MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem – Jánosi Cicó Szabolcs (Nomad)

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.

Fiatalon mit gondoltál a cucc építésről?

Őszintén szólva, én még a Vermona erősítők és az otthon barkácsolt gitárok érájában nőttem fel, mi vidéken már annak örültünk, hogy ha koncerten volt csöves erősítő. Még emlékszem, mikor anyukámék Miskolcról megvették nekem az első Jolana Galaxis gitáromat. Akkoriban még az is egy régi álom beteljesülés volt. Minden, ami e felett volt, az sokáig álom is maradt. Abban az időben éppen hogy csak véletlenül szivárogtak be komolyabb cuccok az országba - egy-két ügyeskedő haknis zenésznek köszönhetően- és nem jutott tovább csak nagy szerencsével. Meg hát, ugye, emlékszem gyermekkoromból, hogy volt olyan még, hogy valutakeret…  Meg volt szabva, hogy mennyi valutát lehet kiváltani a ZÓtépébe egy magyar embernek. Na, és ha akartál Bécsbe menni hangszert venni, akkor vinned kellett az egész családot - beleértve a nagypapát is-, hogy meglegyen az összeg, ha valamit meg akarsz venni. De a hűtőláda mindig fontosabb volt…  :D

Hány hangszerre vágytál?

Annyira sok hangszerre nem vágytam, mivel valahogy mindig egy hangszerrel szoktam össze és éjjel-nappal az volt a kezemben. De azért volt gyerekkori álmom, hogy például lesz egy Gibson Flying V-m. Csöves erősítőt is akartam, Marshallt, de akkoriban csak a Pokolgépnek, meg a Moby Dick-nek volt ilyen. Mára ezek már vicces dolgok, mert egy jó fizetéssel rendelkező - akár egy hobbi zenész is- a világ legjobb cuccaival büszkélkedhet. Sőt, inkább nekik van meg hamarabb, mint egy aktív zenésznek…

Most, hogy ezek a dolgok manapság már nem beteljesíthetetlen álmok, így, ezek a különböző hangzású hangszer utáni vágyak bennem is elindulnak néha és egy idő után meg is tudnak valósulni, ha arra tényleg szükségem van.

Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?

Nagy általánosságban minden megvalósult - elérhetőség szempontjából. Fiatal, kezdő zenészként már egy gyári gitárkábelnek, vagy egy Boss torzító pedálnak is nagyon örültünk. Mára ezek már nevetséges dolgok, mert minden sarkon kapható.

Személy szerint, amire vágytam, az mind megvalósult. Sok minden megfordult a kezem között, mind hangszer, mind pedig erősítő terén, de folyamatosan mindig jött valami újabb, ami előrelépés volt és helyettesítette vagy felváltotta a régi cuccokat. Így egyre jobban letisztult a dolog, hogy mi az, ami szükséges, hasznos, és elengedhetetlen, de az is, hogy mi az, ami teljesen feleslegesen áll a polcon. Én tárgyakhoz nem szeretek annyira ragaszkodni, csak nagyon ritka esetekben, ha mondjuk, az tényleg a legjobban kiszolgál. Legyen az gitár, vagy erősítő, vagy bármilyen technikai eszköz. De volt olyan dolgom, amit tudtam, ha azt eladom, az életben nem lesz még egyszer olyanom. Mert annyira ritka, vagy már kifutott dolog. Ilyen volt például az Echoplex EP3 szalagos visszhangom, ami 40 éves volt és a forgó alkatrészei miatt már nem volt alkalmas koncertekre és egy hirtelen pillanatban elengedtem. Sajnos, azóta sem tudtam pótolni semmilyen pedálos visszhanggal, mert még a legdrágább delay-ek is műanyagok ahhoz képest. Ezért nincs is most delay-em.

Bemutatnád, hogy most milyen gitárokat használsz élőben és/vagy stúdióban? Kezd esetleg a beszerzés időrendjében.

Valahogy úgy alakult, hogy úgy szelektálódott a gitárjaim sorsa, hogy három gitárom maradt abból, ami megfordult a kezemben.

Lett egy magyar műhelyből egy régi, ’80-’90-es években gyártott Gitison SG-m, amit nagyon olcsón vettem meg egy barátomtól - törött nyakkal. Ezt rendbe rakattam úgy, hogy gyakorlatilag mindent le kellett rajta cserélni. A világ legjobb hangszere –számomra!

Utána lehetőségem nyílt rendelni egy Custom shopos, ’59-es Reissue Gibson Les Paul gitárt, ami egyedileg, a saját elképzeléseim szerint készült el, úgy, hogy még a topot is én választhattam. Nagy köszönet érte! Nagyon szeretem.

Van még egy harmadik hangszerem, amit egy barátom magának épített, de mikor megláttam azonnal beleszerettem. Kis idő elteltével sikerült meggyőznöm, hogy azt nem is magának készítette és meg is kaptam tőle. Mindig a legjobb dolgok azok, amit a mesterember magának csinál. Na, ez ilyen, hihi!

Nagy vágyam még, amit egyszer szeretnék még beszerezni,egy Ibanez Destroyer, egy Iceman és egy Gibson Firebird.

Milyen erősítőket, hangfalakat használsz élőben?

Már jó ideje csak Marshall-om van. Jelen pillanatban 1 fejem van, ez egy 2203 típusú fej, némi modifikációval. Ehhez van egy 4X12 greenback-es Marshall láda, 30w-os hangszórókkal. Ezen kívül van még egy kétsebességes Leslie M16-os ládám, 1964-ből.

Milyen erősítőket, hangfalakat és kiegészítőket (mikrofont) használsz stúdióban?

Stúdióban is ugyanezeket erősítőket, hangfalakat használom, mivel ezek elég hosszas keresés után megmaradt, jó hangú darabok. Épp stúdiózás előtt vagyunk, mivel októberben jelenik meg az új anyagunk, de még a nem tartunk a re-ampelésnél, amikor eldől, hogy melyik mikrofon a legideálisabb. Az Audio Technika AE 2300-ast fogjuk használni valami mással kiegészítve. Ez mindig közben dől el, hogy mire, mi a legmegfelelőbb. 

Milyen effekteket szoktál használni?

Az első az adóvevőm, egy Audio Technika System 10, amihez van két adóm is, így a gitárcsere egy másodperc a bulikon. Van egy GSC 3-as vezérlő kontrollerem, amibe az összes pedálom le van dugva, ettől már van két újabb verzió, ami jobb és többet tud, de ez is atombiztos, ezért nem láttam értelmét lecserélni. A hangológépem Peterson márkájú.

Ha sorba megyek, akkor van egy wah pedálom, amit egy mérnök barátom épített nekem, úgy, hogy még a fazékvasmagos induktivitást is ő tekerte bele. Ez egyébként a legjobb wah pedálom, ami valaha volt, egy az egyben megegyezik hangra a Wox ClydeMCCoy Picture Wah pedáljával, amit 1967 körül gyártottak és beszerezhetetlen, megfizethetetlen kategória… Ki sem merném tenni a színpadra az eredetit, olyan horror áron adják. Használok még egy Gypsy Fuzz-t és egy régi Whammy 1-est is. Van egy Octávia fuzz pedálom, amit egy pesti srác csinál - ez egy EWR-típusú effekt-, illetve árul ilyen csináld magad csomagokban. Egy pár kondit kellett csak jobbra cserélnem és így már hozza ugyanazt, mint az eredeti Tycobrahe Octavia, ami szinte beszerezhetetlen. Van még egy Vibe Tool pedálom - ez egy univibe effekt, de van egy Klon Centaure replika pedálom is, amit ugyanaz a sajószentpéteri Nagy Husi László mérnők barátom épített nekem, aki a Wah pedálomat. Nagyon szeretem, brutál jó!

Nemrég került hozzám egy Schaffer booster pedál, ami lök egyet a dolgokon. És az egyik kedvencem, a Stymon Big Sky reverb effekt. Ha a két erősítőt, illetve a Lesliet is viszem koncertre, akkor a Lehle Little duál osztja el a jelet a fejek között.

Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (szimulátorok, szoftveres kiegészítők)

Nagyjából minden különleges! Viszont szimulációk helyett szeretem, ha tényleg „megtörténik a dolog”, mert az mindig sokkal jobb. Például ott a Leslie, amit simán lehet egy pedállal helyettesíteni, de, hogy ebben van egy hangszóró, ami belemegy a mosógépdob-szerű dologba, ami forog és a hangszóró két oldalán kiszórja a hangot, és ez egy olyan érdekes hangzást ad, ami rendkívül egyedi.

Milyen húrokat szeretsz leginkább?

Most nincs állandó márka, ami mellett elköteleztem volna magam. Használok DR-t, Daddariót, Ernie Ballt is. Mivel kétféle hangolással dolgozunk, ezért nyilván mindkettőre más vastagságú húr adja az ideális méretet. 

Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?

Én erről úgy vélekedem, hogy tárgyak és eszközök vannak az emberért és nem az ember a tárgyakért. Ezek a dolgok azért készültek, hogy a zenészek életét megkönnyítsék, kiszolgálják. Használd! Persze sokat fejlődött a technika és érdemes lépést tartani a dolgokkal, de el is lehet tévedni könnyen ebben a világban. Én úgy gondolom, megfutottam a köreimet és tudom, hogy ha aktívan kezd valaki zenélni, akkor a szempontok mindig a praktikum, a megbízhatóság, pótolhatóság felé húznak. Annak ellenére, hogy nagyon szeretem a vintage - kézzel jól összerakott- dolgokat, sokszor felesleges rizikó egy tét bulin, hogy működni fog-e, bírja-e végig... Ennyit a technikáról.

Az emberi része a dolognak pedig: a zene számomra mindig egy hihetetlen közvetítő eszköz, ugyanazon a pár húron játszik minden zenész és ugyanazokat a hangokat fogjuk le, és érdekes, hogy ez mégis mennyi hangulatot, stílust, érzést tud közvetíteni. És ha az embert kiveszed ebből a láncból, akkor értéktelenebb és mű lesz az egész.

Köszönjük a válaszokat!


 

2016. augusztus 4. 19:53

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA