A holnap hangjai rovatban igyekszünk olyan feltörekvő zenekarok létezésére rávilágítani, akik mindenképp érdemesek arra, hogy felkerüljenek a zenei térképre, s a pályatársak is képet kapjanak róluk, illetve a véleményükről, ami a hazai zenei életet illeti.
Bemutatnátok röviden a zenekart? (név, hangszer, stílus, mióta zenéltek együtt)
A ZAK együttes folytatásaként kezdtük el próbáinkat. Nevünket pedig úgy választottuk, hogy egy alkalommal félreértésből ZACC együttesként mutattak be bennünket. Ez a formáció 2012 decemberében kezdte próbáit, főként szabadszállási és egy kunszentmiklósi tagokkal. A csapat tagjainak többsége gyermekkora óta közel áll a népzenéhez, többen néptáncoltak, ugyanakkor más jellegű hangszeres könnyűzenével is foglalkoznak. Innen ered a következő párosítás ötlete, ami manapság nagyon népszerű a Kárpát-medencében is: olyan zenei stílus kialakítása, amely ötvözi a népzenét különböző könnyűzenei stílusokkal.
A Zacc együttes jelenlegi formájában 2014 óta zenél együtt. A zenekari tagok: Bajusz Gábor- gitár; Bajuszné Tücsi, Hajdú István- ének; Majdán Dorottya- hegedű, ének; Honti Roland- basszusgitár; Pócs Márton- dob, ének.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Kiemelt célunknak tekintjük a magyar népdalok népszerűsítését, laikusok számára könnyebben emészthető formában, alternatívát kínálva a jelenleg széles körben elterjedt kommersz zenei irányzatok mellett.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Az autentikus népzene ötvözése könnyűzenei elemekkel még nem túlzottan elterjedt Magyarországon. Igyekszünk olyan dalokat választani, amik nem mindenki számára ismertek, melyeket populáris hangszeres értelmezéssel mégis ismerősként fogadnak a zenehallgatók.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
A készülőben lévő új anyagaink elterjesztésével széles körű ismertségre szeretnénk szert tenni.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
A mai médiában indokolatlanul nagy népszerűségnek örvendenek a műanyag, azaz a „megcsinált” sztárok. Szeretnénk az igazi, eredeti és igényes zenei irányzatok szereplőinek körét bővíteni a jelenlegi piacon.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Egy bizonyos ismertség és szakmai szint felett mindenképpen, nem titkolt vágya szinte minden zenésznek, hogy bekerüljön ebbe a körbe.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
A mai korban a fénysebességre gyorsult információ és médiaáradat sok tehetséges zenésznek ad lehetőséget a gyors sikerre vagy éppen a gyors bukásra. Régebben, a nehezebb viszonyok között ugyan komolyabb munkával járt egy-egy eredmény vagy teljesítmény elérése, de aki megtette a szükséges utat a zenei fejlődésében, az jó eséllyel számíthatott az elismertségre.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Nem egyszerű a kérdés, de ha mindenképpen meg kell valakit nevezni, akkor talán Szabó Balázs, mint előadó és műszerző alkalmas lehetne erre a szerepre.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Sajnos egy-egy ilyen műsort megtekintve, folyamatosan felmerül a kérdés, hogy vajon a szigorúan vett piaci érdekek, vagy valóban a tiszta tehetségek azok, akik eséllyel indulnak…
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Sajnos az általunk kedvelt és művelt zenei ágban nagyon kevés a kortárs, fiatal előadó, akikkel együtt gondolkodhatnánk, vagy akár dolgozhatnánk. Pedig sok esetben lenne hasznos a tapasztalatok és a látásmódok cseréje.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
A zenei fesztiválok nagyon hasznosak, mivel ezek azok az események, ahol szinte bármilyen stílusú és felkészültségű zenekar megmutathatja magát. A nagyszámú közönség visszajelezéseinek hatásai pedig mindenképpen pozitívan hathatnak a fejlődésre.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
A nagyvárosokban ugyan sok lehetőség van arra, hogy egy induló zenekar kipróbálja és kitombolja magár egy-egy klubesten, de sajnos a kisebb településeken inkább megszűnőben vannak ezek a lehetőségek.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Mindenképpen fontos lenne, hogy a piaci értékeket szem előtt tartó tehetségkutatókat mind mennyiségben, mind funkcióban felváltsák a fesztivál jellegű rendezvények.
Alacsony látogatottságú, hátrányos térségekben az élőzenei rendezvényekre vonatkozó jogdíjakat eltörölnénk, de legalábbis minimálisra csökkentenénk. Ezzel megkönnyítve a szervezők munkáját is, bátrabban terveznének.
Köszönjük a beszélgetést.
2016. december 30. 10:51