Igen, vannak más profi DJ-keverők is! - hangzik el a mondat sok fórumon és baráti/felebaráti beszélgetésben. De még mennyi, nem csak az az egy márka létezik ám, amit mindenki ismer. Mint ahogyan autómárkából is van sok, de nem tudunk két nagyteljesítményű, drága sportautót összehasonlítani, maximum az adataik alapján, de a fő kérdés úgyis mindig a szimpátia marad, illetve az hogy mennyi az árból a marketingköltség...
Induljunk az alapoktól. Mit kell tudnia egy DJ-keverőnek?
Legyen rajta minimum két bemenet, hiszen eggyel nehezen boldogulnánk. Képes legyen arra, hogy bele lehessen hallgatni előre a csatornákba. Legyen némi előerősítés és EQ a csatornákon. És szóljon jól.
Minimális elvárásnak tűnnek ezek a dolgok, de kijelenthetjük, hogy a DJ-k által használt mixerek általában ezen az utolsó ponton buknak el, pedig ez a legfontosabb tényező. Persze ez nem mérvadó egy házibulin, ahol apa ötpontegyét kergetjük a szakadék széléig, azonban ha a táncolók száma meghaladja a nettó 100 főt és valódi (nagy) hangerőre van szükség, ott csak pár márka állja meg a helyét.
Az Allen&Heath-nél alapkoncepció a minőségi megszólalás, ez pedig csak jó minőségű alkatrészekkel működik. Ennek szellemében készülnek a Xone-keverők, de az előző bekezdésben felsorolt tudást természetesen jóval meghaladja mindegyikük. Vegyük példának a klasszikus Xone92-t!
Mitől más egy Xone92, mint bármelyik másik klubkeverő? Van 6 sztereó csatornája? Van, soknak van. Van 2 AUX kimenete? Ez már egyáltalán nem természetes, egy DJ-keverőnek maximum egy szokott lenni, már ha van egyáltalán. 4 sávos az EQ? Sokan kérdezik, hogy minek a 4 sáv...majd megértik előbb-utóbb. Van két címezhető, analóg filtere? Erre már azért szoktak egyet csettinteni a nyelvükkel az emberek.
Ezek azok a tulajdonságok, amik ezt a keverőt etalonná tették, még ha nem is a popkultúrában. Vannak olyan szubkultúrák, melyeknek a kilencvenkettes a sztenderdje. Az underground house/techno arcok jó része ezt kéri a riderébe és nem gumicsónakot, meg habostortát, amit később a közönség arcába vág. Tudják, hogy a ki- és bemenetek variálhatósága - amit tagadhatatlanul a zenekari keverők világának öröksége - a kreatív EQ-zás, az analóg filter és a jó hang elengedhetetlen a szettjükhöz.
Azonban van ennek hátránya is. A kezdő/haladó DJ ránéz a kilencvenkettesre és el van veszve. Nem érti, nem jön át, hirtelen nem esik kézre, ezért azt mondja, hogy kéri "A" másik márkát inkább. Azonban amíg vannak ennek a típusnak olyan elkötelezett hívei Magyarországon, mint DJ Budai, Cserhalmi György vagy Bohumil (Bogdán Tamás), addig nem kell aggódnunk, szívesen segítenek és még kérnünk sem kell:
Ezúton is köszönöm Bogdán Tamásnak, hogy hű ahhoz, amit képvisel és hogy szívén viseli a termék magyarországi népszerűsítését!
Gergics Attila
audmax.hu
2016. október 21. 18:43