed), amely nem csupán a zeneiségedben, de a hangszereidben és az alapokban teljesedik ki. Ez utóbbit akár el is hagyhatnád, hiszen ma már sokan „vonalból” játszanak, ami kétségkívül költséghatékonyabb és egyszerűbb.
Sok hangszer megfordult már a kezem között, többnyire Fender Precision basszusgitárok – mexikói és amerikai is. Egy időben volt egy MusicMan Stingray öthúrosom, illetve Fender Jazz Bassem, ám ezek nem sokáig voltak a birtokomban. Maradtam a mindig jól bevált Preckónál!
Jelenlegi basszus cuccaim, amelyeket újonnan vásároltam és használok: Fender American Professional II Precision Bass Sunburst színben, rózsafa fogólappal; ezt 2021-ben gyártották, a fő hangszerem, ezzel játszom a Tunyó Öröksége zenekarban. Ebben a szériában minden benne van, ami számomra szükséges. Vintage hangzású és érzetű basszusgitár, kicsit megspékelve olyan alkatrészekkel, amelyek kényelmessé és könnyen beállíthatóvá, strapabíróvá teszik a hangszert.
A másik egy Fender American Professional II Precision Bass Olympic White színben, rózsafa fogólappal, 2023-ban gyártották, ez a tartalék bőgőm. Ugyanazt tudom mondani róla, mint az előzőről. Teljesen megfogott ez a széria, így nem volt kérdés, milyen típusú legyen a másik.
Aztán ott van egy Fender Player II Modified Jazz Bass V Olympic Pearl színben, juhar nyak és fogólappal, 2025-ben gyártották, ez egy öthúros, mexikói jazz basszusgitár. Leginkább az egyetem miatt vásároltam, ahol szükség van a gyors és kényelmes játékra, illetve az ötödik, H húrra.
Marshall erősítőkkel dolgozom, abból is a Marshall VBA 400-as fejjel; ebből kettőt is beszereztem. A láda pedig a fejhez tartozó Marshall VBC 412, ebből úgyszintén kettő van a birtokomban. Régebben is fej plusz láda kombinációt használtam, de sajnos eladtam. Próbálgattam más erősítőket, aztán visszatértem a jól beválthoz. Az említett Marshall eléggé kényes a maga tizenkét darab csöve miatt, de ha Ferrarit veszel, akkor számolj azzal, hogy drága lesz hozzá az alkatrész is! Használtam korábban Marshall VBC 810-es ládákat is, ám amikor újra vettem egy 4x12-est, teljes mértékig áttértem erre a típusra. Ehhez a zenéhez, amit a Tunyó Öröksége zenekarban művelek, abszolút a 4x12”-os illik.
Effekteket nem használok, csupán egy Boss TU-3-as hangoló van bekötve. Szóval rábízom magam az erősítőre és a hangszerre, no meg a kezeimre.
A kérdésedre válaszolva: igen, ma sok zenész számára fontos szempont a könnyű szállíthatóság, nem kell bajlódni a csöves cucc javításával (nagyon kényes jószág), emellett, ahogy említettem, nem olcsó mulatság a csöves erősítő. Ám ezzel együtt ragaszkodom a hetvenes-nyolcvanas évek vintage rock hangzásához, basszus soundjához, amelyet csakis a felsorolt alapokkal tudok elérni. Még akkor is, ha szállítása bonyolultabb, cipelni kell, ám a színpadon meghálálja: érdemes meghallgatni hogyan szól! Az a hangzás, amit a Fender Preckó és a Marshall fej-láda alap kombináció képes biztosítani, semmihez nem fogható, és semmivel nem cserélném el!

Tavaly jelentkeztél és felvételt nyertél a Kodolányi János Egyetemre. Miért tartottad fontosnak a továbbképzést és mennyire bírod energiával az ezzel járó megpróbáltatásokat? Kik a tanáraid, és milyen képzés folyik ott?
Éreztem magamban, hogy szeretnék még fejlődni és magasabb szintre helyezni a tudásom, jobban bele akartam mélyedni az improvizáció világába. Úgy gondolom, hogy az élet bármely területén fontos a továbbképzés. A reggeltől estig tartó munka, próbák, zenekari fellépések mellett elég kemény ezt csinálni, hiszen annyi időt sajnos nem tud rászánni az ember, amennyit valójában eltervez és szeretne... Ezzel együtt életem egyik legjobb döntése volt, hogy oda jelentkeztem!
Már a Kőbányai Zenei Stúdió elvégzése után szerettem volna tovább tanulni, ám akkoriban még nem volt esély az államilag finanszírozott képzési formára. Évről-évre figyeltem a honlapot, aztán tavaly szembe jött a lehetőség. Nagyon izgultam a felvételi napján, ám amint beléptem az épületbe, egy csapásra megszűnt a vizsgadrukk. Jól sikerült, és – nem győzöm hangsúlyozni – nagyon boldog vagyok, hogy ott tanulhatok.
Mits Gergely oktatja a basszusgitárt, Szendőfi Péter a zenekari gyakorlatot, Mits Marci és Nagy János a kötelező zongorát, a zeneelméletet pedig Birta Miklós. Elképesztően profi és élvonalbeli zenészektől van lehetőségem tanulni és az eddigi ismereteimet kamatoztatni.
Nem gondolkodtál azon, hogy a megszerzett tudásanyaggal a fejedben, a kiváló hangszeres képességeiddel éppen te add át a tudásod a tanulni vágyóknak?
Az egyetem, a próbák, a koncertek, a munka és egyéb elfoglaltságaim, elköteleződéseim miatt még nem érzem úgy, hogy itt lenne az ideje. Természetesen nem zárom ki azt sem, hogy a későbbiekben nem fogok tanítani. De ez a jövő zenéje.
Mi az, amit el szeretnél érni a zenei életben, amikor azt mondod, hogy elégedett vagy és hátradőlhetsz?
Abba az intézménybe járok, amelybe mindig is szerettem volna, abban a zenekarban és azt a fajta zenét játszom, amit mindig is szerettem volna, szóval teljes mértékben elégedett vagyok.
(Vége)
Hegedűs István
2025. október 27. 07:07