Az életképek sorozatunkat ezennel kibővítjük a legfiatalabb kollégák irányába is. Ebben a sorozatban ugyanazon kérdéseket tesszük/tettük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.
Legújabb szólódalomat (Marik Laura - Diófa) követően most egy albumra fókuszálok. Célom: egy könnyed, mindenki számára befogadható zenei album elkészítése a leendő zenekarommal, ahol a gitár és a hang kerül a középpontba.
Jelenleg egy duónak vagyok a tagja: Kolosai Ferenccel alkotunk két gitárral, két hanggal egy csapatot. Ennyi év szólózás után vele és további csapattársaimmal tervezem a jövőt. Már a zenekar összeállt, az album elkészültével fogunk debütálni.
Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?
A debütálást követően az új albumot visszük koncertekre a zenekarral, addig is a duóban szólalnak meg akusztikusan a már kész dalok és feldolgozások. A koncerteket és dátumokat a Facebook és Instagram oldalamon teszem közzé folyamatosan: Facebook/lauramarik, Instagram/lauramarik
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Egyre több a fiatal feltörekvő zenekar/énekes, akik tényleg jó zenét szólaltatnak meg. Ha ez így folytatódik, születhetnek maradandó darabok.
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?
Pozitívnak tartom, hogy az elektronikus zene végre találkozott az élőzenével. Negatívnak, hogy még így is kevés az élőzene.
Mit jelenthet a CSTP támogatás egy kezdő zenekarnak? Mit jelentett nektek?
Kiugrási lehetőséget, anyagi támogatást a kezdetekhez, valamint ismeretséget, kapcsolatokat a zeneiparon belül. Én még nem pályáztam, de a közeli terveim között szerepel.
Jelentkeztek más pályázatokra, például az NKA, CSTP/Hangfoglaló vagy más intézmény kiírására?
Két éve a Tempus Közalapítvány – Campus Mundi pályázatát elnyerve tanulhattam az Egyesül Államokban, New York városában a Collective School of Music zenei intézményben. Hatalmas lendületet adott zeneileg, inspiráló tanároktól tanulhattam, és kiváló zenészeket ismertem meg, akikkel még ma is tartom a kapcsolatot. Volt lehetőségem esti bárokban énekelni, koncertezni. Óriási lehetőségnek tartom a külföldön szerzett tapasztalatokat, így nagyon hálás vagyok az alapítványnak, hogy ez lehetővé vált számomra is.
Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?
Ha valaki bekerül a rivaldafénybe, meg. Viszont kompromisszumokat kell kötnie: Érkeznek majd olyan felkérések, amelyek már nem a zenéhez kapcsolódnak, viszont jól megfizetnek - gondolok itt különböző televíziós showműsorokra. Ha ez nem találkozik az egyéniségeddel, akkor nem szabad elvállalni.
Én a tanításból keresem meg a zene melletti bevételemet. Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)
Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?
Nekem egyértelműen a fellépésekből, de úgy gondolom, hogy ma már a befutott zenekaroknak is a koncertek adják a bevételük nagy százalékát.
Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?
Itthon kis létszámú, de annál többféle zenei műfajt hallgató közönség van. A jazz zenészekkel nagyon szálkás a hazai zenészközönség, míg a nem szakmai közönség nem figyeli, csak élvezi/hallgatja a zenét egy bárban, vagy étteremben. A klasszikus zene ugyanebben a helyzetben van, bár ebből a műfajból sajnos kevesebb jut el a laikus hallgatóhoz. A könnyűzene és a ma kedvelt trendek megtalálják a közönségüket, vannak felkapottak, ismert/kevésbé ismert jó zenék, ezek általában könnyen befogadhatók bárki számára. A régi idők nagy slágereinek pedig még mindig megvan, él a közönsége, így nem kerültek le a „szalagról”, ma is szeretik őket.
Én igyekszem különválasztani a szakmát és a zenehallgatást. Amikor hallgatóként vagyok a közönségben, nem szeretem a hibákat keresgetni más játékában, inkább igyekszem élvezni a zene adta örömöt.
Van példaképed?
Rengeteg énekes, zenekar inspirál, így nehéz egy nevet kiválasztani. Lady Gaga viszont a sor elején van.
Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Aki a hozott tehetségen kívül a következőkre fókuszál: rengeteg gyakorlás, alázat, kitartás és kapcsolatok teremtése.
Továbbá... Van mellette egy jó ügyvéd.
Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?
Van, akinek segít és van, akinek nem. Én nem szeretnék indulni. Az utóbbi években a tehetség hátrébb szorult a középpontból, pedig sok tehetség van Magyarországon, sőt, a jelentkezők között is fel-fel szokott tűnni egy-egy kiemelkedő hang.
Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?
Nekem vannak nagy kedvenceim. Remélem, egyre többen lesznek, leszünk a következő generációban!
Mi a véleményed a fesztiválokról?
Hatalmas lehetőség a közönség megnyerésére, a zene és zenekar ismertségének terjesztésére, hazai közönségre szert tenni és óriási élmény többek között. Valamint a „backstage” jó kapcsolati tőkére ad lehetőséget.
Mi a véleményed a zenei klubéletről?
A főiskolás éveimben hiányoltam, ma már viszont egyre több helyen szólal meg az élőzene. Viszonylag kicsi a zenei közeg itthon, így nehéz igényelni a rengeteg klubhelyiséget, ahol a zenészek összejárhatnak „jamelni”, zenélni. Nem is olyan rég ismertem meg Budapesten az újra megnyílt Metro Klub nevű helyet, ahol szerda esténként van zenei jam session, illetve az Analog Music Hall-t, ahol pedig a próbatermek adta lehetőségen kívül koncertezni, ismerkedni van lehetőség.
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Az élőzene eljuttatása a közönség felé. Ma már egyre kevesebben hallgatnak rádiót, a dalokat készen kapják a hallgatók különböző „streaming” oldalakon, szolgáltatásokon keresztül. Viszont ott mindenki a kedvenceit hallgatja, így az új zenekarok dalai lassan kerülnek közönség elé. A klubok, bárok, éttermek, rendezvények, fesztiválok élőzenei koncertjei segítenek a zene terjesztésében.
Köszönjük a válaszokat!
2020. július 20. 08:48