A tizenhetedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2024-2025. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Pablo and the Escobars zenekarral folytatjuk, ők az egri Éter Plusz tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
Sziasztok mi vagyunk a Pablo and the Escobars, közepesen tehetséges magyar Blues Rock együttes. Azaz:
Molnár Eddy “Kicsi Alejandro”-dob;Monostori Kata “Juanita”-ének; Ferencz Mari “Maria Francescu”-billentyű/ének; Faigl Zoltán “Don Miguel”-basszusgitár; Takács Tibor”Pablo”-gitár.
2020-ban alakultunk, elsősorban a saját szórakoztatásunkra jártunk jammelni a próbaterembe, akkor még csak hárman, mi fiúk. Az énekléssel nem igazán boldogult egyikünk sem, így amikor már komplett dalaink voltak, egy ponton megrekedtünk. Ekkor Miguel régi ismertsége révén csatlakozott hozzánk Juanita, akivel felvettünk 2 kislemezt, a Play with My Bluest és a #Kettesepét. 2022-ben kaptunk lehetőséget egy Petőfi Akusztik tv felvételre, amikor először alkalmaztunk vendég zenészeket. Maria volt az egyik, nem mellesleg pedig Juanita énektanára. Annyira jól működött a közös meló, hogy egyértelművé vált hogy bevesszük. 2024-ben adtuk ki az első lemezünk immáron öten,a Hunglish Shuffle-t, amivel jelenleg is turnézunk szerte az országban.
Stílusuk abszolút egyveleg. Alapvetően Blues Rock zenekarnak tituláljuk magunk, de felfedezhetők Grunge és Pop és New Country elemek is a zenénkben. Nagy hangsúlyt fektetünk a vokálokra, gitárszólókra. És nagyon hangosak is vagyunk!?゚リヘ?
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
A zenekar egy görbe tükör. Pabli önérzetes, és bántja a magukat utca gyereknek kikiáltó rapperek, pocakosan/kicsit kopaszon a wigwamba úgymond a “Los Angelest”lehozó, magukat művésznévvel illető, hajdúsági Lemmyk üzenete… Ezért van nekünk is tudatosan kitalált nevünk például.Ha social média felületeink figyelemmel kíséri valaki, láthatja hogy egy fiktív világ van a zenekar köré építve, gyakorlatilag egy fantasy.
Gyakorlatilag a zenekar üzenete az önirónia.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Extravagáns a kinézetünk.Általában tudatosan úgymond “kellemetlenül” nézünk ki a színpadon, fura dolgokat posztolunk, és nem írunk 3 perc 10 másodpercnél hosszabb blues számokat. A blues az amivel a magyar közönség mondjuk Deák Bill Gyulát azonosítja. Nem feltétlenül a melegítőben és bajuszban,agyon tetovált somolyogva ugrándozó fiatalokat. Így sokszor aki élőben lát minket az meglepődik.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Nézd,igazából Kicsi Alejandrot leszámítva mind elmúltunk 30 évesek. Ketten családosak a zenekarból, mindannyian melózunk, úgyhogy nincsenek tévképzeteink ezzel kapcsolatosan. Szeretünk zenélni, szeretünk együtt zenélni. Effektív egy olyan zenei stílusban működünk és alkotunk aminek azért itthon nincs akkora kultúrája. De jó látni hogy fejlődik a mi kis projektünk évről évre!Jobb helyeken játszunk, tudunk csinálni videókat, felvenni lemezt, kiélni a kreatív hajlamaink és nekünk ez a fontos, bár az embernek azért sokszor kell visszaigazolás. Sajnos a mainstrem most mellőzi az élő zenét, más szelek fújnak. Egy ilyen muzsikával operáló csapatnak azért sokkal zártabbak azok a bizonyos ajtók. De valószínű ha nem a zene szeretetéért zenélnénk, akkor már pár pofon után feladatuk volna.
Úgyhogy csak előre, és ami a legfontosabb csak szívből, és nem görcsösen!
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
A zenei trend egy furcsa dolog. Amikor mondjuk mi voltunk középsulisok akkor a metal-hard core szféra hódított, mindenkinek ki volt tágítva a füle és jártunk a Kultiplexbe, valamint nagyon dühösek voltunk. A szüleink nem értették miért jó olyan zenét hallgatni amiben üvöltöznek a füledbe. De jó volt, ez volt a mi generációnk zenéje. És ki kell jelenteni hogy boomerek lettünk, mert én meg nem értem miért jó ha valaki fülébe ritmusra szavalnak, auto tune hanggal half english nyelven. De neki jó, mert ez meg az Ő generációjának a zenéje. Tehát szerintem a zenei trendet más aspektusból kell vizsgálni. A zene célja az hogy örömet okozzon annak aki hallgatja és annak aki csinálja. És amikor egy Papp Lászlónyi ember örül a Pogány Indulónak, az nekik jó. Úgyan úgy amikor 80embernek játsza a Muzikumban a Petendi Tomi a Hendrixeket, az meg nekünk jó. A célját elérte minden foglalkozás.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Valamilyen formában meg,viszont azért kaotikus. Nyilván ha az ember tanít mellette vagy egy olyan formációban muzsikál ami mainstreem és éppen fut a szekér, akkor lehet pár jó éve. De a közvetlen környezetből az a tapasztalat hogy minden csak időszakos, és szükség van több lábra.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Régen másként aposztrofálták a zenészeket. A nyolcvanas években Művészúrnak és Művésznőként szólították őket egy interjú során, 2025-ben Facebook liveban szidják egymás anyját több ezer néző előtt, a social média platformokon üzengetnek egymásnak. Ebben minden benne van.
Somló Tamás vs. G.W.M. Valamiért nem érzek köztük jelentős párhuzamot.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Amúgy rengeteg világszínvonalú magyar produkció és zenész van magyar viszonylatban, Apey például kiemelkedő tehetség, vagy az Ivan and the Parazol. Azariah aki körül óriási a hype, de az ő zenéjéhez boomerek vagyunk. Ja és Juanita persze.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Sokon indulunk, de általában nem nyerünk semmit. :D Arra nagyon jó ha szakavatott a zsűri akkor az építő jellegű kritika tényleg építhet. A fülesbagoly keszthelyi fordulójára pl. elmentünk Maria nélkül, tele magánéleti problémákkal, lehetetlen körülményeket kreálva magunknak.El lett kommunikálva a backline is, úgyhogy ki kell mondani: pokoli formában, nem megszokott körülmények között, pokoli szar produkciót hoztunk össze. Pokoli szar kritikát is kaptunk, gyakorlatilag összetört mindenki. Viszont ha akkor nem történik ez,akkor most nem válaszolunk ezekre a kérdésekre, mert dacból csak azért is indultunk a következő olyan helyen ahol azonos a zsűri, és jóvá akartuk tenni a renoménk. És sikerült!
Úgyhogy mivel a tehetségkutatózás verseny, ezért azt gondolom küzdeni tanít meg elsősorban.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Most annyira nem a hangszeres zene korát éljük. Viszont a fiatal gyerekek profin kezelnek olyan softwareeket, és magát a számítógépet hogy nincs előttük lehetetlen. Most inkább talán a producerek korát éljük, mintsem a hangszeresekét.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Szeretjük őket, mennénk is ha tudnánk. Bár igen nehéz helyzetben vannak ők is. Sajnos kénytelenek olyan előadókat felléptetni akik hoznak is potenciális fizető vendégeket, így kis zenekarként, bookingos rokon nélkül gyakorlatilag lehetetlen a bejutás.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Erről közvetetten tudunk nyilatkozni hiszen ebben érintettek vagyunk.
Nagyon változó a létszám minden koncerten vidéken. A kisebb helyeket a törzsközönség ami eltartja, akiknek mindegy ki az esti fellépő, úgy is megnézi. De mivel kis hazánk elég Budapest orientált, ezért vidékről nagyon sokan mentek külföldre dolgozni vagy jöttek Pestre. Úgyhogy a kisebb vidéki városok, főleg a keleti országrészben konganak az ürességtől. A covid óta talán az emberek is zárkózottabbak lettek és nehezebben mozdulnak ki. De akik ott vannak azok általában lelkesek, és élik a bulikat stílusoktól függetlenül. A nagyobb vidéki klubok nagyobb fellépőkkel dolgoznak, esetleg egy estén léphetnek fel több nagyobb zenekart. Talán ezek amik működnek. De nincsenek könnyű helyzetben annyi szent.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Valószínű el kell telnie annyi időnek hogy megint az élő zene váljon trendivé, azok a stílusok amik megkövetelik a hangszeres előadást . Ezek a ciklusok váltakoznak, most nem nekünk áll a zászló. De talán majd pár év múlva, addig is kitartás, türelem!
Köszönjük a beszélgetést.
2025. szeptember 26. 05:45