MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem – Hájer Gergő

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké. 

Elmesélnéd, hogy fiatalon mit gondoltál a cucc építésről?

Olyan 10 éves lehettem, mikor az első elektromos gitárom a kezembe vettem olyan indíttatásból, hogy én gitározni szeretnék és olyan hangokat akarok kicsikarni a hangszerből, amit a legnagyobb kedvencektől hallottam. Viszonylag hamar belecsöppentem az extrém zenék világába, ahol aztán mindenféle agyament, szélsőséges hangokat szülnek meg a hangszereken. Na, engem mindig is ez érdekelt, hogy azon túl, hogy pengetni kell a gitárt, mitől jön ez az agresszív, arcba mászó hang ki a hangszerből.

Mivel az internet ekkoriban még igencsak kezdetlegesnek számított Magyarországon, így nem volt más eshetőség, minthogy járjam a hangszerboltokat és az idősebb, tapasztaltabb generációtól magamba szívjam a tudást. Hamar világossá vált számomra, hogy itt bizony egy összetettebb dologról van szó, mint én azt akkoriban gondoltam. Ekkora határoztam el, hogy az életemet egy komolyabb gitárcucc építés fogja kísérni.

Hány hangszerre vágytál?

Már fiatalon is figyelemmel kísértem a különböző formájú és anyagú gitárok karakterisztikáját, valamint a hangszedők közti különbségeket. Ebből kifolyólag minimum 2 gitárt akartam a háztartásba. Később persze már beütött a 7 húros őrület nálam és akkor abból is kellett 2 hangszer, lehetőleg bariton kivitelezésben. Úgy vélem, hogy 2 különböző karakterisztikájú hangszerrel egy páratlan hangzást lehet kreálni stúdió felvételeknél, kipanorámázva bal-jobb oldalra, nagyjából hasonló beállítással úgy, hogy a gitárok karaktere kiegészítsék egymást. Legalábbis nálam ez lett a bevált recept az évek alatt.

Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?

Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen az alap elképzelést sikerült túl is szárnyalni. Jelenleg 2 hangolásban játszom, Drop G és Standard A#. Ezekhez mind megvan a 2-2 eltérő karakterisztikájú hangszer, így bármikor fel tudok küldeni néhány príma sávot velük. Gyakorlatilag ez az egyik fő elfoglaltságom az életben, így sok lemondás és munka eredménye az, hogy ki tudom elégíteni a füleimet és fülig érő mosollyal demózhatom fel a nótákat.

Be mutatnád röviden, hogy most milyen gitárokat használsz élőben és/vagy stúdióban. Kezd esetleg a beszerzés időrendjében.

Japán ESP gitárokat használok a stúdióban és koncerteken egyaránt. 10+ éve ezekre a hangszerekre esküszöm mind hangzásban, mind pedig kinézetre.
Az a megtiszteltetés ért tavaly év végén, hogy hivatalos ’ESP Artist’ lettem, így a lojalitásom nem is kérdéses a cég felé! Egy régóta dédelgetett álmom küszöbére kerültem ezáltal.
http://www.espguitars.com/gergohajer

Az Omega Diatribe-ban egy ESP Horizon NT-7B bariton hangszert használok, illetve van egy pót-gitár is a színpadon, ami egyelőre egy Agile Septor 727 bariton hangszer. Ez arra az esetre van előkészítve, ha bármi probléma adódna a fő hangszerrel. Ugye a buli nem állhat meg…  Hamarosan ezt is szeretném lecserélni egy ESP cseregitárra. Bízom benne, hogy hamarosan sikerül meglépni ezt a lépést is!

A zenekarozás mellett csinálok egy stúdió projektet is, ahol a 6 húros fejszéket használom: Két ESP M-II és egy ESP Viper kombináció biztosítja itt számomra a prémium megszólalást!
A mahagóni és éger gitárok ötvözete bizonyult számomra a legütősebb kombinációnak stúdiófelvételeknél, így már évek óta ebben a kondícióban rögzítem a dalokat.

ESP Horizon NT-7B:

ESP M-II:

ESP Viper:

ESP M II (Urban Camo):

ąć

Agile 727 Septor:

Milyen erősítőket hangfalakat használsz élőben?

Egy 1993-as Mesa Boogie Dual Rectifiert használok a hozzá tartozó Oversized Mesa ládával, ami V30-as hangszórókkal van töltve.

Milyen erősítőket, hangfalakat és kiegészítőket (pl.: mikrofon) használsz stúdióban?

Ez változó, mivel általában az adott projekt típusától függően szoktam összeválogatni az eszközparkot.
Van ahol a Mesa Boogie Dual Rectifier - Peavey 6505+ kombináció a nyerő, Oversized Mesa V30, valamint Orange G12K-100 hangszórókkal töltött ládákkal, van ahol pedig a sterilebb digitális processzorok/szoftverek a nyerőek, szimulációs eljárással.

Minap már olyannyira fejlődő tendenciát mutattak a digitális eszközök, hogy mind az analóg mind pedig a digitális eljárással is csodákat lehet művelni. Nagyon sokáig elzárkóztam a digitális rendszerektől, de néhány éve már rá kellett jönnöm, hogy butaság elzárkózni ezektől a megoldásoktól… Ha mikrofonozásról van szó, akkor általában Shure SM57, Shure SM7B és Sennheiser e 906-ot használok.

Milyen effekteket szoktál használni?

Az effekt lánc nincs túlbonyolítva élőben. Van egy TC Electronic Nova Drive elsőként, ami egy kis plusz gaint ad az erősítőnek, gyakorlatilag egy tube screamer funkciót tölt be. Utána követi egy BOSS Digital Reverb zengető, egy TC Electronic Flashback X4 delay, a kimaradhatatlan wah pedál, amiből egy BOSS V-Wah típust használok. Ezt követi egy BOSS Noise Supressor zajzár, ami visszaszorítja a nem kívánatos zajokat, így csak az szólal meg a gitáron, ami a játékom során meg kell, hogy szólaljon. Végül pedig egy BOSS hangoló pedál zárja láncot. Stúdióban emellett még előszeretettel használom a TC Electronic Nova Drive-ot, ami kiváló chorus, flanger, phaser, tremolo illetve vibrato effekteket nyújt, de gyakran használok szoftveres effekt plug-ineket a színező sávokhoz.

Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (szimulátorok, szoftveres kiegészítők)

Stúdióban előfordul, hogy különböző modulatorokat is használok, főleg, ha némi elektronikával ellátott intro/outro féleségről van szó. A dalokban kifejezetten nem szoktam ilyeneket használni, törekszem arra, hogy a lehető legjobban vissza tudjuk adni az adott dalt élőben is, ezért igyekszem nem túlbonyolítani effekt ügyileg.

Milyen húrokat szeretsz leginkább?

Kezdő zenészként sosem értettem, hogy az extrém/modern metál zenékben, mitől szólnak annyira baromi vastagon és agresszíven a gitárok, míg fel nem ismertem azt a tényt, hogy a gitárt különböző hangolásokban lehet használni. Ezzel meg is lett pecsételve a sorsom, hiszen ettől a pillanattól kezdve megkezdődött a lehangolás őrület nálam. Az első vastagabb készlet amit a gitáromra tettem anno, az egy Ernie Ball készlet volt és ez azóta is így maradt. Ettől függetlenül sok húrt kipróbáltam már, de kétség kívül számomra az Ernie Ball húrok nyújtják azt a hangzást és minőséget, amit én képviselek.

Megtiszteltetés számomra, hogy 2015-ben csatlakozhattam az Ernie Ball Magyarország Családhoz és hivatalos endorserük lettem. A lojalitásom a cég felé hasonló, mint az ESP-vel kötött szerelem, hiszen 10+ éve elégedett felhasználó vagyok.

Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?

Attól függetlenül, hogy a beszélgetésünk főleg az eszközökre tér ki, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a fő tényező mégis az emberi faktor illetve a kéz játéka. Sajnos rengetegszer futottam már bele abba a jelenségbe, hogy a zenész mellett ott van a milliós cucc és mégsem úgy szól, ahogy azt elvárná az ember. Szerencsére ennek az ellentettjével is lehet találkozni, mikor valakinek egy viszonylag olcsó cuccból is elemi erővel súlyt le a játéka.
Én hiszem azt, hogy ezek a high-end cuccok maximalizálni tudják az adott zenész fejében levő hangzást, de a kulcs mindig is a zenész kezében és hozzáállásában lesz

Köszönjük  beszélgetést.


2016. július 11. 15:54

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA