MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A soha el nem törő fülmonitor kábel legendája

A fülmonitorok és fülbe dugható fülhallgatók – hivatalos elnevezéssel: hallójárati fülhallgatók –   rákfenéje nem a hangzás, nem a tökéletes izoláció, még csak nem is a kényelmes, de stabil viselet, hanem a könnyen szakadó kábel. Ezek a fülbe rakható biszbaszok nem szeretik a mostoha bánásmódot. Nem szeretik, ha rajtuk himbáljuk a vezetéknélküli szett vevőegységét, nem szeretik, ha zsebbe gyűrjük, és nem szeretik, ha a kábel megtörik.

A japán Audio-Technica sokáig nem rendelkezett dedikált fülmonitorral, bár némi kompromisszummal sok típus alkalmas volt rá. Az idei NAMM Show-ra azonban mindjárt egy egész fülmonitor családdal támadt be a piacra. A nagy amerikai konkurens három klasszikus darabjával száll ringbe, egyelőre érintetlenül hagyva a prémium kategóriát. Az ATH-E sorozat megérkezett.

Az Audio-Technica a bevált receptet követte. Rendelkeznek egy kimagasló stúdió monitor fejhallgató családdal, az Mx sorozattal, ami vitathatatlan megbecsülésnek örvend a zenészek és hangmérnökök körében kiegyensúlyozott hangja és magas hangminősége miatt. Ezt a hangzást ültették át a fülmonitor család meghajtóiba, kiterjesztett frekvencia tartománnyal és remek impulzusválasszal a pontos és részletező hangzás érdekében. A bevezetőben említett négyes követelmény első eleme kipipálva.

Fülmonitor használatánál mindig harcban áll a tökéletes izoláció és a kényelem. A hallás védelme érdekében nagyon fontos a külső audió tér leválasztása. Minél kevésbé jut a fülbe a külső színpadi hangzavar, annál kevésbé kell torkoztatni a fülünkben lévő drivert, annál később süketülünk meg… A tökéletes izoláció fontos előfeltétele a tökéletes hangzásnak is. Ami azonban jól szigetel, az legtöbbször kényelmetlen. Ami kényelmetlen, abban pedig kellemetlen dolgozni. A rossz komfortérzet pedig negatívan hat a produkcióra is. És a fülformák, hallójáratok különbözőségéről még nem is beszéltem… Az Audio-Technica négy különböző méretű (XS / S / M / L), cserélhető szilikon formát kínál, megspékelve egy speciális habból készült közepes méretű Comply™ T500 nevű haranggal. Mindenki megtalálja a saját füle számára legjobb megoldást. A második követelmény kipipálva.

Bár az izoláló szilikon vagy hab füldugók rugalmasan illeszkednek a hallójáratba, ezáltal biztos tartást adva a fülmonitornak, sok esetben a heves és mozgalmas színpadi jelenlét miatt további rögzítés ajánlott. Az Audio-Technica a fülmonitor kimenetére egy ún. memória kábelt szerelt, amit hurokként a fülkagyló köré tekerve atombiztos rögzítést kapunk. Jöhet akár a legvadabb headbangelés, vagy hátraszaltó, a monitor marad. Harmadik követelmény kipipálva.

Nem maradt más hátra, mint „A soha el nem törő fülmonitor kábel legendája” Nem törik, nem szakad a kábel? Mondom, hogy csak legenda. Minden kábel eltörik, elszakad egyszer, főleg, ha mostohán bánunk vele. Az a nem mindegy, hogy ez mikor következik be, és hogyan. Az Audio-Technica a fülmonitor család hosszú élettartamú kábelezéséhez nem csak egy speciális koaxiális kábelt fejlesztett, hanem egy A2DC (audio levehető koaxiális) csatlakozót is, ami közvetlenül a fülmonitor meghajtójának bemenetére került. Ha törik is a kábel, könnyedén cserélhető egy újra, a „dobhatom ki az egész fülest” para helyett. A monitorkábel 1,6m hosszú, a végén aranyozott 3,5 mm-es (1/8") sztereó mini pipa jackkel, egy hozzávaló 6,3 mm-es ( 1/4 ") adapterrel. Negyedik követelmény kipipálva.

A három különböző kapszula (E40, E50 és E70) három különböző hangzást kínál az emelkedő számsorrendnek megfelelő hangminőséggel és természetesen ennek megfelelő árral. A kapszulák tömege szinte elenyésző, mindössze 10gramm (E40), 9 gramm (E50, E70) (kábel nélkül), impedanciájuk 12ohm (E40), 44ohm (E50), 39ohm (E70), frekvencia átvitelük 20-20kHz (E40), 20-18kHz (E50), 20-19kHz (E70), érzékenységük 107dB/1mW (E40, E50), 109dB/1mW (E70).

Az ATH-E40, a „legkisebb” modell egy technikai csemegét is tartogat: az ún. „Dual Phase Push-Pull” meghajtó elrendezést, amit a jóval drágább CKR9 és CKR10-ből ismerhetünk, és innen már tudjuk, hogy elképesztő basszus dinamikát eredményez. Az E50 meghajtója „Balanced Armature” rendszerű, ami egy rendkívül kompakt, nagy érzékenységű és könnyen meghajtható átalakító. Az E70, a sorozat zászlóshajója pedig már háromutas rendszerű, azaz oldalanként három ilyen mikrohangszórót tartalmaz.

©Hermann János


2016. július 29. 16:21

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA