A tizenötödik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2022-2023. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort az Absuloth zenekarral folytatjuk, ők a miskolci Helynekem Helyfoglaló 2023. - Zenei tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
Mi vagyunk a miskolci Absuloth zenekar. 2021 óta létezik ez a felállás. Dobnál Csontos Milán, basszerozik Hárskuti Tamás, gitár Kinszki Gábor, Gurszki Máté pedig gitár + ének. Alapvetően metált játszunk, annak is egy modernebb, „progosabb/djentesebb” vállfaját, viszont megjelennek és terv szerint meg is fognak jelenni más irányzatok elemei is a dalokban.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Nincsenek illúzióink, valószínűleg nem leszünk világmegváltó zenekar, de a legfontosabb, hogy azt a zenét játsszuk, ami nekünk tetszik, onnantól tiszta az ember lelkiismerete, akinek tetszik, pedig idővel úgyis becsatlakozik a sztorinkba. Relatív, hogy mi a jó, ha egy kifejezéssel kellene élnem, talán a „populáris-komplexitás megteremtése” lenne.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Ha most még nem is, de a stílusötvözések és a „furaság” (tört,- /poliritmusok, hangnemváltások, vendéghangok) és a szerintünk catchy riffek, énekdallamok disszonanciája lehet ez a tényező. Illetve törekszünk a nem szokványos alternatív szövegtémák megalkotására is. Ki ír, egy halak vs. emberek háborúról?:D
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Nehéz kérdés; Ha most minden műfajt beleszámítunk, akkor a trap+mumble hiphop dallamos refrénekkel a legkeresettebb termék, viszont metálon belül is vannak trendek, amik működnek. Fel lehet szállni arra a vonatra is, viszont lehet, hogy épp az fogja meg az embert, egy-egy olyan kiszámíthatatlan csavar, amire felkapja a fejét, hogy „azta, mi volt ez?!”. Nem lehet és szerintem nem is érdemes másoknak zenét írni, mivel akkora a szórás, hogy hamarabb belecsömörlik az ember, ha megfelelési kényszerrel megy neki ezeknek a dolgoknak, minthogy önmagát adná.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Egy dolog, ami egyszerre pozitív és negatív is; a legtöbb hozzánk hasonló szintű zenekar ugyanúgy szól. Ugyanazok a pluginek, hangzások, midieffektek szólalnak meg, ami miatt nehezebb egyedi hangot képviselni ilyen téren, viszont ezeknek az effekteknek a modernitása és kidolgozottsága miatt ezek a zenekarok egyaránt nagyon jól is szólalnak meg.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Nincs tapasztalatunk ebben, viszont a jelen tájékozottsági szintem alapján azt mondanám, hogy jobban, mint valaha! A streaming szolgáltatások világában kis túlzással olyan zenészek is meg tudnak élni, akik csak online léteznek. Rengeteg lehetősége lett a zenészeknek az önfenntartásra: Streamek/liveok, online feltöltések, gitárleckék, tabulatúrák, merch, Patreon. Csak a kreativitás szab határt, persze pont a sok lehetőség miatt rendkívül telítettnek tűnik a piac.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Múltkor láttam egy meme-t, ahol Slash 3 üveg whiskeyvel fetreng a földön egy régi Guns fotózáson, mellé pedig oda volt rakva, egy modern metálos arc, aki reggel 8-kor egy laptopon, egy csésze kávé mellett, a fehérre festett letisztult szobájában, kötött pulcsiban demózza fel az új djent szobaprojektjének következő dalát. Egyre több vegán, illetve jótékonykodó, természetvédelem központú zenekar van, akiknek fontos a környezetük és akár a dalokon keresztül is felkeltik az emberek érdeklődését a jelen problémákra, emellett viszont rengeteg szexuális, erőszakos cselekedettel kapcsolatos botrányba keveredett zenészről is hallhatunk, ami biztosan régen is létezett, viszont ma más sokkal nagyobb az odafigyelés etéren. Én úgy gondolom, most jobb az általános megítélés.
*djent: mélyrehangolt, progresszív metálhangzással tűzdelt stílus. Képviselői: Meshuggah, Periphery, Veil of Maya, Tesseract, Vildhjarta, After the Burial
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Mindenképp kell hozzá valami, amivel tudnak rezonálni az emberek, onnantól már csak a befektetett munkán múlik. Konkrét jelöltünk nincs.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Szeretjük őket! Csupa móka, egy rakás király emberrel ismerkedhet az ember, illetve mindig jó külső fülektől visszajelzést kapni saját magunkra, gyakran hangzanak el olyan dolgok, amit nem biztos, hogy észrevesz az ember. Mindenkit buzdítunk, hogy ne féljenek, ha tehetségkutatóra jártok, csak nyerhettek. Persze a TV-s tehetségkutatóra nem mennénk.:)
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Olyan eszközök állnak az emberek rendelkezésére, illetve annyira hamar találkoznak ezekkel a főleg digitális eszközökkel, hogy szinte biztos vagyok benne, hogy nem lesz probléma az utánpótlással. Több kiváló, „alig” 20 évnél idősebb producerről, zenészről hallani, akik már most „viralnek” számítanak akár itthon, akár világszerte. Hundred Sins, Azariah, Carson Coma, Billie Eilish, Olivia Rodrigo és még sorolhatnánk.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Lehet én voltam lemaradva, viszont manapság egyre több „kisebb” fesztivál is utat tör magának itthon, ami kiváló lehetőség mind a közönségnek, akik akár nemcsak a szuperprodukciókat, de a kisebb underground formációkat is kedvelik, hogy egy helyen tekintsék meg őket, mind a zenészeknek, akik így lehetőséget kapnak „kis-nagyszínpadokon” is. Meg hát ki ne szeretne egy jó fesztivált?
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
A nagyobb városok rendszerint rendelkeznek több kiváló klubbal. Mi nagyon szeretjük a klubbulikat, illetve még jóóó sokra szeretnénk is eljutni. Támogattások a klubbokat, járjatok koncertre!
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Az biztosan, ha az emberek konzisztensen elkezdenek koncertre járni. Mindenki jól jár!:)
Köszönjük a beszélgetést.
2023. június 11. 08:04