MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A GHS - HÚRELMÉLET

A húrkérdés egy első blikkre egyszerűnek tűnő tárgykör. Olyan érzése támad az embernek, hogy erről nem lehet különösebben sok dolgot elmondani, ezért gyorsan és könnyen kivesézhető téma. Hogy mihamarabb rövidre tudjam zárni a dolgot, készítettem egy kisebb közvélemény kutatást. A válaszokban teljesen megdöbbentő, a legblődebbtől az igényesség legszélső határáig tartó skálára felvezethető kívánalmakat fogalmaztak meg a felhasználók. A megkérdezettek hangszerészek, amatőr- valamint profi zenészek voltak minden korosztályból. Mind ugyanazt az egyszerűnek tűnő kérdést kapták: „Te hogyan választasz húrt?”. A reakciókat összesítve egyértelművé vált, hogy a húrválasztás a gitárosok életében az egyik legnehezebb dolog. Egy újra és újra visszatérő, folyamatosan változó, nyugodni nem hagyó gondolat. A visszajelzésekből csak egy konkrétum vonható le: korcsoportra, tudásszintre nem szűkíthetően, mindenki hasonló kritériumokat sorolt fel, de ezen feltételek sorrendje egyénenként változó. 

Van akinek a húrok tartóssága az elsődleges, van akinek a hangja, a hangereje, a felhangdússága, vagy a húr kiegyenlített rezgése. Van aki erősítőre kötött gitárral nem hall különbséget húr és húr között. Nekik előrébb való a húrtapadás-csúszás, érdesség, lágyság-keménység. Akad olyan, akinek az a fő, hogy csere után gyorsan beálljon a húr és tartsa a hangolást. Általánosan felmerülő igény a megfelelő húrvastagság, de szinte mindenkinek volt valami standard húrméretektől eltérő elvárása, vagy az azonos húrméretezés mellett lágyabb, vagy merevebb érzet vágya. A szempontok sorában, de eltérő pozícióban szóba jött a húr ára, illetve hogy bevonatos legyen, vagy sem. Többen megemlítették a standard, általuk megszokott minőség gyártó részéről történő szinten tartásának fontosságát is.

Ezeken túl olyan aspektus is felszínre keveredett, hogy ugyanazon gitáros a Stratocasterekre általában vékonyabb, míg a Les Paul formákra a vastagabb húrokat favorizálja. Továbbá fontos a zenészek által képviselt zenei stílus is, ami tovább árnyalja az ügyet, mert a normál hangolások mellett itt a képbe kerültek a lehangolt, a bariton, a 7-8-12, vagyis sokhúros hangszerek, emellett az eltérő tremoló-rendszerek, az erősebb és gyengébb pengetési szokások, mitöbb az arpeggio és egyéb  játékstílusok.

Volt olyan is, akit a húr izgalmas és minőségi csomagolása győzött meg, annak komolyságáról, megint mások a csomagolást mint húrvédő, húrtároló alkalmatosságot tartják kivételesen lényegesnek.

A korábban felsorolt szempontok sokasága olyan húrkészlet-variáció rengetegre való igényt teremtett, ami egy gyártó részéről komoly figyelmet és szakértelmet követel. A Chicago és Detroit között félúton, Battle Creek városában található GHS Strings Corporation ezen változatos kívánalmakra reagál több, mint kielégítő módon, az 1964 óta ott gyártott BOOMERS húrokkal.

A márka zászlóshajójának számító, „Power Stringnek” is becézett BOOMERS húrszéria a sikerességének köszönhetően, napjainkra hatalmasra duzzadt húrcsaládjában bármely műfajt, illetve játékstílust képviselő előadó talál a maga számára optimálisat. Ugyanis a GHS a fejlesztései során megszülető új családtagok piacra dobásakor nem vonja ki a forgalomból a már korábban bevezetett típusokat, hanem nagyon következetesen kiegészíti a palettáját a korábbiaktól eltérő, új termékkel. Így juthatott el mára oda a brand, hogy produktumai minden eddig felmerült elektromos gitáros elvárásnak megfelelnek. További haszna ennek az üzleti modellnek, hogy így, sokak örömére, tartósan, évtizedeken át beszerezhetők a változatlan régi típusok is.

A BOOMERS esetében a koncepció része még a magas minőség melletti kedvező árfekvés. Ennek hála bárki számára könnyen hozzáférhető. Tapasztalatból írhatom: a GHS trükkje, hogy nincs trükkje. A kis borítékokba ma is ugyanazt csomagolják, amit a gusztusos, de egyszerű csomagolás ígért már évekkel korábban is: Típustól függően kör vagy hatszögletű keresztmetszettel rendelkező acél magvas, nikkellel palástolt, szoros körhuzallal csavart, erős és kiegyensúlyozott hangú, gyors hangindítású, hosszú élettartamú, megbízható elektromos gitár és basszusgitár húrokat. Változás mindössze a felhozatal szélesedésében tapasztalható.

Momentán a kínálat legvékonyabb 8-as E1-es húrvastagságú 6 húros elektromos gitár szettektől, a standard húrokon keresztül, a bevonatosokon (coated), a baritonon, a tremoló rendszerekre külön fejlesztett Double Ball End BOOMERS-en, az extrém játékstílusra külön erősített – Reinforced -, készleteken, a 7-8-12 húros gitárokra gyártottakon, a módosított magvastagságú és magformájú garnitúrákon át, egészen a piccolo és 8 húros basszusgitár szettekig tart. Természetesen ezekből mind elérhető többféle méret, keménység, hibrid verziók, felmerülő hiányérzet esetén a BOOMERS signature összeállítások kínálnak további szettek közti alternatívát. A teljesség igénye nélküli signature felsorolás: Dave Gilmour, Jeff George, Fle.

Ha ezen nevek nem lennének elég meggyőzőek, érdemes meglátogatni GHS weblapját, ahol GHS BOOMERS és egyéb GHS-t használó művészek vég nélküli sorával találkozhatunk. Olyan általam véletlenszerűen kiválasztottakéval, mint a Deftones, Ola Englund, Ted Nugent, Soulfly, Halloween. De hazai művészek is fellelhetők az impozáns névsorban: Takács József  "Jozzy", a Gypo Circus zenekar és Laczik Fecó a Nagy Feró és a Beatrice zenekar basszusgitárosa.

Azt gondolom, hogy a korábban leírtak jórészt egybevágnak a basszusgitárosok húrokkal kapcsolatos elvárásaival, de az alaposság jegyében, kiegészítve az eddigieket, mégis megkérdeztem Laczik Fecó gyári GHS Artistot, hogy az általa favorizált GHS Contactcore és Progressive basszushúroknak lehet-e alternatívája a Bass BOOMERS család? Illetve, hogy egy basszusgitáros hogyan választ húrt?

Én személy szerint kipróbáltam már mindenféle húrt és szempontjaim összességét szem előtt tartva nekem most az Alloy 52 ötvözet a nyerő. Mivel alapvetően rock zenében működöm, pengetőzök, slappelek és újjal is játszom, figyelembe kellett vennem, hogy eltérő játékstílusokra különbözően reagálnak a húrok. Nagyon fontos, hogy a húrválasztásnál ne csak hangszerünk menzúrájának megfelelő húrhosszra és húrvastagságra legyünk tekintettel, hanem az a játszott stílushoz is passzoljon. Általában a kerek keresztmetszetű húrokat szeretem és nekem lényeges az is, hogy a húrvégek a lábnál elvékonyítottak legyenek. Ez egy kis „zongora” jelleget ad a hangzásnak.

De esszenciálisan elmondhatom a GHS Bass BOOMERS-ről, hogy ez az egyik legnépszerűbb basszusgitárhúr-család a világon. És ez nem véletlen, hiszen jól illeszkedik bármelyik zenei műfajba, továbbá nagyon széles választékban elérhető, jó ár-érték arányú készletek. Létezik a standard 4,5,6 húros variációk mellett 8 húros szett is. Emellett rövid, közepes és hosszú menzúrára specializált változatok, mindenféle vastagságban. Plusz olyan négy húros csomagot is gyártanak, amelyben az öt húros garnitúra vastagabb négy húrját csomagolják. 

Milyen élettartam jellemző a játékstílusod és a tested savassága-lúgossága mellett a húrjaidra?

Sajnos elég izzadós a kezem és ez nem tesz jót a húroknak. Mivel szeretem a csilingelő hangokat, ezért nálam nem tartanának sokáig a húrok, így a sűrű húrcsere és a folyamatos törlés híve vagyok. A cserék közötti időszakokban GHS Fast Fretet használok, bevált. A takarításnak köszönhetően elég jól bírják a kezemet. Gyakorlatilag minden használat előtt és után lekenem a hangszert ezért lényegesen hosszabb ideig szól úgy ahogy én szeretem.

A GHS kilenc akusztikus gitárokra gyártott húrcsaládjának egyike a GHS Acoustic Vintage Bronze, melyet a gyártó a melegebb hangkarakterű húrok közé sorolt. Az Acoustic Vintage Bronze egy speciális 85/15 arányú réz-cink ötvözetből készült húr, hatszögletes keresztmetszetű magra tekercselve, mely meleg, lágy és mégis élénk hangzást biztosít. Ahol a mag és a tekercselés aránya hozzájárul a hosszabb hangkitartáshoz és a meleg, felharmonikusokban gazdag, de nem tolakodó megszólaláshoz. A felhasznált anyagoknak és a gyártási eljárásnak köszönhetően, jól visszaadja az akusztikus gitár sajátosságait és egyedi karakterét. Jó ár-érték arányú, megbízható, 6 és 12 húros változatokban, több méretben is elérhető!

Ahogy a korábbiakban, úgy itt is igaz az a megállapítás, hogy húrt a hangszer, a stílus, és a kezünk hármasához érdemes választani. Figyelembe kell vennünk ebben az esetben azt is, hogy elektro-akusztikusan vagy akusztikusan szeretnénk hangszerünket megszólaltatni.

GHS FAST FRET

A húrok valós élettartama, felhasználhatósága általában az elszakadás előtt jóval véget ér. A kezünk kémhatásától és a környezeti hatásoktól bepiszkolódik, rozsdásodik. Ez az erózió korlátozza a rezgésben és így a magas hangok, a felharmonikusok megszólalását a hangképben. A gitáros társadalom egy része ez ellen nem védekezik, hanem a hangszínvesztés bekövetkeztekor húrt cserél és ilyenkor gitárt is takarít. Ők általában nem kedvelik a következőkben olvasható megoldások egyikét sem.

A gitárosok egy másik csoportja a Coated, vagyis a bevonatos húrokra esküszik, mely megóvja a húrt a ránézve ártalmas külső hatásoktól. A bevonatnak köszönhetően a húr tiszta marad, és az első esetnél tovább használható teljes értékű húrként. Ebbe a klikkbe tartoznak a húrcserére nem annyira motiváltak, az elfoglaltak és gyakran a különösen izzadékonyak, továbbá gyakran a turné alatt álló előadók.

És végül a húrtakarítók. Akik a nem bevonatos húrokat favorizálják, drága húrokat használnak, esetleg még izzadékonyak is, de szakítanak időt a húrtakarításra, mert ha nem muszáj nem cserélnek húrt. Ők a Fast Fretesek. Ők azok akik a hangszer kézbevétele előtt és után a GHS magas minőségű, szilikonmentes, húr, fogólap és nyak tisztító, karbantartó folyadékával ápolják a hangszerüket. A Fast Fret Zsírtalanít, tisztít, nedvesít és ápol. Nem károsítja a bundokat, közben pedig jelentősen meghosszabbítja a húrok élettartamát.

Remélem, sikerült ezen írással kicsit közelebb vinnem az olvasót, illetve alternatívát nyújtanom neki a számára ideális húrtípus kiválasztásához!

Tari Botond

forte.hu


 

2018. november 17. 05:23

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA