A tizenötödik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2022-2023. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a SMUDGE City zenekarral folytatjuk, ők a II. CityRocks Könnyűzenei Tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
A zenekar tagjai:
Rakonczai Bíborka – ének, rap,
Debreczeni Viktória – trombita,
Gregus Ádám – basszusgitár,
Csernus Erik – dob,
Tóth Sándor- gitár, vocal, rap
A SMUDGE City zenekar 2022 májusában alakult Orosházán. Az alapkoncepció egy élő hangszerekkel kísért R&B formációnak indult. Azonban már az első próbák alkalmával érzékelhető volt, hogy kevésbé lesz tisztán behatárolható a banda stílusa. Mivel a zenekar minden tagja más zenei közegből érkezett. A zenénk, illetve a megírt dalok nagy része kísérletező hangvételű. Természetesen a jó ízlés határát nem átlépve, de mindig keresve saját hangzásvilágunkat. Alternatív és R&B elemekkel színezett modern zeneként írjuk körül a stílust, helyenként blues-os, soul-os futamokkal.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Hm… A dalszövegeink nagy része olyan hétköznapi élethelyzetbe csalja a hallgatót, amit egy kicsit mindenki magáénak érez, vagy érzett már korábban. Viszont mégis mindenkinél más és más a sztori köré húzott kontextus. Sokszor nosztalgiázunk a szövegek kapcsán a srácokkal arról, hogy egy-egy odaszúrt sor kiből milyen élményt csal ki. Ezért ha van üzenet, akkor talán annyi, hogy: Minden hétköznapban van valami amiért megéri felkelni és beszállni a mókuskerékbe. …és mi mind így is éljük meg a mindennapjainkat! Éppen ezért inspirál legfőképpen ez bennünket!
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Talán a skatulyák nélküli műfaji nyitottságot említenénk. Mivel megáldott bennünket az Isten egy igazi aranytorkú népdal énekessel, aki nyilván más stílusokban is szuperül mozog, de a hangjában valahogy mindig ott rejtőzik egy kis csalafinta hajlítás, dialektus stb. A dalok 99 százalékában éppen ezért kifejezetten kerüljük a klasszikus magyar népzenére jellemző zenei alapokat, hogy megmutathassuk, hogy mennyire izgalmas tud lenni egy Soul/R&B alapra énekelt szöveg kis népies frazírokkal. De trombitán harsogó balkáni motívumokat is kevertünk már össze izgalmas népzenei hajlításokkal.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Természetesen bízunk, abban hogy van igény itthon arra, amit csinálunk. Véleményünk szerint szűk az a réteg aki azzal próbálkozik, mint mi. Hisszük, hogy van jövője a hangszeres élő zenének. A szövegeink magyar nyelven íródnak, magyar hallgatóságnak. Ha mernénk egy nagyot álmodni akkor azt mondanánk, hogy talán van helyünk a legnagyobb hazai fesztiválokon.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Kezdjük a negatív trendekkel. Nem igazán tudunk azonosulni azzal a jelenleg divatos énektechnikával mikor az énekesek az értelmezhetetlenségig próbálják leutánozni, átültetni az angol nyelven íródott trap dalok kiejtését magyarra. Olyan szép a magyar nyelv. Megszámlálhatatlan lehetőséggel és bőséges szókinccsel. Csak tudni kell kreatívan sáfárkodni vele! ;)
Ami pozitív, hogy egyre inkább elmondható, hogy a magukra valamit is adó előadók, mind élő zenekarral járják az országot. Profi zenészekkel és hangtechnikusokkal. Egyre kevesebb a „megúszós” előadó!
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Egy bizonyos szint felett egészen biztosan!
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
A zenészek megítéléséhez a legtöbb esetben hozzájárult az a hedonista életvitel, amiről már több életrajzi könyv is íródott. Szeretjük két végén égetni a gyertyát! Ez van! De mindemellett mára jelen van a zenész társadalomban egy olyan értelmiségi, tanult, konzit, egyetemet végzett képzett zenész generáció, amely megérett a sztereotípiabontásra!
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Szakmai körökben Azahriah-ról tudja ezt ma sok mindenki elképzelni. Nyilván vannak iszonyatosan tehetséges hazai zenészek, mint Vitáris Iván, de a külföldi piac nagyon telített, megfoghatatlan és jelenleg hazai perspektívából elérhetetlen.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Természetesen örülünk, hogy vagytok/vannak! Egy induló zenekarnak bármilyen segítség nagyon komoly lépcsőfok lehet a karrierjében. Mérföldkő kapcsolatépítés tekintetében és nem utolsó sorban visszajelzés a bandák számára azzal kapcsolatban, jó-e az irány?!
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Sokszínű, változatos, új hullámú, innovatív. Szeretjük a megdöbbentő, fura dolgokat, műfaji keveredéseket.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Hatalmas lehetőség bárki számára. Az ott felszabaduló energiákhoz nincs hasonló. Hálásak lennénk, ha Nagyszínpados előadók lehetnénk.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Ősztől tavaszig elengedhetetlenek a klubok a hazai zenei életből. Feltörekvő bandáknak is szuper lehetőség, hogy elvigyék az anyagaikat az ország több pontjára.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Talán ha a rádiókban és tv-ben lenne egy mentor blokk a feltörekvő zenekarok számára az nagyon sokat segítene. A youtube térhódításával sok olyan előadó is teret kapott, akik sem zeneileg, sem emberileg nem feltétlenül példaértékűek a felnövekvő generáció számára. Szerencsére az Öröm a Zene programban még van értéke az igazi zenének! Hálásak vagyunk!
Köszönjük a beszélgetést.
2023. szeptember 22. 09:53