A VOX soha sem volt mentes az újító gondolatoktól. A klasszikus, és valamilyen kapcsolással folyamatosan gyártásban lévő full csöves AC sorozat mellett az évek során állandóan jelentek meg különféle kisebb nagyobb típusok vagy családok, melyek kevés kivétellel nagyon jól vizsgáztak. Szóval az újító szándék vezérelte a fejlesztőket az AV sorozat megtervezésekor is. Lássuk mire jutottak az igények felmérésétől a megvalósításig, azaz milyen tulajdonságokkal ruházták fel az új VOX AV erősítőket.
A gitárosok mindegyike ismeri a gyártó valamely termékét, hiszen 1957 óta a gitárosok egyik legkedveltebb erősítőjét gyártják, de emellett a mai napig rengeteg hasznos kütyüt köszönhetünk nekik. A legfiatalabbak gitártokjában is lapul egy-egy amPlug füleserősítő, vagy dolgozik egy VOX multieffekt, hiszen a klasszikus erősítők építése mellett az új utak keresése, ezen belül a modellezés úttörői közé tartozik a VOX. A Valvetronix illetve Cooltron technológiák kifejlesztése, a KORG REMS algoritmusának tökéletesítése hozta az életünkbe a VOX modellező hangzást, de most valami teljesen mást találtak ki. Mindenki a modellezés saját felfogás szerinti cizellálásával próbálja tökéletesíteni a modellező gitárhangot, tenni ezzel egyre és egyre többek számára elérhetővé tenni az egyre jobb minőségű gitárhangot. Teszi ezt a VOX is az AD és Valvetronix sorozatú erősítőivel már egy évtizede, de mindig vannak olyanok, akiknek a modellezés nem tetszik, mert szerintük az erősítő csöves, de nem tudnak, vagy nem akarnak nagyméretű és drága felszerelést rángatni próbára, színpadra vagy döngetni otthon, gyakorlás közben. Na, rájuk gondolt a VOX az AV sorozat kifejlesztésekor.
Leggyorsabban akkor jutunk el a megfejtéshez, ha kiderítjük, mit jelent az AV rövidítés. Persze a gyártó nem kötötte az orrunkra, de történelmileg kikövetkeztethető. Az AC amplifier combo szóösszetételre utal(hat), a VT a Valvetronixra, satöbbi. Az AV az analogue valve szóösszetétel rövidítése, lévén ez az amp teljesen mellőzi a digitális technológiát a gitárhang előállításában, valamint a „csöves múlt” és a Cooltron technológiánál kikísérletezett ötletek alkalmazásával sikerült egy analóg, több gitárerősítő hangot előállítani képes, mégis könnyű és komplex szolgáltatásokkal rendelkező erősítőt készíteni, ami vélhetően a sokat utazó gitárosok egyik kedvelt használati tárgya lesz.
Az erősítők néhány 12AX7 típusú duál-trióda elektroncső köré épülnek. Ez már-már természetes, hiszen a gitáros világban az egyik legtöbbet felhasznált elektroncső ez, igaz néha ECC83 álnéven fut. Ezeket a típusú csöveket használta a VOX az AC erősítők előfokozatában, a Valvetronix kombókban, a Cooltron és a Tonelab effektekben is, valamint újabban a ToneGarage effekteknél is. Így kézenfekvő volt, hogy olyan nagy gain-ű csövet vegyenek alapul a tervezéskor, aminek a tulajdonságairól gyakorlatilag mindent tudnak, és nem volt olyan terület, ahol nem alkalmazták volna őket.
Az előfokban való használat egyértelmű, hiszen a cső fűtésének variálásával sokra lehet menni. Meg is tették, nyolc független előfok áramkört hoztak létre, melyeknek csak a cső a közös pontja. Ez azt jelenti, hogy az AV széria erősítői nyolc klasszikus csöves erősítő hangzását képesek megszólaltatni. Ezek a természetesnek számító AC30 és AC30 Top Boost hangoktól a modern high-gain hangokig sokszínű megszólalást tesznek lehetővé.
Pontosabban az AV15 esetében csak az egyik felét használja az előfok a duál trióda csőnek, a másik fele a végfokozatban került felhasználásra. Az AV30 és AV60 típusokban mind az előfok, mind a végfok külön csöveket használ a hang karakterének kialakításához. A végfokozat hangja hasonlóan fontos az elvárt gitárhang szempontjából, mint az előfok. Legalábbis a csöves végfokoknál. Itt az a nagy helyzet, hogy a végfok alapvetően nem csöves. De a Valvetronix itt is segít, hiszen azokban az erősítőkben használtak először 12AX7 csövet a hangkarakter kialakítására úgy, hogy kis teljesítményű végfokcsőként kerül felhasználásra. Ebbe a folyamatba a felhasználó is beleavatkozhat két előlapi kapcsoló segítségével. A BIAS kapcsolóval a végfokcső munkapontját lehet állítani, így két torzítási fokozat között lehet választani. A REACTOR kapcsoló az erősítő visszacsatolását lehet módosítani. Ezzel befolyásolható a dinamika és a kívánt ’chrunch’.
Hasonlóan személyes ízléshez szabható az előfokcső is, a hozzá tartozó BRIGHT kapcsolóval a magas frekvenciákba, a FAT-tel pedig a mély tartomány karakterébe lehet beavatkozni.
A modern kompakt erősítők nem nélkülözhetnek kényelmi funkciókat sem, hiszen ezek megléte már régen a felhasználók ingerküszöbe felett van. Így az erősítők nem nélkülözik az alapvető effekteket sem, került bele egy delay, egy chorus és egy rugós zengető. Mindhárom analóg! Ezek mellett van mód fejhallgatós gyakorlásra is, itt az amPlug füleserősítő hangfalemulációja helyettesíti a kombó hangszóróját. A gyakorlást megkönnyítendő egy vonalszintű bemenet is helyt kapott az előlapon, így bármikor csatlakoztatható egy metronóm vagy egy lejátszó eszköz. A színpadi használat teljes értékű nem lehet egy valamire való effeklloop nélkül, így a 30-as és 60-as modellek kaptak egy-egy effekt send és return csatlakozót is. Természetesen lábkapcsolóval is vezérelhetőek a főbb funkciók, mint a csatornaváltás vagy at effekt ki-be kapcsolása, a nagyobb VFS5 kapcsoló használatával kiterjeszthető a kapcsolás az effektek különálló kapcsolására és a delay tempójának állítására is.
Tehát kinek való a VOX AV sorozat? Akik nem akarnak, vagy nem tudnak csöves erősítőt hordozni, akiket nem győzött meg a modellező erősítők digitális hangja, vagy azoknak, akiket vonz az új felszerelés illata. Így mindenkinek ajánlom, hogy galoppozzon be a legközelebbi hangszerüzletbe és próbálja ki valamelyik modellt. Tudom, vannak demók az interneten, nem is rosszak, de a személyes próbát nem váltják ki.
Hajdu Zoli
www.audmax.hu
2016. szeptember 18. 07:15