Interjú Lukács Petával, a 2016-os Ibanez Guitar Festival kapcsán. Lukács Peta a 2016-os németországi Ibanez Guitar Festival alkalmával, első magyar gitárosként energikus és magával ragadó produkcióval tette le névjegyét, így öregbítve a magyar gitárosok hírnevét az Ibanez és Tama európai logisztikai központjában, a Meinl Distribution székhelyén, a bajorországi Gutenstettenben. Erről és a patinás márkához endorserként fűződő viszonyáról kérdeztem őt immár itthon, egy kávé mellett.
Milyen érzés az Ibanez család tagjának lenni?
Jó. Röviden és velősen. Mondhatni gyerekkori kötődésem van a céghez, azóta nagyon szeretem a márkát. Illetve ifjúkorom gitárhőseinek a nagy része Ibanezes volt: Steve Vai, Reb Beach, Scott Henderson, Joe Satriani, Paul Gilbert – végigkövetett ez a márkanév, ilyen-olyan módon. Az első komoly hangszerem is egy Ibanez volt, amit még gyerekkoromban kaptam apukámtól, és az óta gyakorlatilag folyamatosan vannak Ibanez hangszereim, illetve most már jóformán csak azok vannak.
Milyen érzésekkel utaztál Gutenstettenbe? Hogyan vagy megelégedve a produkcióddal? Hogyan tetszett a rendezvény?
Maga a rendezvény nagyon jól sikerült. Bevallom őszintén, hogy előtte még egy kicsit aggódtam, egyrészt mert maga a konkrét utazás mindenféle nem várt akadályokba ütközött, kissé nyűgös volt a kijutás, másrészt a rendezvény miatt is egy kicsit tartottam attól, hogy Magyarországról gitáros még erre a fesztiválra nem jutott el. Volt bennem egy kis drukk, hogy magát az országot, meg egyáltalán ezt az egész dolgot úgy tudjam képviselni, hogy az tényleg méltó legyen. És nagyon jól sikerült. A rendezvény borzasztóan profi volt, a rendezés, a szállás intézésétől kezdve a helyszínen a hangosítás biztosításáig, minden zseniális volt.
’90’s Nights, Prayer, War and Peace - Miért éppen ezt a három dalt játszottad?
Több szempont alapján próbáltam meg összeállítani a műsort, az elsődleges maga az időtényező volt, tizenöt percet kaptunk fejenként, próbáltam úgy összeválogatni a dalokat, hogy ezt a lehető legjobban lehessen kihasználni. Idő szempontjából is, meg olyan módon is, hogy legyen benne kicsit dallamosabb nóta, legyen benne megőrülős, dinamikai szempontból is kiaknázzam a hangszert, amennyire lehet. Így döntöttem emellett a három dal mellett, és úgy tűnik, hogy jól sikerült, mert hála Istennek tényleg sok pozitív visszajelzés volt a vezetőség, tehát a Meinl Distribution részéről, illetve a közönség soraiból is, úgyhogy ennek nagyon örülök.
Láttam, hogy a műsor után találkoztál Steve Vai-al. Milyen volt vele a találkozás, valóban olyan híresen távolságtartó, ahogy beszélik róla?
Igen, gyors volt ez a találkozás, és bevallom, egész nap próbáltam valahogy megkörnyékezni, nem volt egyszerű, és a koncert után, mikor lejött a színpadról és elindult a turnébusz felé, láttam, hogy senkit nem engednek a közelébe. Már ötször járt legalább Magyarországon, soha nem tudtam megnézni, mert mindig vagy játszottam, vagy valami egyéb programom volt. „Nem halhatok meg úgy, hogy nem találkozom vele!” Így azt csináltam, amit egyébként én sem nagyon szeretek: amikor koncert végén a színpadról lejön az ember, és azonnal rávetik magukat – ezt általában nem szeretik a zenészek. De úgy voltam vele, hogy ezt most muszáj, úgyhogy erőszakosan elkaptam - kicsit csóválta a fejét, láttam, hogy nincs oda az ötletért - de „Mindegy, ez most már akkor is meglesz!” mondtam, és megkértem a sofőrünket, aki gyorsan lefényképezett. Beszélgetni nem nagyon tudtunk.
Látta az előadásodat?
Nem. Ott volt már délelőtt a helyszínen, de hát ők turnén vannak most a zenekarával, nagyon sokat utaznak, nem is hibáztathatjuk ilyen szempontból, hogy nem nézte végig az egész műsort. Valószínűleg aludt. Délelőtt sound check-eltek, a rendezvény megnyitóján beszélt egy picit, aztán utána mentek szerintem pihenni, és csak a koncert előtt merészkedtek elő.
Beszélgessünk egy kicsit a gitárjaidról! A fesztiválon a régi RG2027-es volt veled. Mi alapján választod ki a gitárjaidat, hogy egy fellépésre melyiket viszed magaddal?
Gutenstettenben az elsődleges szempontom az volt, hogy olyan gitárt vigyek, ami vélhetően nem lesz másnál. Gondolkodtam rajta sokat, hogy vigyem esetleg a Universe-t, mert azt is nagyon szeretem, csak azt kicsit olyan erőszakosnak éreztem volna, hogy Steve Vai a főhős este, és akkor én is olyan gitáron játszom. Furcsán vette volna ki magát. Az RG3727-esen is gondolkodtam, de ott meg benne volt a pakliban, hogy szintén valaki másnál fel fog esetleg bukkanni, mivel egy aktuális hangszer. Úgy voltam vele, hogy RG2027-es valószínűleg nem lesz senkinél, mert egy valóban ritka gitár, egy évig gyártották, ha jól emlékszem. Be is jött, amit gondoltam, mert a színpad mögött nagyon sokan odajöttek, nézegetni, lefényképezgetni, volt olyan srác, aki mondta, hogy már évek óta keres ilyen hangszert, szeretne ő is venni. Most így választottam ki ezt a gitárt, amúgy meg egészen egyszerűen, mikor milyen kedvem van! Nagyon örülök, hogy most már végre van annyi hangszerem, hogy válogathatok alkalmasint, hogy mikor melyiken akarok játszani.
Ha már az aktualitásoknál tartunk: a két ARZ gitár, az ARZIR27 és az ARZIR28, amik inkább Les Paul fazonúak, hogyan kerültek a képbe? Úgy láttam, te is inkább stratós, superstrat-os ember vagy…
Igen, viszont magát a Les Paul formát és a hangzást is nagyon szeretem. Már többször gondolkodtam rajta az elmúlt években, hogy „csak kéne venni egy Les Pault”, mégis csak egy rock-gitárosnak legyen legalább egy Les Paulja. És mindig az volt, amikor bementem hangszerboltokba kipróbálgatni, hogy embertelen jól szólnak, meg nagyon jól néznek ki, de nekem kényelmetlenek. A tizenkettedik érintő fölött már alig-alig tudok rajta játszani. Nem az én világom, ergonómiai szempontból. Másrészt szeretem a huszonnégy érintős fogólapot, ehhez is, amennyire lehet, igyekszem ragaszkodni. S aztán nagyon megörültem, amikor láttam, hogy az Ibaneznél van olyan hangszer, ami gyakorlatilag Les Paul, tehát: ragasztott nyak, mahagóni test, jávor toppal. Viszont héthúros, és még két oktávos a nyaka is. Evidens volt, hogy be kell szereznem mindenképpen.
És a nyolchúros ARZ hogy jött a képbe? Mint kísérletezős hangszer? Zenét szerezni?
Igen, sokáig elleneztem a nyolchúros gitárt, mert úgy éreztem, hogy valahogy nem frankó, hogy a basszusgitár a hangszerelésben már nem tud alámenni egy oktávval. Ott már keresztezi egymást a basszusgitár és a sima gitár, így nem is nagyon gondolkodtam rajta éveken keresztül, fölöslegesnek tartottam. Aztán úgy alakult, hogy még simán héthúros gitáron elkezdtem csinálni egy dalt az új lemezre, és valamiért, ahogy a hangszereléssel kísérleteztem, úgy jöttek ki a szólamok, hogy a basszusgitár fölé ment a gitárnak. Hallgattam, és mondtam, hogy ez tök jól szól! S akkor elgondolkodtam rajta, hogy az lehet, hogy a nyolc húrnál is simán működik. Lehangoltam az egyik sima héthúros gitárt Fiszre, ahol ugye, a nyolchúrosnak az alja van, és elkezdtem úgy riffeket gyártogatni. Úgy találtam, hogy ez igencsak jól szól, és izgalmas dolgok vannak benne, gyakorlatilag emiatt megrendeltem.
Tehát te sztenderd hangolásban használod a nyolchúrost, nem Drop-E-ben, mint Tosin Abasi?
Simán, normál hangolásban.
A gitárok mellett, egyéb Ibanez termékeket használsz-e, például pedálokat?
Igen, használok. Egész konkrétan, amikor az új pedal boardomat összeállítottam, azzal a klasszikus problémával találtam magam szemben, hogy kevés volt a hely a kis pedáloknak, amiket használni akartam. Nagyon megörültem neki, hogy az Ibanez most hozta ki ezt az új szériáját, a kis mini pedálokat, és abból egy Mini Tubescreamert és egy Mini Chorust használok, ezeket raktam be az új rendszerbe. Nagyon szeretem őket: nagyon jól szólnak, picik, aranyosak, szépek!
Milyen mértékű támogatást kapsz az Ibaneztől egy-egy ötleted megvalósítása érdekében? Eszedbe jutott, hogy kell egy nyolchúros gitár, és akkor lett?
Kedvezményesen tudom megvásárolni a hangszereket, tehát amire szükségem van, és értelemszerűen: ami van raktáron, azt bármikor meg tudom tőlük rendelni, és nagyon gyorsan, általában egy-két héten belül meg is érkezik az adott hangszer.
Beszéljünk egy kicsit az új lemezről! Hogy haladsz a munkálatokkal, mikorra várható? Hasonlóan változatos anyagot várhatunk, mint a War and Peace esetében, úgy az énekes és instrumentális nóták, mint a témák sokszínűsége tekintetében?
Folyamatban van a lemezkészítés, a dalok nagy része már készen van, még a szövegekkel van némi lemaradásom, de ha minden jól megy, akkor ősz elején fel fogjuk tudni venni zenekarral az egész anyagot, és valamikor az ősz folyamán meg fog jelenni a lemez. Ezen is lesznek instrumentális és énekes dalok is, viszont az arány változni fog az előző lemezhez képest, több lesz az énekes nóta, instrumentális dal talán csak kettő-három lesz. S mint említettem volt, kicsit előtérbe fog kerülni a nyolchúros gitár.
Nagyon szépen köszönöm a beszélgetést!
Illés Norbert
2016. július 25. 18:22