A holnap hangjai rovatban igyekszünk olyan feltörekvő zenekarok létezésére rávilágítani, akik mindenképp érdemesek arra, hogy felkerüljenek a zenei térképre, s a pályatársak is képet kapjanak róluk, illetve a véleményükről, ami a hazai zenei életet illeti.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
Persze, mi vagyunk az Afterkrū , a zenekar tagjai: Antal Bence, Benedek Bence, Pető Bence és Zelei Kristóf. 2018 őszén határoztuk el, hogy elkezdjük az ötleteinket összerakosgatni. Nem tűztünk ki nagy célokat, csak a zene öröméért csináltuk. Aztán egyre több dal született és úgy voltunk vele, hogy vágjunk bele, mi baj történhet? Most itt vagyunk, megjelent az első dalunk és klipünk, de már a következőn dolgozunk. Felgyorsultak az események, most próbálunk lépést tartani ☺
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Eleinte csak a zenélés öröméért kezdtük el csinálni, nem volt konkrét célunk, azonban ahogy születtek a dalok, úgy körvonalazódott a történet. Megpróbálunk a modern társadalom problémáival, kérdéseivel foglalkozni. Erre a legjobb példa talán az első dalunk a Cyberlove, ami a társadalom digitalizálódásával foglalkozik. A szövegeink ebből kifolyólag kritikusak, jó nagy adag iróniával töltve.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Hogy miben vagyunk egyedibbek a többieknél? Három Bence is van a zenekarban, ilyen biztos nincs még egy… :D Viccet félretéve, a modern popzenében nehéz megtalálni azokat a dalokat amik komoly üzenettel rendelkeznek. Ez az egyik legfontosabb számunkra, a dalainknak legyen mondanivalója. Ezen kívül a dalszerzéstől a felvételen át a mix/masteringig mindent mi követünk el. Van egy kis otthoni próbatermünk és egy stúdiónk és ott szoktunk dolgozni. Ettől is lesz egy kis egyedi íze a dolognak.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Szeretnénk minél több emberhez eljutni, talán át tudunk adni ezt-azt a dalainkkal. Nagy a zaj, rengeteg az információ, ezért nagyon nehéz kitörni. Hiába kicsi a haza zenei piac mégis nagyon sok produkció van, és szerencsére egyre több a minőségi.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Egyre több a magas szintű, jól összerakott zene, ami azt mutatja, hogy igen is van igény rá, azonban még mindig rengeteg a semmitmondó divatprodukció. Az mindenképpen pozitív, hogy sok szóló előadó választja az élőzenés felállást és kezdik elhagyni az egyszál mikrofon-cd haknit. Ez talán annak a nagyon pozitív folyamatnak a következménye, hogy egyre több a feltörekvő zenekarokat, előadókat segítő pályázat, tehetségkutató.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Nagyon nehéz. Egy énekes aki egy héten három-négy haknit is le tud nyomni, az meg tud élni csak a zenélésből, azonban egy zenekarnak ez már sokkal nehezebb feladat. Ha valaki nem kerül bele a fő sodrásba, vagy egy állandó helyszínre, akkor szinte lehetetlen.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
A mai magyar zene nagyon megosztó. Sokan kiállnak mellette, mások hallgatni sem bírják. Régen ebből a szempontból talán jobb volt megítélése, ami persze annak is köszönhető, hogy a külföldi zenék sokkal nehezebben voltak hozzáférhetőek. Manapság bárki elérheti a neki legjobban tetsző előadót és emiatt a közönség sokkal jobban széttöredezik.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Jelenleg nem igazán tudnánk olyan előadót mondani, akiből lehetne világsztár. Persze az országban egyre több a minőségi, nemzetközi szintet megütő produkció, de valahogy egyik sem tud, talán nem is mindegyik akar kiteljesedni nemzetközi szinten.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Ha a konkrét zenei tehetségkutatókról beszélünk nem pedig tv-s ről, akkor mindenképp pozitív a véleményünk. Nagyon jó kis rendezvények ezek, amiken lehet ismerkedni, kapcsolatokat építeni és persze nyerni sem rossz ☺ Kellenek az ilyenek.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Nagyon helyfüggő. Az országon belül óriási különbségek vannak. Van ahol nagyon magas színvonalon képzik a diákokat, viszont van ahol a zeneiskolai tanárok sem tudnak könnyűzenét játszani. Összességében azonban a legtöbb produkció nem a hangszeres tudás hiánya miatt nem lesz sikeres, inkább a kezdeti nehézségek, dalmegjelentetés, marketing, a célközönség megtalálása okoz nehézséget.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Sajnos fesztiválokkal kapcsolatban nincs túl sok a tapasztalatunk, csak hallgatói oldalról. A legtöbb helyre nem könnyű bekerülni és jellemzően ugyanazok az előadók találhatók meg mindegyiken kis rotációval.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
A klubélet az országban talán egyre jobban fejlődik, de egy-két kivétellel sajnos még mindig Budapestre koncentrálódik. Valahogy vidéken nehezebb az embereket egy könnyűzenei koncertre elrángatni.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
A legfontosabb az induló, tehetséges zenekarok támogatása lenne. Nem feltétlenül pénzzel, inkább megjelenéssel, rádiós lejátszásokkal, előzenekari lehetőségekkel. Ezekre vannak is kezdeményezések az országon belül, de ezt tartjuk a legjobb iránynak.
Köszönjük a beszélgetést.
2019. március 12. 05:57