Az életképek sorozatunkat kibővítettük a legfiatalabb kollégák irányába is. Igyekszünk minél több olyan zenészt/zenekart megszólaltatni, akik az elmúlt évben részt vettek a Cseh Tamás Programban. Ebben a sorozatban ugyanazon kérdéseket tesszük/tettük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.
Mivel foglalkozol éppen?
Tanulok, valamint a Sky Fanatic zenekarban énekelek, gitározok és szólóban is folytatom ezt a zenei tevékenységet. Nyáron viszonylag sok koncertünk van, fesztiválokon is megfordulunk, de az idei nyáron a zenekar zenei fejlődésére koncentrálunk. Igyekszünk minél több dalt írni, hogy a műsorunk sokkal színesebb legyen az eddiginél is.
Mik a szakmai terveid a közeljövőre?
A Miskolci Egyetemen Gazdálkodás és menedzsment szakon fogok nagy valószínűséggel tanulni, de erről majd csak július végén mondhatok biztosat. Mellette elkezdtem itthon foglalkozni a stúdiózással. Ezt a kettőt szeretném összehangolni - saját stúdióval, hangszerbolttal- valamint a zenekart is minél magasabb szintre emelni!
Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?
Július 11-én vonulunk be a miskolci HangArt stúdióba, ahol felveszünk két dalt azenekarral, majd az egyikből augusztus végére, szeptember elejére egy klipet is leforgatunk. Eddig úgy néz ki, hogy a Távol Babylontól című dalunkhoz készül a klip, de nyilván ez véglegesen csak a felvételek elkészülése után dől el!
Szólóterveim is vannak, mivel már egy ideje egyedül is járok fellépni, természetesen saját dalokkal, ehhez öcsém is szokott társulni cajonnal. Ezen az ágon is szeretnék minél messzebbre jutni, akár stúdiózásig. Közben SteelCity Massive névre hallgató kisebb civil csapatommal egyre több reggae bulit szervezünk majd itt Miskolcon – szeptembertől. Már egy rendezvényünk volt idén áprilisban, ahol két dj szórakoztatta a közönséget: a kecskeméti Selecta James és a Riddim Colony gitárosa, Ritchey Dixon.
Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?
Vannak produkciók, amik nagyon jók, és rengetegen szeretik, viszont véleményem szerint ma már szinte bárki lehet híres „zenész” nulla tudással. Kicsit most az igénytelenség a jellemző, ami sajnos jelen van a hazai zeneiparban. Példaként: szívesebben elhívnak fellépni 500.000 ft-ért egy „pléjbeksztárt” fél órára, mint, hogy egy igényes, soktagú, ÉLŐBEN!!!! játszó zenekart negyed ennyiért bevállaljanak. Van is egy tervem, hogy elindítok egyszer egy mozgalmat, ami a „pléjbek” ellen fog majd fellépni!
Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?
Pozitív: Nagyon jó, amikor olyan dalokat hallok, amin érezni, hogy rengeteg embert meg fog mozgatni.
Negatív: Hallgatok egy zenekart és több daluk meghallgatása után sem érzek különbséget, mégis rengetegen hallgatják, szeretik őket...
Mit jelenthet a CSTP támogatás egy kezdő zenekarnak? Mit jelentett nektek?
Nagyon nagy lehetőség volt számunkra, hiszen a kezdő löketet megkaptuk - első nagylemez, videoklip stb. 2014-ben nyertük meg a pályázatot, a munkálatokat pedig 2015 tavaszán kezdtük el az ABnormal stúdióban Budapesten. Egy nagylemez készült ebből a pályázati támogatásból, ami a Fanatizálj! címet kapta. Nyár végén pedig leforgattuk a Szabad vagy már című dalunkhoz az első videoklipet. Aminek még nagyon örültünk, hogy a klip a Petőfi tv-n volt látható először. Természetesen nekünk is volt egy mentorunk, aki segített, amiben csak tudott. Márkus Tibor zongoraművész kísérte végig a pályázatunkat. Fotók, logó és albumborító is készült az 1.710.0000 Ft-os támogatásból. Fontosak az első lépések egy zenekar életében, pontosan ebben segít a CSTP.
Jelentkeztek más pályázatokra, például az NKA, CSTP vagy más intézmény kiírására?
A CSTP által támogatott előzenekaros pályázat keretén belül az Ocho Macho-val járhattuk az országot, más pályázatra nem jelentkeztünk még…
Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?
Ha jól csinálja az ember, igen, meglehet. Jelenleg én ebből élek, de természetesen 20 évesen a szüleimnél lakom, így még könnyű belőle megélni, de csak a jelenlegi saját igényeimet tudom belőle finanszírozni. A jövőre nézve én is a zenéből szeretnék megélni – teljesen egészében-, stúdiózásból, koncertezésből, de nyilván ez még a jövő zenéje. Igyekszem mindent megtenni ennek érdekében és minél fülbemászóbb dalokat írni.
Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)
Mivel az egyik dalom szerepel az EZ MISKOLC CD-n, így a jogdíj évente elég kellemes pluszt jelent, ehhez hozzájön még a többi zenei tevékenységemből fakadó tiszteletdíj, összeszámolva ez 100.000 Ft felett van, de ez nem havi szinten értendő, hanem évente, egy-egy alkalommal kapok egy nagyobb összeget.
Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?
Ha híresebb zenekarról van szó, akkor a jogdíj és a koncertek, amik nagyobb összeget tesznek ki egy évben. Én jelenleg inkább a jogdíjból kapom a nagyobb összeget, mivel a zenekar viszonylag még fiatal. Ezt a bevételt is nagyrészt inkább a zenekarba forgatjuk bele.
Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?
Ma természetesen jobb a helyzet, hiszen nagyobb lehetőségek vannak a befutásra. Sokkal könnyebb egy rádióba bekerülni, sokkal színesebb a zenei paletta, mint régebben. Példaként tudnám felhozni a CSTP-t, hiszen nagy segítség egy fiatal zenekarnak egy ilyen pályázat.
Van példaképed?
Ha nem is példakép, inkább olyan személyek, akikre felnézek. Bob Marley, Ladánybene 27. Van bennük valami, ami megfogja az embert és erőt ad a fiataloknak. Nekik köszönhetem nagyrészt az eddigi sikereimet is.
Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Ez többrétű - sajnos. Konkrét ötletem nincs, nem tudnék megnevezni senkit, de szerintem ez általában a szerencsén is múlik. Nehéz kikerülni a külföldi palettára, sok-sok pénz is szükséges hozzá, hiszen egy külföldi koncert szervezésekor egy ismeretlen zenekarnak nyilván nem fizetnek rögtön megfelelő összeget.
Hogy látod magad 20 év múlva?
Remélem, hogy minden álmom teljesül, természetesen rajta leszek, hogy ez így legyen. Ahogy már korábban is említettem egy stúdió - hangszerbolttal egybekötve- az „álmom”, mellette pedig a zenekarral szeretnék folyamatosan koncertezni. És persze családapaként a gyermekeimet is tanítanám zenélni, koncertekre is vinném őket. Így képzelem el magam.
Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?
A TV-s tehetségkutatók manipuláltak, a kisebbek pedig sokszor ismeretség által működnek. Kevés jó tehetségkutatót tudnék mondani. Mi nem sok ilyen versenyen voltunk, de például a miskolci Xixo tehetségkutató, mint vidéki rendezvény, teljesen megállta a helyét, az A38 hajós Talentométer is teljesen korrekt volt, és az Egri utcazenészek fesztiválja is nagyon jó rendezvény volt. Nekünk csak jó tapasztalataink vannak olyan versenyekről, ahol indultunk a zenekarral. Kívülállóként viszont sok rosszat láttam, hallottam, tapasztaltam a közönség soraiban ülve.
Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?
Nem lesz vele gond! Sőt, még verseny is kialakulhat az utánpótlás fiataljai között. Sokan vannak/vagyunk! Nagyon sok jó zenekar van a mi szintünkön, nagyon sokféle zenei stílus él és működik jelenleg. Úgy gondolom, hogy minden „idősebb” zenekar mellé jár/jut egy utánpótlás banda - vagy akár több is!
Mi a véleményed a fesztiválokról?
A legnagyobb rajongószerző lehetőség egy zenekar életében, csak sok helyre nehéz bejutni. Mi is igyekszünk minél több fesztiválra jelentkezni, bejutni, például a Reggae Campen nagyon szívesen fogadnak minket, idén már második alkalommal játszunk náluk, a Miskolci Kocsonya Farsangon - amióta a zenekar létezik- minden évben fellépünk. Szigetre is próbálkoztunk az idén, de az már szervezésben egy magasabb szint, nehezebb bejutni, de reméljük, hogy hamarosan ott is találkozhat velünk a nagyérdemű!
Mi a véleményed a zenei klubéletről?
Vannak nagyon jó klubok és vannak nagyon rosszak is - szervezés és helyszín terén. Mi nagyrészt klubozni szoktunk, főleg a szezonban. Miskolcon a Helynekemben rendszeres fellépők vagyunk és mindig nagyon jó a hangulat a koncertjeinken. Budapesten több a rossz tapasztalat, mint a jó, de nem neveznék meg konkrét klubokat…
Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Sok sok sok sok pénz!
Köszönjük a válaszokat!
2016. július 14. 10:38