MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A holnap hangjai – Kölyök

Folytatjuk a megkezdett hagyományt, s az immáron kilencedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2016-2017. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Kölyökkel folytatjuk, Ő a Fülesbagoly  tehetségkutatón érdemelte ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét. 

Bemutatnád röviden a zenekarod?

Ez egy egyszemélyes „one-man-band” formáció, gitár-ének-beatbox-didgeridoo hangszereléssel, loop-pedállal kiegészítve, akusztikus folk-rock/etno stílusban. Nemes Gábor a becsületes polgári nevem, a „Kölyök” középiskolában ragadt rám, aztán elsősorban zenész körökben úgy maradt(tam). Ebben a formában bő egy éve „zenélünk együtt”, előtte főleg különböző zenekarokban muzsikáltam. Volt persze egyszál-gitározás és némi loopolás is ,de nem ennyire koncepciózusan.

Van-e kitűzött, megfogalmazott célod, vagy felvállalt üzeneted?

Ha nagyon meg akarnám ideologizálni a dolgot, ezen kérdés kapcsán könnyen belemehetnék egy „engedjük ki a népzenét a táj- és táncházból, hogy a kortárs kultúra része lehessen..” - típusú fejtegetésbe, talán még igazság is lenne benne azzal együtt, hogy ezt Bartók óta már jó néhányan elsütötték ugye...   Mindez egyáltalán nem tart vissza attól, hogy ha olyanom van, írjak egy pop-nótát, vagy akár egy kortárs komolyzene határát súroló szólógitár darabot.

Véleményed szerint miben  vagy egyedi... mi az, ami különlegessé tesz?

Viccelsz? :) Már úgy értem, a hangszerelés szerintem elég egyedi. Legalábbis a hangtechnikusokkal való egyeztetések erre engednek következtetni...
A mókát félretéve, a loop-olás világában ez az akusztikus etno stílus nem igazán megszokott, inkább a hip-hop, pop, elektronikus hangulat, meg ilyesmik mennek. Én igyekszem a repetitív jelleget lehetőleg minimalizálni, ezért sokszor teljesen máshogy építem fel a nótákat, mint azt a loop-os zenészek általában szokták. Ez nagyon sok gyakorlást igényel, szimultán kell például beatboxolni és gitározni, vagy didgeridoozni és gitározni, miközben magában a gitározásban is sokszor többszólamú, fingerstyle-jellegű témák vannak.
A népi dallamokra írt saját szövegek is meglehetősen egyediek, több visszajelzés szerint ezek a kvázi „kamu népdalok” a legjobban sikerült dalszövegeim.

Milyen jövőt látsz magad előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

Én akkor is zenélnék, ha most alá kéne írnom egy papírt, hogy soha a büdös életben egy fillért sem fogok kapni érte. Egyszerűen muszáj muzsikálnom, különben rosszul érzem magam. Hogy az ipar mit csinál, azt sajnos nem tudom. A nagyobb baj talán az, hogy nem is igazán érdekel, valószínűleg ezért sem sikerült még eddig túl nagy áttörést elérnem ezen a fronton. :)

Meg tudnál nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztalsz?

Trendekről érdemben nem tudok nyilatkozni, részemről eddig inkább egyedi eseteket tapasztaltam. Például xy-programszrervező, klubtulajdonos stb. hogyan áll hozzá a dolgokhoz. Ebben igen nagy végletek vannak. A központilag finanszírozott támogatás mindenképp jót tesz a kultúrának, pláne azoknak, akik hozzá tudnak férni ezekhez a forrásokhoz...

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből?

Nekem sok ismerősöm sokféleképpen él manapság zenélésből. Van aki befutott könnyűzenei formáció tagja, van aki szimfonikus zenekarban játszik, van aki színházban, van aki óceánjáró hajón, van aki táncházakban, van aki szórakozóhelyeken. Még olyan is van, aki hosszú évek óta jár ki külföldre utca-zenélni, és magyarországi mértékkel mérve versenyszférás keresete van ebből.
Ha viszont olyan szempontból vizsgáljuk a dolgot, hogy ki az aki azt és úgy játszhatja a megélhetésért, amit és ahogy szeretne, akkor azért le tud szűkülni a kör. Ennek a kritériumnak még a mindenki által áhított „befutott formációk tagjai” - státuszú kollégák sem mindig felelnek meg.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Kádár idején jobb volt... Nem tudom, én általában zenészek és zenészek barátai, egyéb művészeti ágak képviselői között mozogtam, zeneművészeti iskolákba jártam stb. Ha vannak is a „külvilágnak” sztereotípiái, én már annyira megszoktam őket, hogy nem igazán tűnnek fel.

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Vagy én, vagy pedig a Beatles. Kvalitás tekintetében persze sokan mások is szóba jöhetnének.

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Az előadó szempontjából fontos szituációk ezek a megmérettetések. Összpontosítani kell az energiákat arra kis időre, amit színpadon tölthetsz, kezelni kell tudni az esetleges lámpalázat, kontroll alatt kell tartani mindenféle dolgot a beállástól elkezdve, ami nagyon fontos képesség egy előadóművész számára. „Fesztiválfegyelemet” , precizitást, kommunikációt lehet fejleszteni, meg lehet tanulni nem látványosan lereagálni az esetleges hibákat vagy hangtechnikai problémákból adódó nehézségeket, stb. Amikor az ember egy versenyre készül, a gyakorlása is tudatosabb és precízebb lesz, ez által rengeteget fejlődhet. Még a sokat tapasztalt rutinrókák is más érzéssel lépnek színpadra, ha tudják, hogy utána zsűri értékeli őket.
A zsűriben ülő szakemberek számára nyilvánvalóan fontos, hogy képet kapjanak a zenei utánpótlásról. Építő kritikákkal pedig sokat tudnak segíteni az előadóknak. Persze nem minden ilyen esemény sül el jól, ezer buktatója lehet a dolognak, de alapvetően fontos és jó lehetőségnek tartom a tehikutikat.
Persze én most nyertem meg egyet, így meg aztán pláne...

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Szerintem Magyarországon rengeteg jó zenész van. Hogy ezek közül kik juthatnak szélesebb közönség előtt lehetőséghez, az már más kérdés, de az utánpótlással nincs gond.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Azok a hőn áhított fellépések...

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Általános meglátásom a klubkoncertekkel kapcsolatban, hogy körülbelül fele hangerő bőven megfelelne a legtöbb helyen. Higgye el mindenki, hogy attól nem lesz jó a zene, ha nagyon hangos. Sőt.
Persze gondolom, a kérdés nem erre vonatkozott elsősorban... Aztán fene tudja, lehet, hogy ha megfelelően szólnának a klubok, több ember járna koncertekre.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

A média felelőssége óriási. Néha azt lehet érezni, mintha nem mindig a megfelelő emberek diktálnák a közízlést. Ha ezen valahogy változtatni lehetne, az bizony nem lenne rossz.

Köszönjük a beszélgetést.



2017. április 28. 12:44

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA